גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנה אקטיביסטית במיוחד

הקץ לטלטולים בשב"כ

בג"ץ94/5100 ואח' הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל ואח' נ' ממשלת ישראל ואח'

בג"ץ הצהיר כי השב"כ אינו מוסמך, לפי הדין הקיים, לנקוט בשיטות חקירה שיש בהן לחץ פיזי על הנחקר כמו ה"טלטול", תנוחת השבאח", "כריעת הצפרדע" ומניעת שינה שאינה מתחייבת מצורכי החקירה. נקבע גם שהגנת ה"צורך" לא תעמוד לחוקרים, אולם היועמ"ש יוכל להנחות לגבי הנסיבות בהן לא יועמדו החוקרים לדין, למשל "פצצה מתקתקת".

ההרכב: ברק, לוין, אור, מצא חשין, קדמי, זמיר, שטרסברג-כהן, דורנר. עורכי הדין: אביגדור פלדמן, רונית רובינסון, דן יקיר, אנדרה רוזנטל, אליהו אברם, לאה צמל, אלגרה פצ'קו (עותרים), שי ניצן, יהודה שפר (פרקליטות). ניתן: 6.9.99.

משפט חוזר לרוצחי דני כץ
מ"ח 7929/96 אחמד כוזלי ואח' נ' מ"י

המבקשים, רוצחי דני כץ, הורשעו במחוזי, ערעורם לעליון נדחה ובקשתם למשפט חוזר נדחה. שר המשפטים דוד ליבאי מינה את המשנה ליועמ"ש, יהודית קרפ לבחון מחדש את החומר, לרבות חומר שלא היה בפני בית המשפט. ואכן, דו"ח קרפ הצביע על חומר חדש - בעיקר הקלטות של השב"כ - שלא היה בידי הפרקליטים ובפני ביהמ"ש.

הנשיא ברק, קבע שצירוף העילות והנסיבות (דו"ח קרפ, כשל הייצוג, דינמיקת החקירה, בדיקת הפוליגרף, חילוקי הדיעות בין היועמ"שים בן-יאיר ורובינשטיין, עמדת הסניגוריה הציבורית) "מוליכים יחדיו לאפשרות ממשית כי למבקשים נגרם עיוות דין".

בימים אלה, מתנהל בביהמ"ש המחוזי בת"א משפטם החוזר של חלק מהמבקשים.

השופט: הנשיא ברק. עורכי הדין: אביגדור פלדמן, סמדר בן נתן, רונית רובינסון (מבקשים), בן-יאיר, רובינשטיין, ארבל, בן-אור, בורישנסקי (פרקליטות), קנת מן, דנה מרשק-מרום, יואב ספיר (סניגוריה ציבורית). ניתן: 16.2.99.

בג"ץ מבטל חוק של הכנסת
בג"ץ 6055/95 צמח נ' שר הביטחון ואח'

הרכב של 11 שופטים ביטל את החוק המסמיך שוטר צבאי לעצור חייל לארבעה ימים מבלי להביאו בפני שופט. נקבע שהחוק אינו עומד במבחן המידתיות הנדרש בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. ביטול תוקף החוק הושעה לשישה חודשים.

זו הפעם השנייה שבג"ץ מבטל חוק מאז הצהיר על סמכותו לעשות זאת בפ"ד "בנק המזרחי". הביטול הראשון (סעיף בחוק יועצי השקעות) נגע להוראת מעבר, הפעם מדובר בחוק ואפילו "חוק מיטיב" שביטא את מאמצי הצבא לקצר את התקופה ללא התערבות בית המשפט.

ההרכב: ברק, לוין, אור, מצא, זמיר, חשין, שטרסברג-כהן, קדמי, דורנר, טירקל, ביניש. עורכי הדין: גינת ואבריאל, ורד אורנשטיין-זהבי, משה קנובלר, ליאור טומשין, אורלי מרקמן, משה לוי, דן יקיר, מ. כהן (עותרים), מלכיאל בלס (פרקליטות). ניתן: 14.10.99.

הזנחה נפשית של ילדים
ע"א 2034/98 יצחק אמין נ' דוד אמין ואח'

ילדי יצחק אמין תבעו את אביהם שנישא בשנית לאחר התאבדות האם וניתק כל קשר עם ילדיו מנישואיו הקודמים.

הילדים הידרדרו לסמים, לעבריינות וחלקם נזקק לסעד נפשי. בית המשפט נדרש לדילמה האם יחס אבהי ראוי הוא חובה משפטית או "רק" מוסרית.

הסוגיה נדירה ובפס"ד בודד בארה"ב נפסק, בדעת רוב, לדחות תביעה כזו. השופטת הניה שטיין, מחוזי ת"א, אימצה את דעת המיעוט האמריקאית והשופט יצחק אנגלרד אישר את פסיקתה בעליון. החובות המשפטיות נגזרו מפקודת הנזיקין וחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. התוצאה, לדברי אנגלרד, "זכות בכורה עולמית" למשפט הישראלי שקבע כי נטישה נפשית של ילדים - כמו נטישה פיזית - היא עניין למשפט (ולפיצויים) ולא רק למוסר.

ההרכב: אור, זמיר, אנגלרד. עורכי הדין: ישראל שלו (לאב המערער), שלמה קוחלי ושרה שרווד (למשיבים-הילדים). ניתן: 4.10.99.

הרוצח שיינביין לא מוסגר
ע"פ 6182/98 שיינביין נ' היועץ המשפטי

יהודי ביצע רצח מחריד בארה"ב ונמלט לישראל. הרשויות האמריקניות תבעו את הסגרתו. השופט משה רביד, מחוזי בירושלים, פסק להסגיר. העליון, ברוב של שלושה נגד שניים, הפך את ההחלטה, בנימוק שהחוק לא קובע זיקה כלשהי של העבריין היהודי לישראל כתנאי למקלט. לשון החוק גברה על תכלית בלתי ראויה שלו. הכנסת תיקנה את החוק, אך שיינביין נמלט גם מהתיקון, נשפט כאן ונדון ל-24 שנות מאסר בעיסקת טיעון.

ההרכב: ברק, אור, מצא, קדמי, אילן. עורכי הדין: דוד ליבאי, איתן מעוז (שיינביין), אירית קאהן, מרווין חנקין, טל ורנר (פרקליטות). ניתן: 25.2.99.

גלילי נעצר בסולם הדרגות
בג"ץ 1284/99 פלונית נ' הרמטכ"ל ואח'

הפקידה של תא"ל ניר גלילי, עתרה למניעת קידומו בשל הטרדה מינית. הפצ"ר המליץ על עיכוב קידומו בתפקיד ובדרגה למשך שנתיים. בסיומן החליטו שר הביטחון והרמטכ"ל לקדמו ולהעלותו לדרגת אלוף.

בג"ץ, תוך גינוי חמור להתנהגותו של גלילי והשלכותיה, קבע שמותר לקדמו בתפקיד, אך לא בדרגה. "המחיר ששילם המשיב...אין בו לבטא באופן הולם את חומרת התנהגותו", נימקה השופטת שטרסברג-כהן. "והיה מחננו טהור", סיכם השופט טירקל.

ההרכב: לוין, שטרסברג-כהן, טירקל. עורכי הדין: ירון קידר, כרמית יודוביץ', יבין רוכלי (העותרת), אודית קורינלדי-סירקיס (הצבא), אלי זוהר, רועי בלכר, עמית קריספין (גלילי). ניתן: 28.3.99.

האוטונומיה של החולה
ע"א 2781/93 מיאסה עלי דעקה נ' בית חולים כרמל חיפה

המערערת אושפזה לניתוח ברגלה. כעבור יומיים נותחה בכתפה בשל חשד לגידול. על טופס ההסכמה לניתוח בכתף הוחתמה על שולחן הניתוחים, מטושטשת מתרופות.

השופט אור קבע ראש נזק חדש ונפרד: פגיעה באוטונומיה של החולה, דהיינו בזכותו היסודית להחליט בהתאם לבחירותיו. זכות זו היא בסיס תורת ה"הסכמה מדעת" - אין לבצע פרוצדורה רפואית בגופו של אדם ללא הסכמתו המודעת.

גישה זו - הנגזרת מ"כבוד האדם" - מחליפה את התפיסה המסורתית, הפטרנליסטית, לפיה אדם הנזקק לטיפול רפואי מתפרק מרצונו ומפקיר את סמכויות ההחלטה בלעדית בידי הרופא. אגב, הפיצוי שנקבע כאן על הפגיעה באוטונומיה בלבד (ולא על נזק גוף) היה 15,000 שקל.

ההרכב: ברק, לוין, אור, חשין, שטרסברג-כהן, ביניש, אנגלרד. עורכי הדין: בן חיים, כהן (מערערת), וייס (ביה"ח). ניתן: 29.8.99.

כיתוב לועזי על מצבה
ע"א 6024/97 פרדריקה שביט נ' חברה קדישא גחש"א ראשל"צ

האם ניתן לחרוט מועדי לידה ופטירה לפי הלוח הלועזי על מצבה בבית קברות? האם ההחלטה היא בידי משפחת הנפטר או בידי חברה קדישא?

השאלה לא חדשה, אלא שהפעם ניצבו משני עברי המתרס השופטים מישאל חשין ויצחק אנגלרד שחידדו עמדות עד לקצוות האידיאולוגיים.

חשין קבע שלחברה קדישא אין זכות להתערב במצבה שהיא רשות היחיד, להבדיל מבית העלמין שהוא רשות הרבים. אנגלרד, לעומתו, חד-משמעי: "אין בית משפט זה מוסמך עקרונית, לכפות על גוף דתי - יהא הוא ציבורי או פרטי - לנהוג בניגוד לדין הדתי על פיו הוא אמון כי הרי בכפייה מעין זאת, יש משום פגיעה חמורה בעקרון חופש הדת"." ברק הצטרף לחשין, לא לפני שניסה לנטרל את טענת אנגלרד על פגיעה בחופש הדת, ע"י ציטוט מהשופט הדתי מנחם אלון שקבע בזמנו כי האיסור על כיתוב לועזי אינו מטעמים של איסור הלכתי, ולכן הפגיעה איננה בערך דתי אלא בסמכות המנהלית של חברה קדישא.

ההרכב: ברק, חשין, אנגלרד. עורכי הדין: גלי בר-אל, הרב אורי רגב (המערערת), עו"ד יאיר שילה (חברה קדישא). ניתן: 6.7.99.

הכבוד של חנה סנש
בג"ץ 6126/94 גיורא סנש ואח' נ' רשות השידור ואח'

המחזאי מוטי לרנר שם בפי ששון גבאי שגילם את קסטנר בדוקודרמה "קסטנר" טכסט הפוגע בזיכרה של חנה סנש, טכסט שלא נאמר במשפט קסטנר האמיתי עליו נסבה הדוקודרמה, ואשר תוכנו - שרמז על כך שסנש נשברה והסגירה את חבריה הצנחנים לנאצים - שיקרי.

בשם חופש היצירה, ומהטעם שאין לצנזר מראש ועל השקר להתמודד עם האמת בדיון פתוח, סירב הנשיא ברק לצוות על הוצאת הקטע. השופט חשין, בעמדת מיעוט, סבר שבעימות בין חופש הביטוי לכבוד האדם, כבודה של סנש צריך שיגבר. הנימוקים, אגב, פורסמו חמש שנים לאחר מתן ההחלטה.

ההרכב: ברק, מצא, חשין. עורכי הדין: גבריאל לוי, אביעד הכהן (עותרים), עוזי פוגלמן (פרקליטות). ניתן: 26.7.99.

ביטול מינויו של מוריס ניסן
בג"ץ 932/99 התנועה לאיכות השלטון בישראל נ' יו"ר הוועדה לבדיקת מינויים, כב' השופט (בדימוס) מרדכי בן דרור ואח'

מוריס ניסן מונה למנכ"ל עמידר. בתצהיר לביהמ"ש, בתביעת פיצויים שהגיש 10 שנים קודם לכן, טען שמוגבלותו הפיזית והנפשית הפכו אותו נכה %100 שאינו כשיר לכל עבודה.

השופט אור קבע שניסן "סטה מדרך האמת" ולמרות תצהירו עבד במשך שנים אח"כ בחברות שונות, כמהנדס ובעלים. מטעמים של אמון הציבור בנושאי משרות בכירים, ביטל השופט את המינוי ובעקיפין ביקר את ועדת בן דרור שהכשירה אותו: "מינויו של ניסן לקוי באי סבירות קיצונית, הינו פסול ואינו יכול לעמוד". בנוסף, הצביע ביהמ"ש על כשירות מיוחדת הנדרשת ממינוי פוליטי, קביעה שעשויה להיות לה השלכה מרחיקת לכת על חלוקת הג'ובים העתידית למקורבים, חברי מרכז ומחוזרי פריימריז.

ההרכב: אור, דורנר, אילן. עורכי הדין: אליעד שרגא, ברק כלב (לעותרת), אסנת פלד, ערן פלס, דוד ליבאי (למדינה ולמשיבים). ניתן: 6.7.99. « משה גורלי « שנה אקטיביסטית במיוחד «

עוד כתבות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים