גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוסר תום הלב של הפניקס

הודעת חברת הביטוח, כי תשקול את דרישת התשלום של מבוטח לאחר קבלת קביעות ועדות המוסד לביטוח לאומי, משמעותה הסכמה לדחיית מניין תקופת ההתיישנות

שופטת בית משפט השלום ברחובות, דליה גנות, קבעה כי חברת הביטוח "הפניקס", שטענה כי תביעתו של מבוטח התיישנה, נהגה בחוסר תום לב בעשותה כן, לנוכח הודעה קודמת מצידה שהשהתה את הטיפול בעניינו של המבוטח עד לקבלת החלטת הוועדות הרפואיות של המוסד לביטול לאומי.

ביום 10.12.95 נפגע התובע בתאונה במהלך עבודתו. הוא פנה לחברת הביטוח הנתבעת מכוחה של פוליסה לביטוח תאונות אישיות שהונפקה לו.

ביום 17.9.96 שילמה לו הנתבעת פיצוי על-חשבון נזקיו, בגין אי כושר עבור התקופה שעד ליום 31.7.96. ביום 29.10.96 שילמה לו הנתבעת סכום כספי נוסף לתקופה שבין 1.8.96 ועד ליום 30.9.96.

ששה שבועות לאחר מכן שלח ב"כ התובע מכתב דרישה לנתבעת, ובו נכתב כדלהלן: "בשיחתנו הטלפונית האחרונה מסרת לי כי הינכם מסרבים להמשיך לשלם למרשי עבור אי כושר עבודה, בשל חוות דעת רפואית שקיבלתם מרופא מטעמכם, למרות האישורים הרפואיים החד משמעיים שהעברנו לכם. אבקש לשקול בשנית את עמדתכם, ובכל מקרה אודה לקבלת תשובה בכתב בנוגע לעמדתכם. נציין כי למרשי טרם נקבעה נכות זמנית על ידי הביטוח הלאומי והוא נמצא כיום ללא מקור פרנסה".

הנתבעת כתבה לב"כ התובע מכתב תשובה, בזה הנוסח: "מאשרים קבלת מכתבך מיום 25.12.96. לגבי תקופת אי הכושר נהא נכונים להעמיד מרשך לבדיקת מומחה מטעמנו. עם הסכמת מרשך לבדיקה, נתאם המועד".

באותו מכתב המשיכה הנתבעת וכתבה את הדברים דלהלן, שהמה אשר עמדו במרכזו של הדיון המשפטי: "באשר לנכות הצמיתה נמתין לקבלת דו"ח המוסד לביטוח לאומי וזאת בהתאם לתנאי הפוליסה וחריגיה".

התובע נבדק ע"י הוועדות הרפואיות של המל"ל. ביום 21.11.99 ניתנה החלטת הוועדה הרפואית לעררים של המל"ל, ועל פיה נקבעו לתובע 28% נכות צמיתה.

בתאריך 6.12.99 שלח ב"כ התובע דרישת תשלום לנתבעת, שדחתה אותה. בדלית ברירה הוגשה תביעתו ביום 20.1.00, הווה אומר בחלוף למעלה מ-4 שנים מיום התאונה.

אנו נציין ונבהיר, כי הנוהג של חברות ביטוח להשהות את החלטותיהן לעניין תשלום תגמולי הביטוח עד להכרעתן של ועדות המוסד לביטוח לאומי בסוגיית שיעור הנכות שנגרמה למבוטח, נוהג מוכר הוא. מכך, בין היתר, נגזרת חשיבותו של פסק הדין.

הנתבעת טענה שהתביעה התיישנה, בהסתמכה על לשון סעיף 31 לחוק חוזה ביטוח, תשמ"א-1981, הקובע: "תקופת ההתיישנות של תביעה לתגמולי ביטוח היא שלוש שנים לאחר שקרה מקרה הביטוח".

לאור הניסוח הברור המצוי בפוליסה, אין אלא לקבוע שתיבת המילים "מקרה ביטוח" מכוונת לתאונה עצמה ולא למועד קביעת הנכות הצמיתה, ומניין הימים להתיישנות בת שלוש השנים מתחיל מיום הבדיקה של התובע אצל רופא מוסמך. מכך היתה מתבקשת מסקנה, לכאורה, שהתביעה התיישנה.

ואולם, למרות האמור, נדחתה טענת ההתיישנות, לאור הסכמתה של הנתבעת להאריך את תקופה ההתיישנות, כמבואר לעיל ולהלן, וכעולה ממספר פעולות שבוצעו בעניין הנדון.

כאמור לעיל, הנתבעת שילמה לתובע סכומים כספיים, בגין ימי אי כושר עד לתקופה שלמן יום קרות התאונה ועד ליום 30.9.96. יתר על כן, במכתב הנתבעת לב"כ התובע נכתב, כי "באשר לנכות הצמיתה נמתין לקבלת דו"ח המוסד לביטוח לאומי וזאת בהתאם לתנאי הפוליסה וחריגיה".

"מהאמור לעיל", כתבה השופטת גנות, "עולה כי הנתבעת נתנה את הסכמתה להארכת מועד הגשת התביעה מעבר לשלוש השנים הנקובות בחוק, שכן הן לתובע והן לנתבעת היה ברור כי ללא קביעה בהתייחס לנכות הצמיתה לא ניתן להעריך את עלות הפיצוי לו זכאי התובע, ועל כן, בהסכימה להמתין לקביעת המל"ל, הסכימה כאמור הנתבעת, במפורש, להארכת תקופת ההתיישנות, וטענתה לעניין חלוף תקופת ההתיישנות, יש בה משום חוסר תום לב...".

כמו כן, סעיף 9 לחוק ההתיישנות קובע, שמקום בו הודה הנתבע בכתב בקיום זכות התובע, תתחיל תקופת ההתיישנות מיום ההודאה, כולל עשיית מעשה מצד הנתבע שיש בו משום ביצוע מקצת הזכות.

במקרה הנדון, ביצוע התשלומים שפורטו לעיל, ע"י הנתבעת, מהווה "מעשה שיש בו משום ביצוע מקצת הזכות", אשר דינו כדין הודאה. התשלומים ניתנו עבור התקופה שעד 30.10.93, ומכך שתקופת ההתיישנות הוארכה עד ליום 30.10.99 (ואולם, לאור הנימוק הקודם, נקבע שתקופת ההתיישנות ממילא הוארכה בהסכמה עד לאחר קביעת הנכות הצמיתה ע"י המל"ל, ומכוחו נדחתה טענתה של הנתבעת).

הסכמתה זו של הנתבעת משתרעת עד לאחר קבלת החלטת ועדת הערר של המל"ל, שכן היא התייחסה, במכתבה האמור לעיל, להחלטה סופית של המל"ל.

כן נקבע בהחלטה, כי "יש לציין כי תקופת ההתיישנות הנקובה בסעיף 31 לחוק היא ללא ספק תקופת ההתיישנות בתביעות על פי פוליסות, אולם, כאשר נזקק בית המשפט לפרשנות בעניין תחולת תקופת ההתיישנות, דהיינו תחילתה וסיומה, חובה עליו לפנות לכללי הפרשנות המפורטים בחוק ההתיישנות, לרבות סעיף 19 בו, ועל פיהם לפרש את מועד תחילת וסיום תקופת ההתיישנות על פי חוק".

(ת"א שלום רחובות 1182/00 מויאל נ. הפניקס הישראלי בע"מ, החלטה מיום 16.11.00. בשם התובעת עו"ד גלעד מרקמן, בשם הנתבעת עו"ד זייגר)

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים