היו ספרים מעולם

האפשרות שאוסמה בין לאדן רכש בשורט מניות של חברות ביטוח שביטחו את המגדלים התאומים ערב קריסתם, נחשב פעם דמיוני

האפשרות שאוסמה בין לאדן אומנם רכש בשורט מניות של חברות ביטוח שביטחו את המגדלים התאומים בניו-יורק ערב קריסתם, מעלה מחדש את השאלה בדבר אפשרות קיומו של טרור-כלכלי, שיתבסס על כלים כלכליים.

לפני שנים אחדות פרסם הסופר עו"ד חגי טיומקין ספר ריגול בידיוני בשם "תיק ספקולטיבי". התיק של טיומקין עסק בניסיון השתלטות של המודיעין המצרי על חברת היי-טק ישראלית המפתחת תוכנות רגישות לחיל המודיעין של צה"ל. ההשתלטות מבוצעת על-ידי חברות קש מסתוריות, הפועלות באמצעות חשבונות בנק שוויצריים. הארגון הזר ביקש להשתלט על דירקטוריון החברה, ולהניח באמצעותו את ידיו על החומרים הסודיים, כמו גם לחדור לזרועות הביטחון החשאי הישראלי.

בספרו של טיומקין מגלה השב"כ את המזימה, ומנסה לטרפדה באמצעות מלחמת שליטה שהוא מנהל נגדה בבורסה. אלא שהשב"כ, כמו השב"כ, אינו מחזיק במחלקה כלכלית מתקדמת, ועל-כן הוא מגייס את שירותיו של מומחה לשוקי-הון בין-לאומיים, טיפוס אינדיבידואליסט, מבריק וקר-רוח. מישהו שמזכיר את אחיו של הסופר, איש הכספים אבי טיומקין. בביקורת ספרותית שפרסם בשעתו ראש השב"ע לשעבר, יעקב פרי, הוא מעריך כי העלילה הדמיונית יכולה להתרחש במציאות, ובעצם "איננה כה דימיונית".

השבוע שוחחתי גם עם הצמרת המחקרית של המכון למדיניות בין-לאומית ללוחמה בטרור במרכז הבינתחומי בהרצליה. כולם שם חושבים שהעלילה איננה דמיונית. ויש דוגמאות.