גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פישר והשרוטים

דוד פישר, ראש הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, הוא אחד האנשים שאפשר לזקוף לזכותם את השגשוג העכשווי באגף הקולנוע התיעודי בישראל. לארי ליבסקר הוא מספר איך התחום האפור והצדדי הזה נהיה אט-אט לענף ייצוא משגשג ומסביר למה הקרן מנסה להגיע גם למתנחלים

2001 הייתה השנה המשמעותית ביותר לקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה. הקרן הגדילה את תקציבה כמעט פי שלושה בעקבות חוק הקולנוע החדש.

הראיון עם פישר התקיים בשבוע שבו סרט דוקומנטרי זכה לשיא הרייטינג שערוץ 2 ראה זה כמעט שנתיים דלילות (30 אחוזי צפייה בסרט על חייה של עפרה חזה, של הבמאית שירי שחר והצוות יחזקאלי-טל-שיר), ובמקביל פרץ לאוויר ערוץ 10 האולפני והשמרן שהשיג אחוזי צפייה נמוכים.

לא מדובר בסרט בודד, אלא בגל. לאחרונה זוכים יותר ויותר סרטים תיעודיים להערכה ולשבחים בעולם ובישראל. ההישג הזה נזקף הרבה מאוד לזכות תמיכתה של הקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה שאותה מצעיד מ-99' הקולנוען דוד פישר. הוא ניסח את הכללים, לטוב ולרע: קו אישי, שלא מתבייש להיות מסחרי, קומוניקטיבי ומושך קהל. פישר עלה על נוסחה מנצחת - אם אתה חי ממילא במדינה המייצרת צרות וחדשות לכל העולם, כדאי שתנסה למכור את זה.

לפרוץ את הסגר פישר הוא קולנוען חברתי. סרטו האחרון "רשימת אהבה", שעסק בחיפוש שלו ושל אחיו אחר אחותם האבודה, זכה להערכה רבה בארץ ובעולם. הוא מאמין בפוטנציאל המסחרי של הקולנוע הדוקומנטרי וממקד את האסטרטגיה של הקרן לשנים הבאות בשיווק: "יש נטייה לראות בדוקומנטרי סרט של 60-50 דקות שהולך לטלוויזיה ומסיים את תפקידו לאחר שידור אחד או שניים, ואולי מטייל בפסטיבלים בעולם, וזהו. אני רוצה לפני זה לחשוף כמה שיותר סרטים בבתי הקולנוע. זה מעט יומרני, אבל זאת לא המצאה שלי. אחד מסרטי הקולנוע המצליחים ביותר היום בניו יורק הוא 'לפניך ברעדה', סרט תיעודי על ההומוסקסואלים בקהילה החרדית. אני רוצה שהסרט הדוקומנטרי יתחרה על זמנם הפנוי של רוכשי הכרטיסים".

"תומר והשרוטים" של תומר היימן הוא דוגמה קלאסית. בסרט צפו כמעט 30 אלף אנשים, כמובן בזכות איכותו, אך הרבה בגלל עבודת שיווק מצוינת שעשו יוצריו. "בעיניי זה המודל", הוא אומר. גם "הקומדיאנטים" זכה לכמות צופים מרשימה, והוא יוקרן מהחודש בשני בתי קולנוע בניו יורק.

התאילנדים הרוסים פישר מאמין שהקרנת סרטים דוקומנטריים ישראליים בעולם היא הדרך הטובה ביותר לשפר את תדמיתה של ישראל. "אמרתי פעם לשמעון פרס ש'אם הייתם מציגים את הסרטים הדוקומנטריים הטובים שנעשים כאן ברחבי העולם, הייתם נותנים את ההסברה הטובה ביותר'. הסרטים מציגים את מורכבות ההוויה הישראלית ואת מגוון רבדיה. הייתי עם 'רשימת אהבה' בפסטיבל בינלאומי בתאילנד, ולאחר ההקרנה נערכו עימי ראיונות בעיתונים ובטלוויזיה. בכולם ציינו שבעקבות הסרט הם גילו ישראל אחרת מזו המשתקפת בדיווחי החדשות".

גם אם מדיניות ההסברה לא עושה שימוש פורמלי בסרטים, פישר מדווח על קשרים אמנותיים עם מדינות האויב. "במסגרת קרן מדיאה אנחנו נמצאים בקשרי עבודה טובים עם מדינות ערביות. בסמינרים אנחנו נפגשים עם יוצרים ממצרים, מלבנון, מירדן, ממרוקו, מאלג'יריה ובשנה הבאה גם מסוריה", הוא מספר.

במקביל להצהרות הדיפלומטיות בדבר משא ומתן אמנותי עם הסורים, פתח פישר ערוץ הידברות בגזרת המתנחלים. הצעד הזה עורר תרעומת אצל כמה קולנוענים, ובהם ג'אד נאמן, מורו הנערץ מהחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, ובאינטרנט הורצה עצומת מחאה שחתמו עליה אנשים חשובים בתעשייה. פישר: "התגובה האוטומטית של אנשים על הפנייה שלי הייתה 'זה לא מוצא חן בעינינו, אז אנחנו מוחים'. כולם מתהדרים במושג האחר. החריג, הערבי, המזרחי הם האחר. המתנחל הוא לא האחר? כמה אנשים נסעו לשטחים לאחרונה? אני לא נוסע לשם. אני לא יודע איך הם חיים, אני רק מרגיש את הקושי ואת המערבולת החווייתית שהם עוברים. אם הייתי גר שם הייתי שולח שלוש הצעות ועושה את הסרט בעצמי כדי להביע את המצוקה שאני חי בה. אני לא מביע את דעתי אם צריך לגור שם או לא, לפנות אותם או לא. אבל במקום שאני חש שהאוכלוסייה חלשה מכדי לפנות אלינו, אני יוזם את הפנייה.

"בעקבות הפנייה לשטחים קיבלנו 15 הצעות. אם לא תהיה הצעה טובה לא נתמוך בסרט רק בגלל שהחלטנו לעשות סרט של יוצר מהשטחים. הפנייה ליוצרים אינה אמירה פוליטית. מי שמכיר אותי יודע שזה לא מביע את דעתי הפוליטית. חוסר ההיכרות שלי איתם גורם לי להיפתח אליהם. אני בטוח שהיצירה תהיה אנושית ומרתקת, ולא פמפלט תעמולתי או הרואי, כי לא נתמוך בזה".

- אז יש לקרן אג'נדה פוליטית?

"אסור שתהיה".

העניין שלו במתנחלים לא חדש. בסרטו הראשון הוא ניסה לפצח את הרב כהנא. "רציתי לחשוף את הטירוף של האיש הזה, שהיה אז בשיאו, בשנת 81'", הוא מסביר את המוטיבציה. "רפי בוקאי למד איתי בכיתה באוניברסיטה, והוא היה הצלם שלי בסרט. עמוס גיתאי היה המנחה. סיימנו לערוך את הסרט והנחנו אותו בארון. יום לאחר מכן הוא נעלם. לא נותר ממנו אפילו פריים אחד.

עד היום אני צוחק עם רפי שאולי כדאי שנעשה סרט על החיפוש אחר הסרט הנעלם".

התיעודיים והדולרים

- הקהל הישראלי כמעט לא מעוניין בסרטים עלילתיים ישראליים. למה שיבואו לראות תיעודיים?

"אני מודע לכך שרק אחוז אחד או שניים מהקהל הולכים לסרטים ישראליים. אני מאמין שהקולנוע התיעודי יוכל להחזיר את האמון של הקהל בקולנוע הישראלי. כוכבי קולנוע גדולים אין כאן. הקהל מחפש סיפור טוב להתרגש איתו. לסיפורים אמיתיים יש כוח. לצערי, התאחדות בעלי בתי הקולנוע לא הייתה מוכנה לתמוך בסרטים דוקומנטריים עד היום. התמיכה שלהם היא כמעט אוטומטית בסרטים עלילתיים באורך מלא. אני רוצה לפרוץ את הסגר שהוטל על הסרט התיעודי. בימים אלו אנחנו נמצאים במשא ומתן מתקדם בנושא עם בעלי בתי הקולנוע. נורית שני מקולנוע לב מוכנה להקרין סרטים ישראליים דוקומנטריים, וגם עודד הורוביץ מבעלי יונייטד קינג ובית ציוני אמריקה בתל אביב. בלי פרסום טוב ושיווק נכון אין לסרטים סיכוי. לכן הקרן תקצה תקציב לשיווק הסרטים ולחשיפתם בתקשורת".

פישר רואה בתיעודיים ענף ייצוא מוביל. "הסרטים מגיעים לייצוא, ובעקבות קופרודוקציות עם תחנות טלוויזיה זרות מוזרם כסף רב למדינה", הוא אומר. "אם יש תחום מצטיין בתעשייה המקומית זהו הדוקומנטרי. אנחנו כבר לא במצב שיש לנו רק מה ללמוד, אלא גם מה לתת. לכן פרצנו מזמן את גבולות ישראל. בשנה שעברה מתוך 26 סרטים שהתקבלו למדיאה, הצלחנו להכניס שישה סרטים ישראליים. לא עושים לנו טובה, אלא מכירים באיכויות שהבאנו".

- למה הדוקומנטריים מצליחים בחו"ל והעלילתיים לא?

"הם מצליחים כי הם לא מנסים לחקות את הוליווד או סרטים אירופיים, מכיוון שהתקציב והמנטליות לא מאפשרים זאת. העשייה היא עצמאית ואמיתית".

- אתה אומר שנוצרה כאן שפה קולנועית ישראלית ייחודית?

"אני לא יכול לומר שיש סגנון ישראלי, אך הצטברו אוסף עבודות אותנטיות. מה שהכי מקומי וקרוב אליך הוא גם הכי אוניברסלי".

חצי מיליון דולר לחצי שעה פישר סוחב את תחושת האחר עוד מהבית. "תמיד הרגשתי שנעשה עוול גדול להורים שלי שהגיעו לארץ כפליטים לאחר השואה וניסו לשרוד את החיים בשפיות", הוא מודה. "כשאבא שלי עבד בחברת מקורות הוא נכנס לוועד כדי להילחם על תנאיהם של הפועלים. מיד שמו עליו תווית של קומוניסט. לקח לו שנים לקבל עבודה כמנהל עבודה. לא במשרד, כי הוא מעולם לא סבל להיות בחדר, אלא מנהל עבודה שעובד בחוץ בשמש או בקור עם הפועלים. כבר בגיל 13 כשרציתי ללכת לקייטנה הוא אמר לי 'חודש תעבוד, חודש תבלה'. עבדתי במחצבה עם הפועלים. אני זוכר כמה כיף לקום בחמש בבוקר עם הפועלים, לקנות שמנת, לחם, כמה ירקות ולעשות הפסקת אוכל. איך שהייתי מגיע היו אומרים, 'הנה הבן של יוסק'ה. אסור לדבר על זיונים. הילד פה'. חייתי במסגרת של אנשים שעובדים נורא קשה אבל המערכת הגדולה דופקת אותם ולא נותנת להם כבוד. זה יצר בי את הצורך לא לעמוד בשקט ליד עוולות. כשהגעתי לקולנוע באופן טבעי ניסיתי בכוחותיי להגן על אדם חלש מול הממסד שתמיד יהיה חזק ממנו וינצח. אני מאמין שצריך לעבוד קצת עם טורייה ביד כדי לקבל פרופורציות בחיים".

- אז כדי לקבל תקציב מהקרן צריך להיות אמן מיוסר?

"לא, זו עבודה נהדרת ומאתגרת. למרות שלדור שלי היה קשה יותר לעשות סרטים, בגלל שעבדנו בפילם וחומר הגלם היה מאוד יקר".

- היום מצלמים טלוויזיה תיעודית בדי.וי, וידאו דיגיטלי, שהוא אמצעי זול, למה עדיין צריך כל כך הרבה כסף?

יוצר מקדיש 100-80 ימים נטו לעבודה על סרט אחד, ולעתים אף כפול. צריך לפחות 100 אלף דולר, לפי חישוב של 50 דקות, במחיר של 2,000 דולר לדקה לפחות. אחת הסיבות שאנו עובדים על שיתוף פעולה עם תחנות טלוויזיה זרות היא שלסרט יהיה תקציב גדול יותר. בארצות הברית סרט במסגרת התוכנית 'פרונטליין' מקבל תקציב של חצי מיליון דולר לחצי שעה".

ערוץ 10? שיהיה בהצלחה

- איזה שיתוף פעולה יש עם תחנות ישראליות?

"שיתוף הפעולה עדיין לא מנוצל במלואו. רוב הדרישות שיש לי מופנות לערוץ 1 מכיוון שהוא ערוץ ציבורי. הייתי מצפה שיקצו ארבע שעות בשבוע לסרטים דוקומנטריים, ולא שייתנו שעה אחת בשבוע על פני עונה אחת במסגרת 'הסיפור האמיתי'. מה שקורה בערוץ 1 לא תלוי בנתן כספי (מנהל הדוקומנטרי בערוץ 1, א"ל). קשה לצפות מאדם שנמצא בראש מחלקה עם מנהלים מתחלפים שיוכל להביא לידי ביטוי את כל רצונו.

"אני רוצה שבערוץ 2 יקצו סלוטים קבועים לתיעודיים, לא ב-12 בלילה או ב-12 בצהריים. טלעד עושה את זה כבר כמה עונות".

- וערוץ 10?

"ערוץ 10 נמצא בתחילת הדרך, כך שכל מה שיש לי להגיד זה בהצלחה, כי זה יהיה טוב לכל היוצרים. הם משקיעים בסרטים דוקומנטריים מכיוון שהם מחויבים לכך על פי תנאי המכרז. אף אחד מהסרטים עוד לא עלה לאוויר מכיוון שלוקח הרבה זמן להפיק דוקומנטרי. הייתי רוצה לראות שהם יקצו שעה קבועה פעם בשבוע לתיעודיים".

- מה נשאר?

"ערוץ 8 הוא המקום לסרטים דוקומנטריים היום. עושים מספיק? לא. יכולים יותר? כן".

עוד כתבות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים