גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פישר והשרוטים

דוד פישר, ראש הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, הוא אחד האנשים שאפשר לזקוף לזכותם את השגשוג העכשווי באגף הקולנוע התיעודי בישראל. לארי ליבסקר הוא מספר איך התחום האפור והצדדי הזה נהיה אט-אט לענף ייצוא משגשג ומסביר למה הקרן מנסה להגיע גם למתנחלים

2001 הייתה השנה המשמעותית ביותר לקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה. הקרן הגדילה את תקציבה כמעט פי שלושה בעקבות חוק הקולנוע החדש.

הראיון עם פישר התקיים בשבוע שבו סרט דוקומנטרי זכה לשיא הרייטינג שערוץ 2 ראה זה כמעט שנתיים דלילות (30 אחוזי צפייה בסרט על חייה של עפרה חזה, של הבמאית שירי שחר והצוות יחזקאלי-טל-שיר), ובמקביל פרץ לאוויר ערוץ 10 האולפני והשמרן שהשיג אחוזי צפייה נמוכים.

לא מדובר בסרט בודד, אלא בגל. לאחרונה זוכים יותר ויותר סרטים תיעודיים להערכה ולשבחים בעולם ובישראל. ההישג הזה נזקף הרבה מאוד לזכות תמיכתה של הקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה שאותה מצעיד מ-99' הקולנוען דוד פישר. הוא ניסח את הכללים, לטוב ולרע: קו אישי, שלא מתבייש להיות מסחרי, קומוניקטיבי ומושך קהל. פישר עלה על נוסחה מנצחת - אם אתה חי ממילא במדינה המייצרת צרות וחדשות לכל העולם, כדאי שתנסה למכור את זה.

לפרוץ את הסגר פישר הוא קולנוען חברתי. סרטו האחרון "רשימת אהבה", שעסק בחיפוש שלו ושל אחיו אחר אחותם האבודה, זכה להערכה רבה בארץ ובעולם. הוא מאמין בפוטנציאל המסחרי של הקולנוע הדוקומנטרי וממקד את האסטרטגיה של הקרן לשנים הבאות בשיווק: "יש נטייה לראות בדוקומנטרי סרט של 60-50 דקות שהולך לטלוויזיה ומסיים את תפקידו לאחר שידור אחד או שניים, ואולי מטייל בפסטיבלים בעולם, וזהו. אני רוצה לפני זה לחשוף כמה שיותר סרטים בבתי הקולנוע. זה מעט יומרני, אבל זאת לא המצאה שלי. אחד מסרטי הקולנוע המצליחים ביותר היום בניו יורק הוא 'לפניך ברעדה', סרט תיעודי על ההומוסקסואלים בקהילה החרדית. אני רוצה שהסרט הדוקומנטרי יתחרה על זמנם הפנוי של רוכשי הכרטיסים".

"תומר והשרוטים" של תומר היימן הוא דוגמה קלאסית. בסרט צפו כמעט 30 אלף אנשים, כמובן בזכות איכותו, אך הרבה בגלל עבודת שיווק מצוינת שעשו יוצריו. "בעיניי זה המודל", הוא אומר. גם "הקומדיאנטים" זכה לכמות צופים מרשימה, והוא יוקרן מהחודש בשני בתי קולנוע בניו יורק.

התאילנדים הרוסים פישר מאמין שהקרנת סרטים דוקומנטריים ישראליים בעולם היא הדרך הטובה ביותר לשפר את תדמיתה של ישראל. "אמרתי פעם לשמעון פרס ש'אם הייתם מציגים את הסרטים הדוקומנטריים הטובים שנעשים כאן ברחבי העולם, הייתם נותנים את ההסברה הטובה ביותר'. הסרטים מציגים את מורכבות ההוויה הישראלית ואת מגוון רבדיה. הייתי עם 'רשימת אהבה' בפסטיבל בינלאומי בתאילנד, ולאחר ההקרנה נערכו עימי ראיונות בעיתונים ובטלוויזיה. בכולם ציינו שבעקבות הסרט הם גילו ישראל אחרת מזו המשתקפת בדיווחי החדשות".

גם אם מדיניות ההסברה לא עושה שימוש פורמלי בסרטים, פישר מדווח על קשרים אמנותיים עם מדינות האויב. "במסגרת קרן מדיאה אנחנו נמצאים בקשרי עבודה טובים עם מדינות ערביות. בסמינרים אנחנו נפגשים עם יוצרים ממצרים, מלבנון, מירדן, ממרוקו, מאלג'יריה ובשנה הבאה גם מסוריה", הוא מספר.

במקביל להצהרות הדיפלומטיות בדבר משא ומתן אמנותי עם הסורים, פתח פישר ערוץ הידברות בגזרת המתנחלים. הצעד הזה עורר תרעומת אצל כמה קולנוענים, ובהם ג'אד נאמן, מורו הנערץ מהחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, ובאינטרנט הורצה עצומת מחאה שחתמו עליה אנשים חשובים בתעשייה. פישר: "התגובה האוטומטית של אנשים על הפנייה שלי הייתה 'זה לא מוצא חן בעינינו, אז אנחנו מוחים'. כולם מתהדרים במושג האחר. החריג, הערבי, המזרחי הם האחר. המתנחל הוא לא האחר? כמה אנשים נסעו לשטחים לאחרונה? אני לא נוסע לשם. אני לא יודע איך הם חיים, אני רק מרגיש את הקושי ואת המערבולת החווייתית שהם עוברים. אם הייתי גר שם הייתי שולח שלוש הצעות ועושה את הסרט בעצמי כדי להביע את המצוקה שאני חי בה. אני לא מביע את דעתי אם צריך לגור שם או לא, לפנות אותם או לא. אבל במקום שאני חש שהאוכלוסייה חלשה מכדי לפנות אלינו, אני יוזם את הפנייה.

"בעקבות הפנייה לשטחים קיבלנו 15 הצעות. אם לא תהיה הצעה טובה לא נתמוך בסרט רק בגלל שהחלטנו לעשות סרט של יוצר מהשטחים. הפנייה ליוצרים אינה אמירה פוליטית. מי שמכיר אותי יודע שזה לא מביע את דעתי הפוליטית. חוסר ההיכרות שלי איתם גורם לי להיפתח אליהם. אני בטוח שהיצירה תהיה אנושית ומרתקת, ולא פמפלט תעמולתי או הרואי, כי לא נתמוך בזה".

- אז יש לקרן אג'נדה פוליטית?

"אסור שתהיה".

העניין שלו במתנחלים לא חדש. בסרטו הראשון הוא ניסה לפצח את הרב כהנא. "רציתי לחשוף את הטירוף של האיש הזה, שהיה אז בשיאו, בשנת 81'", הוא מסביר את המוטיבציה. "רפי בוקאי למד איתי בכיתה באוניברסיטה, והוא היה הצלם שלי בסרט. עמוס גיתאי היה המנחה. סיימנו לערוך את הסרט והנחנו אותו בארון. יום לאחר מכן הוא נעלם. לא נותר ממנו אפילו פריים אחד.

עד היום אני צוחק עם רפי שאולי כדאי שנעשה סרט על החיפוש אחר הסרט הנעלם".

התיעודיים והדולרים

- הקהל הישראלי כמעט לא מעוניין בסרטים עלילתיים ישראליים. למה שיבואו לראות תיעודיים?

"אני מודע לכך שרק אחוז אחד או שניים מהקהל הולכים לסרטים ישראליים. אני מאמין שהקולנוע התיעודי יוכל להחזיר את האמון של הקהל בקולנוע הישראלי. כוכבי קולנוע גדולים אין כאן. הקהל מחפש סיפור טוב להתרגש איתו. לסיפורים אמיתיים יש כוח. לצערי, התאחדות בעלי בתי הקולנוע לא הייתה מוכנה לתמוך בסרטים דוקומנטריים עד היום. התמיכה שלהם היא כמעט אוטומטית בסרטים עלילתיים באורך מלא. אני רוצה לפרוץ את הסגר שהוטל על הסרט התיעודי. בימים אלו אנחנו נמצאים במשא ומתן מתקדם בנושא עם בעלי בתי הקולנוע. נורית שני מקולנוע לב מוכנה להקרין סרטים ישראליים דוקומנטריים, וגם עודד הורוביץ מבעלי יונייטד קינג ובית ציוני אמריקה בתל אביב. בלי פרסום טוב ושיווק נכון אין לסרטים סיכוי. לכן הקרן תקצה תקציב לשיווק הסרטים ולחשיפתם בתקשורת".

פישר רואה בתיעודיים ענף ייצוא מוביל. "הסרטים מגיעים לייצוא, ובעקבות קופרודוקציות עם תחנות טלוויזיה זרות מוזרם כסף רב למדינה", הוא אומר. "אם יש תחום מצטיין בתעשייה המקומית זהו הדוקומנטרי. אנחנו כבר לא במצב שיש לנו רק מה ללמוד, אלא גם מה לתת. לכן פרצנו מזמן את גבולות ישראל. בשנה שעברה מתוך 26 סרטים שהתקבלו למדיאה, הצלחנו להכניס שישה סרטים ישראליים. לא עושים לנו טובה, אלא מכירים באיכויות שהבאנו".

- למה הדוקומנטריים מצליחים בחו"ל והעלילתיים לא?

"הם מצליחים כי הם לא מנסים לחקות את הוליווד או סרטים אירופיים, מכיוון שהתקציב והמנטליות לא מאפשרים זאת. העשייה היא עצמאית ואמיתית".

- אתה אומר שנוצרה כאן שפה קולנועית ישראלית ייחודית?

"אני לא יכול לומר שיש סגנון ישראלי, אך הצטברו אוסף עבודות אותנטיות. מה שהכי מקומי וקרוב אליך הוא גם הכי אוניברסלי".

חצי מיליון דולר לחצי שעה פישר סוחב את תחושת האחר עוד מהבית. "תמיד הרגשתי שנעשה עוול גדול להורים שלי שהגיעו לארץ כפליטים לאחר השואה וניסו לשרוד את החיים בשפיות", הוא מודה. "כשאבא שלי עבד בחברת מקורות הוא נכנס לוועד כדי להילחם על תנאיהם של הפועלים. מיד שמו עליו תווית של קומוניסט. לקח לו שנים לקבל עבודה כמנהל עבודה. לא במשרד, כי הוא מעולם לא סבל להיות בחדר, אלא מנהל עבודה שעובד בחוץ בשמש או בקור עם הפועלים. כבר בגיל 13 כשרציתי ללכת לקייטנה הוא אמר לי 'חודש תעבוד, חודש תבלה'. עבדתי במחצבה עם הפועלים. אני זוכר כמה כיף לקום בחמש בבוקר עם הפועלים, לקנות שמנת, לחם, כמה ירקות ולעשות הפסקת אוכל. איך שהייתי מגיע היו אומרים, 'הנה הבן של יוסק'ה. אסור לדבר על זיונים. הילד פה'. חייתי במסגרת של אנשים שעובדים נורא קשה אבל המערכת הגדולה דופקת אותם ולא נותנת להם כבוד. זה יצר בי את הצורך לא לעמוד בשקט ליד עוולות. כשהגעתי לקולנוע באופן טבעי ניסיתי בכוחותיי להגן על אדם חלש מול הממסד שתמיד יהיה חזק ממנו וינצח. אני מאמין שצריך לעבוד קצת עם טורייה ביד כדי לקבל פרופורציות בחיים".

- אז כדי לקבל תקציב מהקרן צריך להיות אמן מיוסר?

"לא, זו עבודה נהדרת ומאתגרת. למרות שלדור שלי היה קשה יותר לעשות סרטים, בגלל שעבדנו בפילם וחומר הגלם היה מאוד יקר".

- היום מצלמים טלוויזיה תיעודית בדי.וי, וידאו דיגיטלי, שהוא אמצעי זול, למה עדיין צריך כל כך הרבה כסף?

יוצר מקדיש 100-80 ימים נטו לעבודה על סרט אחד, ולעתים אף כפול. צריך לפחות 100 אלף דולר, לפי חישוב של 50 דקות, במחיר של 2,000 דולר לדקה לפחות. אחת הסיבות שאנו עובדים על שיתוף פעולה עם תחנות טלוויזיה זרות היא שלסרט יהיה תקציב גדול יותר. בארצות הברית סרט במסגרת התוכנית 'פרונטליין' מקבל תקציב של חצי מיליון דולר לחצי שעה".

ערוץ 10? שיהיה בהצלחה

- איזה שיתוף פעולה יש עם תחנות ישראליות?

"שיתוף הפעולה עדיין לא מנוצל במלואו. רוב הדרישות שיש לי מופנות לערוץ 1 מכיוון שהוא ערוץ ציבורי. הייתי מצפה שיקצו ארבע שעות בשבוע לסרטים דוקומנטריים, ולא שייתנו שעה אחת בשבוע על פני עונה אחת במסגרת 'הסיפור האמיתי'. מה שקורה בערוץ 1 לא תלוי בנתן כספי (מנהל הדוקומנטרי בערוץ 1, א"ל). קשה לצפות מאדם שנמצא בראש מחלקה עם מנהלים מתחלפים שיוכל להביא לידי ביטוי את כל רצונו.

"אני רוצה שבערוץ 2 יקצו סלוטים קבועים לתיעודיים, לא ב-12 בלילה או ב-12 בצהריים. טלעד עושה את זה כבר כמה עונות".

- וערוץ 10?

"ערוץ 10 נמצא בתחילת הדרך, כך שכל מה שיש לי להגיד זה בהצלחה, כי זה יהיה טוב לכל היוצרים. הם משקיעים בסרטים דוקומנטריים מכיוון שהם מחויבים לכך על פי תנאי המכרז. אף אחד מהסרטים עוד לא עלה לאוויר מכיוון שלוקח הרבה זמן להפיק דוקומנטרי. הייתי רוצה לראות שהם יקצו שעה קבועה פעם בשבוע לתיעודיים".

- מה נשאר?

"ערוץ 8 הוא המקום לסרטים דוקומנטריים היום. עושים מספיק? לא. יכולים יותר? כן".

עוד כתבות

תרזה מיי, ראשת ממשלת בריטניה, נואמת בפרלמנט / צילום: Reuters TV

תרזה מיי התפטרה והבהירה: חייבים להגיע לפשרה | פרשנות

את אנחת הרווחה של מיי, כשלא תצטרך יותר להמשיך ולעסוק ב"ברקזיט" מול תקשורת לועגת ופרלמנט מציק, היה אפשר לשמוע כל הדרך מ"דאונינג 10"

קורנביף/ צילום: איל יצהר

הכי לא "בר 51": המסעדה החדשה של מושיקו גמליאלי מסקרנת וטעימה

המסעדה "בר 51" נפתחה רק לפני כמה שבועות בתל אביב, וכבר מסתמנת כלהיט ● מדובר במקום שמח, אנרגטי וסקסי לאללה, ואם ישמור על רמתו הגבוהה של האוכל, צפויים לו, ולנו, ימים יפים

משה כחלון ואריה דרעי / צילום: איל יצהר, עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי

קרב כחלון דרעי בדרך להכרעה וסיוט תמ"א אמיתי. כותרות הנדל"ן מהשבוע

מינהל התכנון עומד לשנות כתובת, איפה אושרו השבוע מתחמי דיור ענקיים ● הסיוט של דיירים בפרויקט תמ"א 38 ברמת גן, (עוד) מינוי של בכיר בשירות הציבורי שמתארך חודשים רבים ולמה זה קשור לתאונת העבודה הקטלנית מהשבוע שעבר ביבנה, איך מחיר למשתכן תרמה לפגיעה בתעשיות שונות, איפה בני זוג בשנות העשרים לחייהם רכשו דירות להשקעה, והקרב שמתפתח נגד עבודות הרכבת הקלה ביפו ● אלה היו כותרות הנדל"ן שלנו מהשבוע האחרון

ריזוטו אספרגוס/ צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

לפני שהאביב נגמר: זו שעתם היפה ביותר של הירקות הירוקים

האביב שהגיע לשבועיים וחצי עושה טוב לירקות הירוקים ● משתלבים להפליא עם ריזוטו, אחת ממנות הדגל של האורז העגול מאיטליה, למנת "פרימוורה" (אביב) קלאסית

פלג כהן / צילום: פלג כהן

מבוגרים יותר, מחוברים יותר, בזבזנים יותר: קווים לדמותה של התרמילאות הישראלית מודל 2019

יעדי התרמילאות שאליהם נוהרים הישראלים לא השתנו במיוחד בשנים האחרונות, עדיין מדובר בדרום אמריקה, המזרח הרחוק, אוסטרליה וניו זילנד ● עם זאת, חל שינוי משמעותי בתרמילאי הישראלי עצמו: המטיילים מבוגרים יותר, בזבזנים יותר ולא מפסיקים להצטלם ולדווח מהשטח

בני גנץ ויאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף

מבחן ראשון לזוגיות של גנץ ולפיד: האם יצליחו לסחוף את ההמונים?

במוצ"ש יעלו לבמה בכיכר המוזיאון בכירי האופוזיציה במטרה לעורר את המאבק בשינויים המשפטיים שמקדם נתניהו ● לא בטוח שיש להם את היכולת להלהיב את ההמונים ● בינתיים במגעים הקואליציוניים: הולכות ומתגבשות ההסכמות שיבצעו מהפך חוקתי במערכת המשפט - מהפך שייטיב עם ראש הממשלה ● פרשנות

מיכלי הענק של בזן/ צילום: גיל ארבל

הזיהום והקרב על הנראטיב: היום שאחרי דליפת הגז הגדולה בחיפה

הפעם זה היה כמעט: כמויות גדולות של גז דלפו בצומת מרכזי בחיפה, בסמוך לתחנות דלק, והמקום נחסם ליומיים ● סיור בשטח מגלה שכל צד מעוות את המציאות: במפעלים טוענים שהם פועלים לפי תקנים מחמירים, והארגונים הירוקים טוענים שהם ממשיכים לפגוע בבריאות הציבור ● אבל גם התוכנית לפינוי התעשייה מהאזור לא מבטיחה עתיד ירוק לחיפה

ברק עילם  / צילום : שלומי יוסף

"בסוף אתה בודד בצמרת": ברק עילם מציג – כך הפכתי את נייס לאחת מחברות הטכנולוגיה המצליחות

חמש שנים אחרי שנכנס לתפקיד מנכ"ל נייס, החברה היחידה שהוא אי פעם עבד בה, ברק עילם יכול להציג לא מעט קבלות ונתונים מרשימים ● עכשיו הוא מדבר על ההחלטה להפסיק לפעול בתחום הביטחוני, על החברה הישראלית כפי שהיא נראית אחרי שנים של מגורים בארה"ב ועל אסטרטגיית הניהול שלו ● ראיון מיוחד

כנס חרום עורכי דין/ צילום: שלומי יוסף

מכתב פתוח לאליטה המשפטית: כך נראית הדמוקרטיה ביומיום

בכירי המשפטנים מתגייסים למען הדמוקרטיה אבל עיוורים למציאות המעוותת של האזרחים במערכת המשפט ● כך, למשל, ממצאי הסנגוריה הציבורית על תנאי המאסר והמעצר של האסירים מזעזעים, אך האם בכירי המשפטנים בישראל יתגייסו גם למענם? ● פרשנות

ספינת המגן הראשונה מסוג סער 6, ״אח״י מגן״ / צילום: דובר צה"ל

בצל פרשת הצוללות: הושקה ספינת המגן סער 6 בגרמניה

את קיום הטקס המתוכנן בגרמניה חשף "גלובס" בשבוע ● דובר צה"ל: "לספינות הסער 6 אמצעים ויכולות שוברי שוויון באמצעותן יוכלו הספינות לתמוך במאמץ מבצעי התקפי במסגרת ההגנה המרחבית"

עירית לינור ובני ציפר / צילום: איל יצהר

כן לאקדחים, לא לבג"ץ: רוחות של שינוי בכנס השמרנות הישראלית הראשון

הרבה גברים חמושים, מעט נשים, הרבה דיבורים על דיקטטורת בג"ץ, שוק חופשי והאיום האסלאמי על אירופה, מעט התייחסות להפלות ואבולוציה ● יום בכנס השמרנות הישראלית הראשון

סוחרים בבורסת ניו יורק/ צילום: רויטרס, Brendan McDermid

נעילה חיובית בוול סטריט; מניית טסלה ירדה 2.5%

המסחר בבורסת ניו יורק ננעל בעליות שערים קלות ● מדד הדאו ג'ונס הוביל עם עלייה של 0.37% ● הליש"ט זינק על רקע הודעת ההתפטרות של רה"מ בריטניה, תרזה מיי ● במסחר בנפט רושם חוזה מסוג ברנט עלייה של 1% לרמה של 68.4 דולר לחבית לאחר ירידה חדה של כ-6% אתמול

משחקי הכס/ צילום: יחצ

עגלה ריקה: איך למלא שבת ללא אירוויזיון ומשחקי הכס?

הבחירות כבר מאחורינו ● האירוויזיון ירד מהארץ ● וגם ממשחקי הכס הגיע הזמן להיפרד ● שבת של עגלה ריקה לפנינו, ואנחנו כאן בכדי למלא לכם את השבת עם פודקאסטים נהדרים ● פודקאסט לשבת ● האזינו

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים / צילום: שלומי יוסף

משבר במו"מ הקואליציוני: מסתמן שליברמן לא ייכנס לממשלה

(עדכון) ● ליברמן מסרב לפשרות בנוגע לחוק הגיוס וכרגע נראה שהוא מחוץ לממשלה ● נתניהו יתקשה להקים קואליציה של 60 ח"כים

יעקב ליצמן, משה גפני / צילום: אמיר גוטפריד, תמר מצפי

ראשי יהדות התורה: לא ביקשנו שתהיה כאן מדינת הלכה

עדכון ● יו"ר מפלגת ישראל ביתנו בפוסט בפייסבוק: "זה לא במקרה שבפעם הראשונה מאז קום המדינה, מי שניצח בבחירות בצורה משכנעת לא מצליח להקים ממשלה" ● ליצמן וגפני בתגובה: "לצערנו ליברמן אינו דובר אמת בנושא חוק הגיוס"

ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס

דרמה בבריטניה: תרזה מיי הודיעה כי תתפטר מראשות הממשלה ב-7 ביוני

הודעת ההתפטרות העמיקה מיי את המשבר הפוליטי בממלכה המאוחדת, והציבה את הפרישה מהאיחוד האירופי שוב על מסלול אי-ודאות ● לפי רוב ההערכות המועמד המוביל להחלפת מיי הוא שר החוץ הבריטי לשעבר – בוריס ג'ונסון

אזור מוליסה אברוצו / צילום: shutterstock א.ס.פ קריאטיב

יין איטלקי למתקדמים: נודדים למחוזות מבודדים

מחוזות מוליסה-אברוצו הם המערב הפרוע של עולם היין האיטלקי ● לאחרונה יותר ויותר מבקרים וחובבי יין מחפשים שם יינות מעניינים

גארת בייל, ריאל מדריד / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השתתפות בליגת האלופות מניבה, אבל אפשר גם בלעדיה

דוח חדש של גוף המחקר CIES שופך אור על מצבו הפיננסי של הכדורגל האירופי • ליגת האלופות אומנם הפכה למפעל הצומח ביותר בעשור האחרון, אבל 90% מהכנסות רוב המועדונים הגדולים מגיעים ממקורות אחרים • אז למה בכל זאת הם משלמים מאות מיליונים על שחקנים כדי להשתתף בה?

הארווי ויינשטיין הסגיר את עצמו לרשויות / צילום: רויטרס

דיווח: הארווי ויינסטין ישלם 44 מיליון דולר לקורבנותיו

ה"וול סטריט ג'ורנל": הכסף יגיע מחברות ביטוח ולא ישפיע על תביעה פלילית המתנהלת נגד ויינשטיין במנהטן, במסגרתה הוא מואשם באונס ופשעי מין נוספים

ביטקוין / צילום: רויטרס

מה מזניק את שוק הקריפטו? הביטקוין שוב עולה

שער הביטקוין טיפס השבוע ביותר מ-13%, לאחר שרק לפני 8 ימים רשם שיא של יותר מ-9 חודשים, כשזינק מעל ל-8,300 דולר ● בראיון למגזין האמריקאי ״פורצ׳ן״ הסביר השבוע אחד המשקיעים הבולטים בתחום המטבעות הדיגיטליים כי אפשר לראות מתאם בין עלייה במחיר הביטקוין לבין המשבר בשיחות הסחר בין ארה״ב לסין