ערוץ 10: אחרי אקירוב, באים הפניקס וקבוצת שובל; שוקלות את המשך דרכן בערוץ

בנק לאומי, המממן הבנקאי העיקרי של החברה, יסכים להגדיל את המימון לקבוצה רק לצד הזרמה מקבילה של בעליה

התרופפות שורות ניכרת בין בעלי המניות בישראל 10, זכיינית ערוץ 10. לקראת הפגישה של דירקטוריון הקבוצה עם נציגי בנק לאומי מחר (ד'), שוקלים מספר שותפים את המשך פעילותם על רקע התוצאות העיסקיות והצפי להפסדים כבדים בחודשים הקרובים.

המממן הבנקאי העיקרי של ישראל 10 הוא בנק לאומי. ככל הידוע, שיעור המימון שהעניק הבנק יחסית להון העצמי שהזרימו הבעלים, הוא נמוך, והאשראי מגובה בבטחונות שהועמדו לטובת הבנק. הבנק צפוי שלא לשנות את יחס האשראי להון העצמי, ולהגדיל את המימון רק לצד הזרמת הון מקבילה של הבעלים והמשקיעים.

"אם לא תהיה מגמה של עלייה ברייטינג, שבלעדיו רמת ההכנסות לא תצדיק את ההוצאות, ואם הרשות השנייה ומשרד התקשורת לא ישכילו לסייע לערוץ להתרומם - העסק יהיה לא כלכלי, ואנחנו לא נהיה בעלי המניות היחידים שלא יהיו מעוניינים להמישך להחזיק בערוץ. אבל אנחנו עוד רחוקים מכך". כך אמר היום (ג') יריב לוטן, נציג הפניקס המחזיקה 13.5% בקבוצה.

לדברי לוטן, הרשות השנייה ומשרד התקשורת צריכים לסייע לערוץ בהורדת רמת מחוייבויות התוכן וההשקעות, בהעברת התיקון לחוק שיאפשר מיזוג עם הזכיין השני של הערוץ (שידורי עדן), וסיוע בעמידה מול זכייני ערוץ 2. "הם צריכים לסייע לערוץ על מנת שיהיה כלכלי, ועל מנת שניתן יהיה לקיים ערוץ מסחרי שני בארץ", אמר לוטן.

לדבריו, ההחלטה שקיבלה הקבוצה לעלות לאוויר שבעה ימים בשבוע, בתקופה קשה של חדירה, ועל רקע הצורך לשנות הרגלי צפייה ולייצב לוח שידורים, שנבנה עבור 4-3 ימים - מקשה מאוד.

"מקבוצה שנערכה להפעיל מספר ימים - להפוך לזכיין בודד שצריך להחזיק שבעה ימים - פירוש הדבר פגיעה קשה במישור הפיננסי. יצאנו למכרז בשלהי שנת 2000 במצב כלכלי אחר לחלוטין. עכשיו הכל פנה נגדנו", אמר לוטן.

זלמן שובל, מבעלי חברת איי.סי.סי (בעלת 10%), אמר, כי טרם קבע את עמדתו, וכי הוא ייפגש עם אנשיו היום ומחר על מנת לקבוע עמדה.

"אנחנו לא רוצים להיות גורם מכשיל, ומצד שני, אנחנו לא מספיק גדולים בקבוצה כדי להיות אלה שנותנים כיוון. בכל מקרה, לא נהיה אקטיביים בקבלת ההחלטות בנוגע להזרמת ההון. נראה איך אחרים מחליטים בעניין זה", אמר שובל.

נראה כי בקבוצת ישראל 10 מתגבשים שני צדדים - יוסי מימן, שמחזיק 40% ומתכוון להגדיל את אחזקתו, ומצהיר שהוא מחוייב לערוץ, ומולו אלפרד אקירוב, שמחזיק 20% וככל הנראה מבקש לצאת. אקירוב טוען גם, כי לא יישאר בקבוצה ללא שינוי דרסטי בהנהלת הערוץ.