לא הולך ללקק דבש

אמנון דיק יגלה מהר, שהתנהלותו כמנכ"ל בזק תהיה שונה מכל מה שהכיר בעבר - ולאו דווקא לטובה. אם למשל ירצה לתת הנחה של חצי אגורה, התהליך יהיה ארוך, מתיש ואולי מיותר

תפקיד מנכ"ל בזק יכול להישמע מפתה, אולי אפילו תפקיד חלומי. מה צריך יותר מאשר לנהל חברה המגלגלת 8 מיליארד שקל בשנה, הנחשבת למכונת מזומנים ולא צריכה להתדפק על דלתות הבנקים? מה צריך מנהל יותר מאשר לחוש שהוא מופקד על אלפי עובדים המפעילים ציוד בעלות של מיליארדי שקלים, הפרושה על כל פני המדינה?

אבל אמנון דיק צריך לזכור, שלא פעם ולא פעמיים התפקיד יכול להיות מתסכל מאוד. התסכול לא נובע בדרך כלל מכשלונות עסקיים, או מסביבה תחרותית מקשה, כמו בכל חברה עסקית רגילה. דיק צריך להתרגל לכך שהקשיים שלו בניהול ינבעו ממקורות אחרים לגמרי. כדי לקבל סקירה מלאה וממצה בנושא, כל מה שעליו לעשות הוא לשאול את אילן בירן על הסיבות שהביאו אותו לפרוש.

בירן יידע לספר שמה שהוביל להתפטרותו, לא נבע ממשבר נקודתי או אירוע בודד, אלא שחיקה מתמשכת, שהחלה למעשה ביומו הראשון בתפקיד. הסיבות בגינן בירן התפטר הן מרובות ומגוונות, אך כולן בסופו של דבר מתרכזות בנקודה אחת: עובדת היותה של בזק מונופול ממשלתי, בה המדינה היא גם הבעלים וגם המפקח.

דיק יבוא בבוקר לעבודתו ויגלה שיש לו מעט מאוד השפעה על השורה העליונה של החברה, כלומר על הכנסותיה. זאת הרי נקבעה על-ידי המלצות ועדת גרונאו, שקבעה מפורשות שהן יקוצצו בקצב של 3% בשנה לפחות עד סוף 2007, דבר הקרוי בעגה המקצועית "מקדם התייעלות".

הוא גם יגלה, שקשה לו לבצע תוכניות לפיתוח עסקי, כיוון שכל השקעה חדשה של בזק צריכה לעבור שבעה מדורי גיהנום של אישורים. בעולם העסקי של היום, גם אם התוכנית תאושר, זה יתרחש מאוחר מדי. ואם דיק יקום בוקר אחד ויגלה שהמתחרים שלו, נניח אחת מחברות הסלולר, יחליטו לצאת במבצע שיווקי חדש ויחליט להגיב עוד באותו היום בהצעה שיווקית מתחרה - כדאי שיישכח מזה.

ההתנהלות העיסקית היום-יומית של מנכ"ל בזק, שונה מכל מה שהכיר בשוק הפרטי. פה, המנכ"ל צריך קודם אישור של משרדי האוצר והתקשורת, ועדות הכנסת השונות ולא פעם גם של הממונה להגבלים עסקיים, וכל זה כדי להציע הנחה של חצי אגורה.

בשורה התחתונה, כדי להיות מנכ"ל טוב, דיק צריך ליצור קשרי עבודה טובים עם גורמי הרגולציה השונים. לא פחות חשוב - עליו לדעת איך להתנהל עם ועד עובדים חזק, שיכול לעזור לו בזכות הקשרים המסועפים במסדרונות השלטון, אך לא פעם על חשבון ויתור על ניווט עצמאי שלו את ספינת בזק.

אבל אם מחפשים את הצד האופטימי, ייתכן שדווקא בתקופתו של דיק הוא יזכה לראות את החברה מופרטת, ויצליח לקטוף את פירות מהלך ההתייעלות בחברה, עליו טרח כל כך קשה בירן. אולי, רק אולי, הוא יצליח גם להוכיח את כישוריו עליהם הוא מצהיר, בתחום של פיתוח עסקי, רכישות ומיזוגים ובשיווק.