בג"ץ ידון בעתירת נהגי המוניות: "לקנות רכב כרגיל ולקבל החזר מס לאחר מכן"

טוענים: יבואני הרכב דורשים מחיר מופקע עבור רכב פטור ממיסים

בג"ץ עומד לדון בעתירה של איגוד נהגי המוניות חברי ההסתדרות ונהג המונית צבי קפלן, אשר טוענים שיבואני הרכב מרוויחים במכירת רכב פטור ממס מאות אחוזים יותר משהם מרוויחים ממכירת רכבים לציבור הרחב. לטענתם, הסכום מגיע ל-90 מיליון שקל בשנה.

שופטי בג"ץ הוציאו צו על תנאי המורה למשרדי הממשלה ויבואני הרכב לנמק בתוך 60 יום מדוע לא יוכלו נהגי המוניות לרכוש את מוניותיהם החדשות במחיר רגיל ולקבל חזרה משלטונות המס את החזרי המיסים המגיעים להם.

צבי קפלן וארגון נהגי המוניות עתרו לבג"ץ, באמצעות עו"ד שי גלעד, בבקשה לאפשר להם לקנות את הרכב מהיבואנים במחיר הכולל את כל המיסים ולאחר מכן לקבל את המיסים בחזרה מהרשויות.

העותרים טענו, כי במצב כיום הם רוכשים את המכוניות במחירים הפטורים ממכס ומס קנייה. לטענתם, היבואנים דורשים מהם מחיר מופקע שכן הרווח על רכב הנמכר לנהג המונית עולה במאות אחוזים, 30-20 אלף שקל, מהרווח למכונית הנמכרת במחיר רגיל.

בתגובת פרקליטות המדינה לעתירה נאמר כי אין מקום לשינוי ההסדר הקיים וזאת על בסיס דו"ח של צוות בדיקה של משרד האוצר.

צוות הבדיקה של האוצר הגיע למסקנה שאומנם היבואנים מרוויחים יותר ממכירת רכבים פטורים ממס. הצוות מצדיק את ההפרש מסביר זאת בהבדלים שבין המונית לרכב משימוש פרטי ומציין כי ההוצאות החלות על יבואן בטיפול ברכבים המיועדים למוניות גדולות יותר מההוצאות על המכוניות הרגילות.

הצוות מסביר את ההפרש ברווח גם בטענה שלמוניות אחריות נרחבת יותר. (בג"ץ 82/02).