גנדן תפרע את ההלוואה שקיבלה מנכסי אזורים

בחודש האחרון כבר פרעה חמישית מהסכום - 10 מיליון דולר * נכסי אזורים הודיעה כי 60% ממחזיקי האג"ח ימשיכו להחזיק באיגרות תמורת תוספת ריבית של 1.4%

גנדן צפויה לפרוע בקרוב את ההלוואה שהעמידה לה החברה-הבת, נכסי אזורים . כך נודע ל"גלובס". מדובר בהלוואה המפורסמת, בסך 50 מיליון דולר, שהעמידה נכסי אזורים לגנדן, שבשליטת נוחי דנקנר, לצורך רכישת מניות אי.די.בי. ככל הנראה, ההלוואה, או לפחות מרביתה, תיפרע בתוך כחודש.

בנוסף, נודע כי בחודש האחרון כבר פרעה גנדן כ-10 מיליון דולר מההלוואה, בעקבות הרעש שגררה אותה הלוואה בשוק ההון.

כזכור, לפני מספר שבועות התחוללה בשוק ההון סערה זוטא בעקבות חשיפת "גלובס" בנוגע לשימוש שנעשה בכספי המשקיעים באג"ח של נכסי אזורים. כזכור, בעת הנפקת האג"ח לגופים המוסדיים, לפני כשנה וחצי, התחייב בעל השליטה בחברה, נוחי דנקנר, כי נכסי אזורים לא תהיה שותפה ברכישת השליטה בא.די.בי, כלומר לא ייעשה בכסף שימוש לצורך המהלך.

בדיעבד, התברר שנכסי אזורים אמנם לא רכשה במישרין את מניות הקונצרן, אולם היא הלוותה כסף לגנדן (החברה-האם) לצורך רכישת השליטה בקונצרן. בעקבות החשיפה, המוסדיים שהשקיעו באג"ח הקימו קול זעקה, וקראו לדנקנר לפרוע מיידית את האג"ח. דנקנר, בצעד שנועד לבלום את המתקפה נגדו, הודיע כי ייתן למשקיעים לבחור בין שתי אפשרויות - לפרוע את החוב או להשאיר את האיגרות בידיהם, תמורת פיצוי בדמות תוספת של 1.4% בריבית האיגרת ל-7.15% צמוד למדד (תשואה אפקטיבית של 7.6%).

שלשום פרסמנו כאן הערכות של בכירים, לפיהן יותר ממחצית מהמשקיעים יבחרו להמשיך ולהחזיק באיגרות. הבוקר הודיעה החברה, כי המהלך אכן הצליח - כ-60% ממחזיקי האיגרות, 19 גופים מוסדיים, הודיעו לנכסי אזורים על הסכמתם להמשיך ולהחזיק בהן (תמורת תוספת התשואה, כמובן). מדובר בהיקף של 61.5 מיליון שקל.

12 גופים אחרים, המחזיקים באיגרות בהיקף של 46.5 מיליון שקל, הודיעו על רצונם בפדיון מוקדם של האיגרות.

גורמים בשוק ההון אומרים, כי ההצלחה היחסית של נוחי בבלימת המתקפה נגדו נבעה בעיקר ממהירות תגובתו לחשיפת הפרשה. מהירות התגובה של נוחי ונכונותו להציע למשקיעים לפדות את האיגרות או לקבל פיצוי על המשך אחזקתם בהן, שיפרה את אמינותו בשוק, ומזערה באופן משמעותי את הפגיעה שנגרמה לו בעקבות הפרשה.

כזכור, בעקבות פרסום של חברת הדירוג מעלות, לפיו העמידה נכסי אזורים הלוואה של כ-50 מיליון דולר (כ-250 מיליון שקל) לחברה-האם גנדן, בחודש אפריל, חשף "גלובס" כי כספי ההלוואה שימשו למימון רכישת מניות השליטה באי.די.בי (כמחצית מההון העצמי שהעמידה גנדן, שבשליטת נוחי דנקנר, בעסקה). ההלוואה ניתנה ללא ביטחונות ולהערכת מעלות, הגדילה בצורה ניכרת את הסיכון הפיננסי והעסקי של נכסי אזורים (על רקע זה הפחיתה מעלות את דירוג האג"ח מ-A ל-BBB פלוס.

נכסי אזורים גייסה אשתקד כ-230 מיליון שקל בהנפקה של שתי סדרות אג"ח למשקיעים מוסדיים (סדרה 3 וסדרה 4). על פי תנאי אג"ח 4, באמצעותן גויס כמחצית מהסכום, ניתנה לבעלי האג"ח זכות לפירעון מוקדם של כספם אם תחליט נכסי אזורים לרכוש מניות במסגרת עסקת אי.די.בי.

במכתב ששיגרה נכסי אזורים לבעלי האג"ח, בעקבות חשיפת הפרשה, הדגישה החברה, כי למרות שעל פי עמדתה ויועציה המשפטיים, לא סטתה מתנאי האג"ח, הרי שבמטרה לשמור על שיתוף הפעולה הטוב וההדוק עם הגורמים הפועלים בשוק ההון, החליטה החברה מיוזמתה להציע לבעלי האג"ח לבחור בין פירעון מיידי להמשך אחזקת האג"ח בתנאים משופרים. בעלי אג"ח שיבחרו בפירעון מוקדם, יקבלו את כספם תוך 60 יום מאתמול. יצוין, כי תנאי האג"ח המקוריים מקנים למחזיקים זכות לפירעון מוקדם בחודש מאי 2004.

על פי גורמים בשוק ההון, לנכסי אזורים יש די כסף על מנת לפרוע את האג"ח שהוגשו לפדיון כבר עתה. לחברה 70 מיליון שקל בקופה, וכן נכסים לא משועבדים בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל.

גנדן עצמה גייסה בחודש האחרון סכומים ניכרים מבעלי המניות הקיימים. ההערכה היא, כי עד סוף החודש תמשיך גנדן לגייס סכומים נוספים, בהיקף כולל של למעלה מ-50 מיליון דולר.

כאמור, בעקבות הגיוסים הללו, צפויה גנדן להשיב לנכסי אזורים את מרבית הכספים שלוותה ממנה לפני מספר חודשים.

בעקבות החזר ההלוואה, ייתכן שחברת מעלות, שהורידה את הדירוג לנכסי אזורים ובכך הביאה לחשיפת הפרשה, תשקול מחדש את דירוגה של החברה. כזכור, בעקבות ההלוואה, הורידה מעלות את דירוגה של נכסי אזורים מ-A פלוס ל-BBB פלוס, וגורמים בשוק מעריכים, כי כעת עשויה מעלות להעלות את הדירוג לפחות בדרגה אחת, על רקע סיום הפרשה.