ראש אמ"ן: הרחוב הפלשתיני מתחיל לכפור בלגיטימיות של פיגועי הטרור

אלוף זאבי מזהיר עם זאת: "אם יתחדש המאבק - מצבנו יהיה חמור יותר מאשר לפני הפסקת האש"

"כל גופי המודיעין במערב הצביעו על יכולת שיורית של כמה עשרות טילי קרקע-קרקע בידי עיראק.

"היו גם סימנים שהעיראקים משמרים את יכולות הסקאדים, וידענו שהם חתמו חוזים לרכישת חלקי טילים. בנתונים האלה לא יכולנו לומר, שהיכולת השיורית של נשק להשמדה המונית היא אפס". כך אומר ראש אמ"ן, אלוף אהרון זאבי (פרקש), בראיון נרחב למוסף "כסף".

מעמד ישראל התחזק

זאבי טוען עוד, כי "המודיעין הישראלי ידע בבירור, שהעיראקים הכינו מטוסי קרב-הפצצה, שמסוגלים לשאת פצצות כימיות וביולוגיות למשימות הפצצות ארוכות טווח. מאז קיץ 2002 הם ביצעו המטוסים לפחות גיחה-שתיים בחודש, במאפייני תקיפת עומק".

בהתייחסו למצב באיזור לאחר המלחמה בעיראק, קובע זאבי: "מעמדה של ישראל התחזק ומצבה האסטרטגי השתפר, מאחר שהיא מזוהה עם הטכנולוגיה האמריקנית ועם היכולת של האמריקנים להשיג הישגים צבאיים מרשימים. העולם והמזרח התיכון קיבלו דחיפה נוספת לכיוון שבו שלוש המעצמות האיזוריות אינן ערביות, אלא איראן, טורקיה וישראל.

ירידה בתמיכה בטרור

התחזית של זאבי היא שבטוח הקצר לפחות, ניסיון ההתקרבות בין ישראל לפלשתינים יחזיק מעמד. "בינתיים, תודעת הג'יהאד והמאבק עודה חזקה ברחוב הפלשתיני. אך יש סימנים, שפחות ופחות פלשתינים תומכים במאבק המזוין.

"הרחוב מתחיל להבין, שלא לגיטימי לבצע פעולות טרור, ולא לגיטימי להתאבד. זה קורה כי המאבק המזוין לא הביא תוצאות, ומפני שההסתה ברדיו ובטלוויזיה ירדה בצורה רצינית".

בין השינויים האסטרטגיים באיזור, זאבי צופה התרחקות של ארה"ב מערב הסעודית. "ארה"ב מרגישה נבגדת על-ידי המדיניות הסעודית", אומר זאבי. מאחר שמדובר בממשל אמריקני שאינו מוכן לסבול חוסר היענות, סעודיה תשלם את המחיר".

עם זאת, זאבי מתריע כי "תחת מטריית הפסקת האש מתחזקות תשתיות הטרור: קורסים ל'הנדסה', החלפת מידע בין דרום הרצועה לצפונה, ניסויים להארכת טווח הקסאם - יש ניסוי שיגור לים כמעט כל לילה.

לטפל בתשתיות הטרור

"אם לא יטפלו הפלשתינים ברצינות בתשתיות הטרור, ואם יתחדש המאבק, נמצא את עצמנו במצב יותר חמור מאשר לפני הפסקת האש הפלשתינית. "ארגוני הטרור ימשיכו להיאבק, כי אין להם ברירה אחרת. הם חושבים עכשיו שהם צריכים לגרום נזק יותר גדול משהצליחו לגרום. לכן הם מחפשים עכשיו חומרים כימיים וביולוגיים ובלתי קונבנציונליים אחרים".

בהתייחסו להכרזה האיראנית על מבצעיותו של הטיל שיהאב 3, זאבי אומר: "כרגע ההכרזה עדיין אינה משנה דבר מבחינת ישראל, אבל חיבור בין השיהאב 3, שהטווח שלו 1,300 ק"מ, לבין היכולת לייצר פצצה גרעינית, אם תהיה, עלולים בעתיד להוות איום חמור".

חזית צפונית

זאבי גם מתריע מפני חזית צפונית, מול סוריה והחיזבאללה. "הסורים בונים יכולות מדהימות למלחמת אש בצפון.

"עשרות אלפי קני ארטילריה ואלפי טילי ורקטות קרקע-קרקע עד לטווח של 75 ק"מ, ויש אומרים שהם מתעניינים עכשיו ברקטות עם טווח ארוך יותר. זה איום אמיתי שצריך להתכונן לקראתו. יש כאן יותר סיכונים מאשר בתקופת אסד האבא".