נתניהו מינה את אורן שחור לנשיא קצא"א במקומו של אהוד יתום

מחלוקת על שכרו של שחור: האוצר מוכן לשלם שכר בעלות חודשית של 30 אלף שקל במשרה חלקית

שר האוצר, בנימין נתניהו, ממנה את אורן שחור לנשיא קבוצת קצא"א, ולמעשה לתפקיד שהוגדר בעבר כנציג ממשלת איראן בחברת קו צינור נפט אילת-אשקלון. לפני חודשיים סיים שחור שלוש שנים בתפקיד יו"ר עמידר.

התפקיד בקצא"א מזוהה עם בכירי הממסד הבטחוני. שחור, אלוף במילואים ומי ששימש כמתאם הפעולות בשטחים, מחליף את אהוד יתום, לשעבר מבכירי השב"כ, שפרש מהתפקיד בתחילת השנה, עם הצבתו במקום ריאלי ברשימת הליכוד לכנסת. לפני יתום כיהן בתפקיד במשך שנים ארוכות אורי לוברני, שהיה גם מתאם פעולות הממשלה בלבנון.

הנהלת החברה הסכימה למינוי, אך עם זאת מתעוררת מחלוקת בקשר לשכר. כי במשרד האוצר לא סוכם בינתיים על תנאי השכר שיקבל שחור. בכל מקרה, אומרים שם, ברור שנתניהו לא מתכוון לאשר שכר אלא על-פי גובה השכר בחברות ממשלתיות זהות בגודלן, ובהתיחס לחלקיות המשרה.

מבחינת היקף הפעילות, נחשבת קצא"א לחברה בסדר גודל של בז"ן. שכרו של יו"ר בזן עומד על 41 אלף שקל לחודש במשרה מלאה. לפיכך, אין ככל הנראה בכוונת האוצר לאשר שכר גבוה יותר, ושחור יתבקש להסתפק בשכר שעלותו 30 אלף שקל לחודש במשרה חלקית.

לפני חודשיים אמר שחור, כי הוא שוקל להתמודד בבחירות המוניציפליות באוקטובר הקרוב לתפקיד ראש עיריית תל-אביב או בהרצליה. "אני חושב שהשדה המוניציפאלי הוא המקום האחרון שבו עדיין ניתן להשפיע על בנין הארץ", אמר. ככל הידוע, בתקופה זו ניהל שחור שיחות עם בכירים בליכוד וגם בשינוי, שלא הניבו מועמדות לתפקיד ראש רשות מקומית.

שחור מזוהה בציבור עם מפלגת העבודה, אך לדבריו באותו ראיון "עזבתי את מפלגת העבודה בפברואר 1999 על רקע חוסר שביעות רצון מתוצאות הפריימריס, ובגלל החשש לזיופים".

דובר משרד האוצר אמר בתגובה: "על-פי החלטת הממשלה, כל נושא קצא"א נתון בחיסיון ועל כן אין לנו אפשרות להגיב לשאלותיכם".

קצא"א הוקמה בסוף שנות ה-60 כחברה משותפת לישראל ואיראן, בימי השאה ריזה פהלאווי. מטרתה היתה להוביל נפט מאילת לאשקלון ומשם לאירופה, כתחליף לתעלת סואץ. עם הפלת השאה ועליית משטר האייאטולות נותק הקשר עם השותפים האיראנים, שבענין השקעותיהם ודרישתם להחזרים של 2 מיליארד דולר, מתנהלת בוררות בינלאומית בשווייץ.

בשנה שעברה מינה שר האוצר דאז, סילבן שלום, את עו"ד דורי קלגסבלד כבורר מטעם ישראל. המינוי עורר ביקורת בשל הקשר האישי בין השניים ואף הוביל לעתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון, אך הוא אושר בסופו של דבר.

קצא"א הפכה לגורם בכיר בתעשית האנרגיה של ישראל והיא מייבאת נפט ממקורות עלומים. בין היתר פורסם בעיתונות הזרה, כי מדובר בייבוא נפט מעיראק בתקופת סדאם חוסיין. החברה מעורבת באחרונה גם בפרויקטים של התפלת מי ים, תוך שהיא מנצלת את שטחי הקרקע הגדולים במיוחד באשקלון, באילת וביניהן, שניתנו לה בזמנו לצרכי פיתוח הובלת הנפט.

החברה היתה ועדיין מבקשת להיות מעורבת בפרויקט הובלת הגז הטבעי. החברה הולכת וגדלה עם השנים, תחת המשך חיסיון בטחוני, וזאת למרות שהפכה לחברה מסחרית לכל דבר.