ידיעות אחרונות: במשרד האוצר מעריכים שתוך חודשיים יקום שוק משני למשכנתאות

שני הבנקים הגדולים למשכנתאות - טפחות ומשכן - מובילים במירוץ לקראת הפעלת השוק המשני; הקבלנים: בלי ערבות מדינה - השוק לא ימריא

שני הבנקים המובילים למשכנתאות - טפחות ומשכן - מובילים במירוץ לקראת הפעלת השוק המשני למשכנתאות. לפי ההערכות באוצר ובבנק ישראל, תוך חודשיים-שלושה ייצא השוק המשני לדרך.

לפי לוחות הזמנים שקבעה הממשלה, הבנק הראשון שיבצע השנה הנפקה של איגרות-חוב המגובות במשכנתאות יקבל מענק של 3 מיליון שקל. הבנק הראשון שיבצע הנפקה כזו ב-2004 יקבל 1.5 מיליון שקל מענק.

משרד האוצר פועל בחודשים האחרונים להפעלת שוק משני למשכנתאות. במסגרת שוק כזה, מונפקות ונסחרות איגרות-חוב של הבנקים למשכנתאות, כאשר הביטחונות של איגרות-החוב הללו הן המשכנתאות שמעניקים אותם בנקים.

בשנת 1998 הוגש למשרד האוצר דוח של ועדה בראשות החשב הכללי דאז, שי טלמון, שקבע כי יש לנקוט במספר צעדים כדי לקדם הקמת שוק משני למשכנתאות בארץ. מאז הוסרו בזה אחר זה החסמים בדרך להקמת השוק.

השוק המשני למשכנתאות אמור להקל על הבנקים למשכנתאות למצוא מקורות מימון להלוואות שהם מעניקים ללקוחות. לכן, אמור שוק כזה להוזיל את המשכנתאות ב-0.3%-0.2%. יתרונות נוספים של שוק משני למשכנתאות: הצורך בחוזה אחיד של הבנקים כלפי הצרכן והגדלת התחרותיות בין הבנקים.

בשבועות האחרונים ניכרת התקדמות מסוימת בהקמת השוק המשני. כפי שפורסם בידיעות אחרונות, חברה משותפת של מבטחים וא. דורי התחילה לפעול בימים האחרונים כחברה שתשמש חברה אורזת. החברה האורזת היא החברה שבאמצעותה מבצע הבנק את ההנפקה של איגרות-החוב. אבל לא כולם אופטימיים. בהתאחדות הקבלנים טוענים, כי ללא ערבות מדינה להנפקות שיבצעו הבנקים למשכנתאות - השוק המשני לא יוכל להתפתח. הבעיה היא בערבות המדינה, אומרים הקבלנים, בארה"ב פועל השוק המשני בערבות מדינה. בלי ערבות - לפחות בשלוש השנים הראשונות של ההנפקה לא יקרה כלום, אומרים בהתאחדות. היקף שוק המשכנתאות בישראל עומד כיום על כ-165 מיליארד שקל. מתוך סכום זה - 72.6% הן הלוואות מכספי הבנקים, והיתרה היא הלוואות מכספי האוצר.