"חוק בלומנטל" אושר בממשלה

על-פי החוק ח"כ שהשיג את מקומו בכנסת ע"י עבירה פלילית, יורחק מהכנסת אם יורשע בעבירה זו

הממשלה אישרה אתמול (א') שתי הצעות חוק, שגובשו על-ידי ועדה בראשות השר במשרד האוצר מאיר שטרית. את הוועדה הקים ראש הממשלה, אריאל שרון, בעקבות חשש לאי סדרים בפריימריס.

על-פי החוק הראשון, ח"כ שהשיג את מקומו בכנסת ע"י עבירה פלילית, יורחק מהכנסת אם יורשע בעבירה זו. הצעה זו, שזכתה לכינוי "חוק בלומנטל", עברה ברוב קולות. החוק השני הוא תיקון לחוק המפלגות, שיחייב את כל המפלגות הגדולות, שלהן 15 ח"כים ומעלה או 30 אלף מתפקדים, לבצע בחירות מקדימות בקרב כל חברי המפלגה, תחת פיקוח של רשם המפלגות.

עוד קובע התיקון, כי רשם המפלגות יקבל כל שלושה חודשים את רשימת כל חברי המפלגה, כדי לוודא שאין הרשמה כפולה של חברים ולמנוע זיופים ברשימת החברים. התיקון אושר ברוב של 13 תומכים מול שמונה מתנגדים. הצעות החוק יועברו לאישור הכנסת.

שטרית אמר לקול ישראל, כי החוקים אושרו בממשלה הקודמת ובוועדת השרים לחקיקה זמן קצר לפני הבחירות האחרונות, ולכן הוחלט להביאם לאישור רק בכנסת הנוכחית. לדבריו, מטרת החוק היא למנוע ממרכזי המפלגות לבטל את הבחירות המקדימות.

"כשיהיו פריימריס בשיטה המוצעת על-פי החוק", הוסיף, "ייבחרו האנשים הטובים ביותר. הגוף הבוחר יהיה גדול מאד, הרבה אזרחים במדינה שמתפקדים למפלגה, וגוף כזה אי אפשר לתמרן".