הסדר הפעילות החדש בתש"ן: תפסיק להחזיק במחצית ממניות פי גלילות

ההסדר יהיה ל-15 שנה עם אופציה ל-15 נוספות * לא יכלול העברת כספים בין הממשלה לחברה

הממשלה והחברה הממשלתית לתשתיות נפט ואנרגיה (תש"ן) סיכמו על הסדר ההפעלה העתידי של החברה, לאחר שהחברה פעלה בשנתיים האחרונות על בסיס הסדר הפעלה זמני. כך נודע ל"גלובס".

הסדר ההפעלה נדרש בעקבות סיום זיכיון החברה בשנת 2001, אחרי עשרות שנים. החברה, באמצעות חברה אחות, קמ"ד, היא מונופול בתחום הולכת מוצרי נפט ברחבי הארץ.

על-פי הסדר ההפעלה החדש, שקיבל בשבוע שעבר אישור של דירקטוריון תש"ן, החברה תפסיק להחזיק במניות בפי גלילות, שהיא החברה המובילה בארץ בתחום ניפוק ואיחסון מוצרי דלק.

בשנים האחרונות היו טענות רבות לגבי ניגודי אינטרסים, עקב היותה של תש"ן בעלים של תחום ההולכה ובעלים של תחום הניפוק והאיחסון. משרדי האוצר והתשתיות פעלו להוצאת החברה מהבעלות על פי גלילות.

תש"ן מחזיקה במחצית ממניות פי גלילות, ואילו חברות הדלק הוותיקות - פז, דלק וסונול - מחזיקה במחצית הנותרת.

גורמים בכירים במשרדי האוצר והתשתיות מסרו, כי בתמיכת הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, הוחלט להעביר את מניות תש"ן בפי גלילות לבעלות המדינה. בשלב זה, אין תוכנית למכור את המניות בשוק הפרטי או להעבירן לגורם ממשלתי אחר.

הסדר ההפעלה החדש הוא ל-15 שנה עם אופציה להארכה ל-15 שנים נוספות. לדברי גורמים, למרות שתש"ן תעביר את מניותיה בפי גלילות למדינה, היא לא תקבל עבור כך שום תמורה כספית, וזאת עקב מנגנון קיזוז התחייבויות הדדיות שבין הצדדים.

תש"ן תקבל לאחריותה נכסים שונים של המדינה ותמשיך לפעול בתוכם, אך תחזיר למדינה נכסים להם היא לא זקוקה בפעילות השוטפת.

באחרונה נוצר מצב אבסורדי, כאשר תש"ן נכנסה לראשונה לתחום ניפוק מוצרי הדלק, ובכך היא יצרה תחרות לפי גלילות בתחום שבו היא שולטת (הניפוק). יצא איפוא, שתש"ן התחרתה בעצמה. מצב זה ייפסק כעת, בעקבות הפסקת הבעלות של תש"ן בפי גלילות.

יצוין, כי לשלוש חברות הדלק הוותיקות יש זכות סירוב ראשונה לגבי מכירת מניות תש"ן לגורם אחר, ועל כן המדינה לא תמהר למכור את המניות. שטרום מתנגד לאפשרות ששלוש חברות הדלק ישלטו באופן מוחלט בחברה, שכן הדבר יעצים את כוחן בשוק הדלק, בהיותה של פי גלילות הגורם החזק בארץ בתחום ניפוק מוצרי הדלק.