20% צניחה בתקבולים מעצמאים ברבעון השני

גביית המסים מחברות ירדה ב-2.9% * הנתונים מצביעים על צמיחה אפסית עד שלילית ברבעון

החגיגה על סיום המיתון ועל התאוששות בצריכה הפרטית - מוקדמת מדי. ברבעון השני ב-2003 נרשמה החרפה במשבר בהכנסות המדינה ממסים. תקבולי המס מעצמאים ירדו בתקופה זו ב-20%, לאחר ירידה של 2.9% ברבעון הראשון. גם תקבולי המס משכירים וממנהלי חברות ירדו ב-20%, לאחר ירידה של 10.9% (בהתאמה). כך עולה מעיבודי בנק ישראל בהתבסס על נתוני משרד האוצר.

כל הנתונים הם בקצב שנתי. גביית המסים מחברות ירדה ברבעון השני ב-2.9%, לאחר ירידה של 34.3% ברבעון הראשון. ההכנסות מאגרות, היטלים ומלוות, ירדו בתקופה המדווחת ב-15.5%, בהמשך לירידה של 0.4% (בהתאמה). ההכנסות ממס הכנסה נטו ירדו ב-13.4%, לאחר ירידה של 16.5% (בהתאמה).

גם נתוני הגבייה במיסי פעילות ובמע"מ מייצור מקומי, ברבעון השני, מצביעים על "דשדוש" ברמת הפעילות המשקית, לאחר העלייה שנרשמה בפעילות ברבעון הראשון. ברבעון השני נרשם קיפאון בסך ההכנסות ממסי פעילות, לאחר גידול של 5.6% ברבעון הראשון. בתקופה המדווחת נרשם גם קיפאון בגביית מע"מ מייצור מקומי, לאחר גידול של 4.8% (בהתאמה).

העלייה במסי הפעילות ובמע"מ מייצור מקומי ברבעון הראשון תואמת את הגידול שנרשם בתוצר המקומי (3.6%) ובתוצר העסקי (4.2%). לכן הקיפאון כעת במסים האלה, מצביע על צמיחה אפסית, ואולי אף שלילית, ברבעון השני.

נתונים נוספים המצביעים על החרפה בגביית מסים:

״ההכנסות ממס מעסיקים ירדו ברבעון השני ב-18.9%, לעומת גידול של 4.6% ברבעון הראשון.

״ההכנסות ממס קנייה מייצור מקומי ירדו ב11.7%, לאחר ירידה של 22.6% (בהתאמה).

״ההכנסות ממיסוי הדלקים ירדו ב-11.7%, לאחר ירידה של 22.6% (בהתאמה).

״ההכנסות ממס רכוש ירדו ב-20.6%, לאחר ירידה של 26%.

רק בתחום אחד, ההכנסות ממיסוי שוק ההון, נתוני הגבייה בפועל גבוהים ב-20% לעומת התכנון המקורי. במחצית הראשונה הסתכמו ההכנסות ממיסוי שוק ההון ב-700 מיליון שקל, והצפי לכל שנת 2003 מדבר על הכנסות בהיקף של 1.5 מיליארד שקל.

במשרד האוצר מסבירים את הגבייה העודפת ממיסוי שוק ההון, בשיעורי הריבית הגבוהים במשק, בהשפעת מדיניות בנק ישראל, ומהגידול שנרשם בבורסה.