ביהמ"ש קבע: עו"ד יוסי אברהם יקבל ניכוי בתשלום מזונות

התחייב לשלם דמי מזונות לילדיו הבגירים ולגרושתו, במסגרת הסכם ממון שנכרת בינו לבין גרושתו ואושר בשנת 96', וביקש כי דמי המזונות ששילם, ינוכו מהכנסתו החייבת במס

שופטי בית המשפט העליון, אליהו מצא, השופטת בדימוס טובה שטרסברג-כהן, ויעקב טירקל, חלקו ביניהם באחרונה בשאלת המזונות שמשלם עו"ד יוסי אברהם, לילדיו בני ה-19 ו-22.

אברהם התחייב לשלם דמי מזונות לילדיו וגרושתו, במסגרת הסכם ממון שנכרת בינו לבין גרושתו ואושר בשנת 96'. בשנת 96' שילם מזונות בגובה כ-85 אלף שקל ובשנת 97' שילם בערך פי שניים: כ-165 אלף שקל. פקיד השומה סירב לנכות את דמי המזונות ששילם, מהכנסתו החייבת במס.

אברהם ערער למחוזי, בטענה כי סעיף 20 לחוק המזונות, מאפשר לנישום לנכות מהכנסתו החייבת במס, דמי מזונות ששולמו על ידו. השופטת ברכה אופיר-תום דחתה את הערעור, בנימוק כי מאחר שהמקור לחיובו של אברהם במזונות הוא הסכם הממון עליו חתם ולא הוראות חוק המזונות, סעיף 20 לחוק לא חל על חיובו. מעבר לכך, המזונות ששילם לגרושתו הוצאו במפורש מהגדרת המונח "מזונות" על פי חוק המזונות, וממילא לא נכנסו לגדר סעיף 20 לחוק.

לדעתה, תכלית סעיף 20 אינה להעניק מתנות בעלמא לנישום שהתנדב לשלם מזונות לקרוביו מחוץ לגדר מחוייבותו על פי דין, אלא רק לפצות נישום שחוייב מכוח הדין בתשלום מזונות.

השופט מצא, שדן בערעור, קבע כי בהוראות חוק המזונות אין עיגון כלשהו לחיוב אדם לשלם מזונות לגרושתו, ולכן יש לדחות את הערעור של אברהם ככל שהוא נוגע לסירוב פקיד השומה להתיר לו לנכות מהכנסתו החייבת במס, סכום כלשהו בגין המזונות לגרושתו.

באשר למזונות לילדיו הבגירים, הרי שהוגשה הסכמה במסגרת הדיון בערעור מס הכנסה, לפיה חיובו של אברהם במזונות נעשה על פי הסכם ממון ולא לפי הוראות הדין האישי החל עליו.

לדעת מצא, הסכמה זו מחייבת את פקיד השומה לאפשר לאברהם לנכות את דמי המזונות ששילם לילדיו. טירקל הסכים עם מצא. שטרסברג-כהן חלקה: לדעתה, בהסכמה שהוגשה לבית המשפט לפיה ההסכם לא אושר על פי הדין האישי, אין לה משמעות, שכן מדובר בבגירים והשאלה אינה אם הם זכאים למזונות על פי הדין האישי אלא האם הם זכאים למזונות על פי חוק המזונות.

מעבר לכך, פקיד השומה לא היה צד בהליך של אישור הסכם הממון ולא ניתן לייחס לו הסכמה בדבר קיום חיוב מהותי במזונות ילדיו הבגירים של אברהם, על פי חוק המזונות.