לדנקנרים חסר עדיין סכום בהיקף של 25 מיליון דולר לעסקת אלרן

עשויים לשנות תנאי העסקה אם לא ישיגו המימון עד סוף החודש * הפסדי הפרופורמה של אלרן ברבעון השני - 38 מיליון שקל

חברת אלרן השקעות , שבשליטת משפחות שמואל ואברהם דנקנר, פרסמה השבוע את דו"חות המחצית הראשונה של השנה. אלרן סיימה את התקופה בהפסד של 4.8 מיליון שקל, אך מה שמעניין יותר הם דו"חות הפרופורמה, שנועדו לשקף את העסקה המתוכננת לרכישת השליטה בעסקי הדנקנרים - דנקנר השקעות, דור כימיקלים ותעשיות מלח - מידי ששת בתי האב המרכיבים את המשפחה. אם עסקת אלרן הייתה יוצאת לפועל, החברה הייתה מסיימת את הרבעון בהפסד של 71 מיליון שקל, לפני חלק המיעוט בתוצאותיה ושל 38 מיליון שקל אחריו. את המחצית הראשונה של השנה, הייתה אלרן מסיימת בהפסד של 98 מיליון שקל לפני חלק המיעוט ושל 55 מיליון שקל אחריו.

הפסדים אלה משקפים את ההרעה שחלה ברבעון השני בתוצאותיהן של החברות המשתייכות לקבוצת דנקנר - ההפסד הכבד בדנקנר השקעות, הירידה החדה ברווחי תעשיות מלח והמעבר להפסד מפתיע אצל מי שנחשבה מנוע הצמיחה של הקבוצה, חברת דור כימיקלים.

תוצאותיהן של חברות הקבוצה משתקפות היטב במחיר המניות בבורסה. בעוד שעסקת אלרן נוקבת במחיר של 230 מיליון דולר למניות השליטה בשלוש החברות, עומד שווי השוק של מניות אלה על 125 מיליון שקל בלבד, כמעט מחצית מהסכום שיקבלו הדנקנרים לידיהם במסגרת העסקה.

המיתון העמוק במשק והשפעתו על תוצאות החברות המרכיבות את קבוצת דנקנר, מהווה, ככל הנראה, שיקול מרכזי בעיכובים הנשנים בדרך להשלמת עסקת אלרן, שדווחה לראשונה לפני יותר משנה. המועד הנוכחי לסגירת העסקה, שכבר נדחתה מספר פעמים, הוא סוף חודש ספטמבר ונכון להיום חסרים לאלרן עדיין כ-40 מיליון דולר לתשלום התמורה.

לפיכך, שוקלים כיום הדנקנרים אלטרנטיבות המוגדרות "יצירתיות" למתכונת הנוכחית של העסקה, בהן תידרש אלרן להשקעה קטנה יותר. ברם, לדברי מקורבים לחברה, הסיכויים להשלמת העסקה במתכונתה המקורית קיימים עדיין והיא מותנית בגיוס משקיעים שיזרימו לאלרן 25 מיליון דולר מתוך הסכום החסר. זאת לאחר שהושגה הסכמה עקרונית עם שמרוק ומתקיימים מגעים מתקדמים עם גוף נוסף, האמורים להשקיע בסה"כ 15 מיליון דולר כנגד הקצאת מניות אלרן.

אלרן קיבלה כבר לפני כמעט חודשיים טיוטת היתר ראשונית מבנק ישראל לביצוע העסקה. את רוב המימון לביצוע הרכישות אמור להעמיד לחברה בנק לאומי, ובנוסף תגייס החברה עשרות מיליוני דולרים מבעלי השליטה וממשקיעים חדשים.

עסקת אלרן נועדה לאגד את אחזקות השליטה בחברות המשתייכות לקבוצת דנקנר תחת קורת גג אחת, לאפשר לבני המשפחה לפרוע הלוואות גדולות שנטלו בבנקים באופן אישי ולהוציא שלושה מבתי האב המרכיבים את המשפחה מהעסקים המשותפים (ביניהם משפחת נוחי דנקנר, שהשלים לאחרונה את רכישת השליטה באי.די.בי). לאחר השלמת העסקה ישלטו באלרן משפחות שמואל ואברהם דנקנר, אליהן תצטרף משפחתו של צבי מור.