איתם לוחץ על נתניהו להאריך את תוקף ההקלות במיסי שבח ורכישה עד 2005

תומך ביוזמתו של ח"כ אהוד רצאבי * נציגי האוצר מתכוונים להגיש תיקון שאינו כולל מיסים אלה

שר השיכון, אפי איתם, תומך ביוזמת יו"ר ועדת המשנה למיסים, ח"כ אהוד רצאבי (שינוי), להאריך את תוקף ההטבות הזמניות במיסוי מקרקעין. ההטבות נקבעו ברפורמה בחוק המיסוי, לפי המלצות ועדת רבינוביץ, ותוקפן יפוג בסוף 2003.

איתם ימליץ לממשלה להמשיך סעיפים מסוימים כהוראת קבע, ולהאריך בשנתיים הוראות אחרות, כפי שעולה ממכתבו לשר האוצר, בנימין נתניהו, שהגיע ל"גלובס". רצאבי מסתפק בהארכת תוקף ההטבות בשנה עד סוף 2004. ועדת המשנה בראשותו דנה בהצעה זו בישיבת פגרה מיוחדת היום (ג').

מדובר בין השאר בהנחה של 10% בתשלומי מס שבח, ובתשלום מס רכישה מופחת בשיעור 4.75% על רכישת דירה ראשונה (לעומת 5% לפני הרפורמה). איתם טוען, כי התוצאות המאכזבות של הרפורמה נובעות בין היתר מאחר שהאוצר לא התקין תקנות לחוק החדש. לדבריו, חוסר הוודאות בעניין זה מקשה על יזמים, קבלנים ועל מוכרי ורוכשי נדל"ן לתכנן את צעדיהם.

לדעת איתם, יש להאריך עד 2005 את הטבות הרפורמה במסי השבח והרכישה לרוכשי דירה ראשונה, כדי לתת לענף הבניה "זריקת אדרנלין" שגם תסייע לעידוד הצמיחה במשק. נציבת מס הכנסה, עו"ד טלי ירון-אלדר מתנגדת להארכה זו, דווקא מאחר שההקלות לא עודדו את הפעילות בענף עד כה.

איתם גם מציין את היעדר התקנות בתחומי הפינוי-בינוי, דחיית יום המכירה בעסקאות קומבינציה, חישוב מס ההשבחה בפעולות באיגוד מקרקעין, הוראות ותנאים המתירים את ניכוי הוצאות הרבית הריאלית לצורך חישוב המס, יחד עם חישוב הרבית ודרך ההוכחה.

לדעת איתם, התקנת התקנות ופרסומן היו מקדמות פרויקטים רבים בתוכנית "התחדשות עירונית" (פינוי שכונות ותיקות והקמת חדשות תחתן). זאת, מאחר שחוק הרפורמה מעניק פטור ממס על הרכיב המיועד לפיצוי הדיירים המפונים.

איתם לוחץ על נתניהו לקבוע הקלה זו כהוראת קבע, כמו גם לגבי ההקלות שנקבעו לעסקאות שחלוף, לפיהן יינתן פטור ממס על מכירת נכס אם נרכש נכס חדש תמורתו.

בתחומים אלה מסכימה ירון-אלדר רק להארכה נוספת של ההקלות שניתנו עד סוף 2005. זאת, מאחר שלא היו מספיק עסקאות מאז הפעלת הרפורמה כדי לבחון את השפעת ההקלות ביסודיות.

נודע, כי יו"ר ועדת הרפורמה, רו"ח יאיר רבינוביץ, תומך בנקודה זו בעמדת איתם לקבוע את ההקלות כהוראת קבע. לגבי ההקלות הזמניות במיסי השבח והרכישה הוא סבור, כי ראוי לבחון את ההצעה להאריך את תוקפן.

רצאבי הביע היום תקווה, כי התערבות איתם תסיר את התנגדותה של ירון-אלדר. לדבריו, הרפורמה לא יושמה בתחום זה לא רק בגלל השפל בענף הבנייה, אלא בגלל חסמים בירוקרטיים.

נציגי האוצר הודיעו היום בישיבת ועדת המשנה למיסים על כוונתם להגיש תיקון לחוק הרפורמה במיסוי מקרקעין, שיאריך את תוקף הוראות השעה עד סוף 2005, למעט ההקלות במיסי השבח והרכישה.