הוסרו החסמים על פרויקט הקו המזרחי בשפד"ן; הוצאו צווים להתחיל בעבודות

הקו אמור להוריד את העומס על קווי הביוב הנוכחיים * עלות ההקמה נאמדת בסך של 65 מיליון ד'

בתום שלושה חודשים של דיונים הצליחה הוועדה להסרת החסמים, בראשות המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה אלכס גולדנגורן, לפתור את מרבית הבעיות שמנעו את תחילת העבודות של הקו המזרחי של השפד"ן.

בעקבות זאת הוציאו ראש עיריית ראשון לציון, מאיר ניצן, ומהנדסת העירייה, סימה קושניר, צו התחלת עבודה, לביצוע עבודות הנחת קו הביוב המזרחי של השפד"ן. עלות הקו נאמדת ביותר מ-65 מיליון דולר.

לדברי גדעון זץ, מנכ"ל איגוד ערים דן לביוב, במשך 12 שנה מנסה האיגוד לקדם את הפרויקט, אשר הוגדר בעבר "פרויקט לאומי".

זץ: "הסברנו שוב ושוב שנפח השפכים מחייב קו נוסף, שיאסוף את כל שפכי היישובים לאורך כביש גהה, המחוברים אלינו כיום. מה גם שאלו שאין להם עד היום פתרונות לשפכיהם, מזהמים את הסביבה ובשל העיור הגדל והולך, מאיימים אלה על מערכת הובלת השפכים הקיימת".

לפרויקט הקו המזרחי של השפד"ן קמו מתנגדים רבים, שעתרו, בזה אחר זה, לבג"ץ. כולם נדחו על הסף.

עם התגלות התקלה בצינור השפד"ן בינואר השנה, שחייבה להגליש שפכים בכמויות עצומות למימי הים התיכון, ביקשה הנהלת האיגוד לקדם את הפרויקט ולהתחיל בעבודות. ואולם התברר, כי בדרכו של הפרויקט עומדים חסמים בירוקרטיים רבים.

במאי השנה פנתה יו"ר האיגוד הקודם, עו"ד מרים מזר, בבקשה דחופה לדיון בנושא הסרת החסמים לצורך קידום פרויקט הקו המזרחי. לדברי גולדנגורן, חברי הוועדה נפגשו במשך כשלושה חודשים עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, גופים ומשרדים ממשלתיים, רשויות מקומיות, איגודי ערים ואחרים. ובעקבות זאת, הוסרו מרבית החסמים מהפרויקט.

הטיפול בהקמת הקו המזרחי החל בשנת 1991. לדברי זץ, נחיצות הקו נבעה מתחזית שנעשתה וקבעה, כי המערכת תגיע לשיא הקיבולת שלה שנת 2001. מקור העומס בחברות האיגוד וביישובים שמחוץ לו, שצורפו אליה מכורח הנסיבות.

תוכנית הקו המזרחי אמורה להפחית את העומס ההידראולי מהמערכת הקיימת, לאפשר קליטת שפכים מיישובים נוספים והובלתם לטיהור בשפד"ן ואספקת קולחים לנגב לצרכים חקלאיים.

ועדת היגוי, שחבריה באו ממשרדי הממשלה והרשויות המקומיות שבתחומן אמור לעבור הקו, הכינה תוכנית אב, שקבעה שהקו המזרחי יעבור במקביל לכביש גהה.

איגוד הערים דן הסכים לממן מאמצעיו את מלוא עלויות הקמת הקו, כאשר כל הרשויות שיתחברו אליו ישלמו את חלקן בהקמתו ואת הוצאות התפעול השוטפות.