"צפויים עוד רעשים בתשואות האיגרות, אבל התשואות הנוכחיות עדיין כדאיות להשקעה"

משה מידן, מנכ"ל מודלים שוקי הון: "מגמת ירידת התשואות הארוכות בשקלים תימשך ותגיע ל-7%, והתשואה בצמודים הארוכים יכולה לרדת ל-4%, כך שיש עוד מקום לרווחי הון באפיקים אלה"

בימים האחרונים אנחנו רואים חזרה איטית של המשקיעים מחופשת הקיץ לשוקי ההון בישראל ובעולם. עם המשקיעים חוזרת לשווקים גם האווירה החיובית, שמביאה את הנאסד"ק לרמות שיא של למעלה מ-17 חודשים, ואת הדאו ג'ונס חזרה אל מעל למשוכת 9,500 הנקודות - לראשונה מאז יוני אשתקד.

נראה שגם המשקיעים בתל אביבי מתחילים לנער את האבק ממקשי הקנייה במערכות המסחר, וגם הבורסה באחד העם חוזרת למגמה החיובית, אחרי כחודשיים של ירידות ודשדוש, אגב מחזורי מסחר נמוכים מאוד. בימים האחרונים שבר מדד תל אביב 25 את 'תקרת הזכוכית' ברמת 400 הנקודות, וכעת הוא כבר נלחם על רמת ההתנגדות הבאה - 412 הנקודות.

במגמה החיובית בשווקים יש אולי הפתעה מסוימת, אם בוחנים את ההיבט הביטחוני הן בעיניים אמריקניות, והן בעיניים ישראליות. בהיבט האמריקני, נראה כי השהות בעיראק מתחילה להזכיר יותר ויותר התבססות בבוץ, שבו לא שהו האמריקנים מאז ויטנאם. המלחמה עצמה הסתיימה אומנם בניצחון גדול על משטרו של סדאם, אלא שמאז פיגועי טרור על בסיס יומיומי כמעט מקיזים את דמם של חיילי ארה"ב בבגדד ובערים האחרות במדינה.

גם בהיבט הישראלי ישנה עלייה בחוסר הוודאות הביטחונית. שרשרת החיסולים בעזה וקריסת ההודנה מגבירים את החשש מפני שובם של פיגועי הטרור, ונראה כי הישגי החודשים האחרונים עלולים לרדת לטמיון נוכח ההצהרות בשני הצדדים.

למרות החששות הללו, השווקים עדיין מביעים אופטימיות. אפילו השקל - שבעבר הגיב לכל אירוע, ממשיך להפגין עוצמה, והוא עדיין נסחר ברמות נמוכות - מתחת ל-4.5 שקלים. בעקבות זאת, ציפיות האינפלציה ממשיכות להיות נמוכות, ובשוק ההון צופים המשך במגמת הפחתת הריבית - מה שמשתקף בשוק הסולידי, בו שוב מתקרבת תשואת השחרים הארוכים ל-8%.

משה מידן, מנכ"ל מודלים שוקי הון, סבור שלמרות האיומים, לכאורה, במישורי הביטחוני, שוקי העולם לא ממש מתרגשים מהם. "כמו שאת קריסת חומת ברלין התקשו לזהות בחודשים שקדמו לה, גם כאן ישנם תהליכים שעדיין לא צצו מעל לפני השטח. אני חושב שקריסת המשטר בעיראק תשפיע לחיוב, שכן גם אם יש כעת פיגועי טרור נגד כוחות ארה"ב, הרי שהמשטרים קיבלו איתות ברור מבוש, ואת ההשפעה כבר ניתן לזהות אצל אסד, שמתחיל ליישר קו עם דרישות הדוד סם, כדי לא להרגיז אותו יותר מדי".

- בכל זאת, השוק לא חושש מפני פרץ של טרור באזור?

"בינתיים, נראה שגם הפיגוע הקשה בירושלים, לפני כשבועיים, לא יצר אפקט משמעותי בשוק ההון, וגם לא החיסולים שראינו בתקופה האחרונה בעזה. אם לא יהיה כאן פרץ דרמטי של אלימות, אז אני מעריך שפרמיית הסיכון של ישראל תמשיך לרדת, או לכל הפחות תישאר ברמות הנמוכות של החודשים האחרונים. בסך הכל, פרמיית הסיכון של ישראל ירדה משמעותית בחודשים האחרונים, ולכן כל זמן שלא תהיה עלייה בפרמיה זו, זה כבר מספק את המשקיעים.

"בוא נבחן גם את המצב ההפוך - נניח שנגיע לאיזה הסדר אמיתי עם הפלשתינים בסופו של דבר, וברור שזה לא יקרה מחר בבוקר, אלא לאחר תהליך ארוך של כמה חודשים טובים. במקרה כזה, ברור שישראל תאלץ לבצע 'ויתורים כואבים', כפי שכינה זאת שרון, אבל ההערכה היא שהאמריקנים יהיו מוכנים 'להקל על הכאב', על ידי מענקים מיוחדים של מיליארדי דולרים - וזה כבר ייתן פוש משמעותי למשק.

"בסך הכל, ישנו רצון של הפלשתינים לא לשבור את הכלים, ולא לתת להודנה לקרוס כליל. לכן אנחנו שומעים על מגעים להכרזה של הודנה מחודשת, למרות האירועים האחרונים".

- זה לא אינטרס בלעדי שלהם. גם פה ראינו שינוי משמעותי בחודשים האחרונים.

"בהחלט, ראינו כמה חודשים טובים יותר - אנשים חזרו לצאת למסעדות, חזרו לקניונים. גם הפלשתינים רואים פתאום עולם אחר - יותר פועלים יוצאים לעבודה, בסגרים ישנה הקלה, והם מתחילים לנשום יותר אוויר אחרי החנק של השנים האחרונות. לשני הצדדים לא כדאי לאבד את ההודנה