רשות ניירות ערך אישרה: מעתה תגשנה חברות את דוחותיהן בשקלים בלבד

יוצאות מן הכלל הן חברות, שעיקר הכנסותיהן ורכושן במטבע חוץ

מליאת רשות ניירות ערך אישרה בשבוע שעבר את נוסח ההנחיה לגופים המדווחים, בה היא קובעת כי השקל הוא המטבע היחיד האמור לשמש לצורך דיווח. זאת, לאחר שנתברר לה כי גופים מדווחים מסוימים סבורים כי קיימת אפשרות להגיש את דוחותיהם כשהם מוצגים במטבע זר.

יוצא מן הכלל אחד לעניין זה הוא חברות, אשר עיקר הכנסותיהן ורכושן במטבע חוץ. חברות אלה רשאיות כיום, בתנאים מסוימים, להגיש את דוחותיהן הכספיים, כאשר דוחות אלה מתואמים לשינויים בשערי מטבע החוץ וערוכים בשקלים. ההנחיה החדשה קובעת כי עם ביטולה הצפוי של האפשרות לתאם דוחות כספיים, תוכלנה חברות אלה לדווח ישירות במטבע חוץ בתנאי שלצד הדוחות יינתן תרגום של הדוחות לשקלים. תרגום הדוחות יתבצע בהתאם לכללים שיקבע המוסד לתקינה.

בהנחיה מדגישה הרשות כי מאז ומתמיד החזיקה בעמדה שמטבע הדיווח של חברה מדווחת הוא השקל בלבד, שהוא ההילך החוקי בארץ. עמדה זו של הרשות אושרה בהחלטת מליאה ופורסמה כבר בשנת 1991.

"במקרים מיוחדים בהם התכוון המחוקק לאפשר מטבע דיווח השונה מהשקל, זה נעשה על ידי הוראה מפורשת בדין", נאמר בהנחית הרשות, "לדוגמא, בתקנה 23 לתקנות ניירות ערך (עריכת דוחות כספיים שנתיים), שעניינה צירוף דוחות של חברה כלולה מהותית, ישנה התייחסות למקרים בהם מטבע הדיווח הוא לא השקל."

"עם זאת, לאור התקנתו של תקן חשבונאות מספר 13, שעוסק בין היתר באפשרות דווח במטבע אחר מאשר מטבע המדינה בה שוכן התאגיד, יש הסוברים כי קמה אפשרות של דיווח במטבע אחר מאשר השקל".

בשל כך, מבהירה הרשות כי מטבע הדיווח היחידי האפשרי לתאגידים מדווחים בכל דיווח, המחויב לפי חוק ניירות ערך, היה והינו השקל. זאת, כאמור, פרט לאותו יוצא מן הכלל הקשור לחברות שעיקר הכנסותיהן ורכושן במטבע חוץ. תחולת ההנחיה צפויה להיות מיידית; ואילו תחולת החריג היא ממועד תחילתו של תקן חשבונאות מספר 13, דהיינו ינואר 2004.