רימון בן-שאול לוקח פיקוד על התקשורת וההיי-טק בפולאר

פולאר תקשורת תמזג לתוכה פעילות קונרס ואופירטק לגוף המנהל כ-540 מיליון שקל השקעות וחולש על 85 מיליון שקל מזומנים * בן-שאול: "זה בהחלט צעד לגיטימי"

בד בבד עם דיווח אודות הצעת הרכש למניות הציבור בחברה-הבת פולאר תקשורת, הודיעה היום פולאר השקעות כי דירקטוריון החברה החליט לשלב את פעילותן של החברות המוחזקות קונרס (100%) ואופירטק (42.5%) עם זו של פולאר תקשורת , וזאת בין בדרך של מכירת החזקות החברה בקונרס ובאופירטק לפולאר תקשורת ובין בדרך של מיזוג מי מהחברות הנ"ל.

לא מדובר בתוכנית חדשה. כבר באפריל 2002 פורסם ב"גלובס", כי בכוונת פולאר למזג את עסקי התקשורת והטכנולוגיה שלה תחת פולאר תקשורת. ברם, נראה כי רק כעת הבשילו התנאים לביצוע הרה-ארגון, המותנה במחיקת מניות פועלים תקשורת מהמסחר בבורסה (מה שיהפוך את כל שלוש החברות המעורבות בעסקה לפרטיות).

קונרס ואופירטק הן חברות פרטיות המשקיעות במיזמי טכנולוגיה מתקדמת וביוטכנולוגיה. הפסדי השתיים בשנים 2001-2002 עמדו בסה"כ על כ-200 מיליון שקל והיו אחראיות לכמעט מחצית מהפסדיה של קבוצת פולאר כולה בתקופה זו.

עם השלמת מהלך איחוד עסקי הטכנולוגיה והתקשורת של הקבוצה, יועבר ניהול האופרציה כולה לידי רימון בן-שאול, המשמש כיום כמנהל העסקים הראשי של קונרס. בן-שאול אמר היום, כי "הרה-ארגון נועד ליצור מספר יתרונות לקבוצה, ובהם השגת מאסה קריטית, רציונליזציה של ההשקעות בתוך הקבוצה ואיחוד מטות. מבחינת פולאר מדובר ב-"WIN WIN SITUATION".

לדברי בן-שאול תנהל החברה הממוזגת קרוב ל-30 השקעות, ששוויין כ-540 מיליון שקל ובתוכן רכיב של ני"ע סחירים בשווי של כ-300 מיליון שקל (עיקרו בפולאר תקשורת).

בנוסף, חולשת פולאר תקשורת על קופת מזומנים של כ-85 מיליון שקל. באשר להערכה לפיה תבקש החברה-האם, פולאר השקעות, "לשאוב" את יתרות הנזילות של פולאר תקשורת לאחר מחיקתה מהמסחר, טוען בן-שאול כי הדבר אינו פשוט "אבל זה בהחלט צעד לגיטימי להעלות את עודפי המזומנים למעלה".

לסיכום, גורס בן-שאול כי המיזוג המתוכנן הוא "צעד מתבקש ונכון, העולה בקנה אחד עם מהלכי הקבוצה לקונסולידציה, רענון תיק ההשקעות ושיפור מצב ההתחייבויות. לזכות הקבוצה אפשר להגיד שהיא יודעת לקרוא את מצב השוק קדימה ועושה את כל הצעדים הנכונים כדי לשפר את מצבה".

קונרס ואופיר, שהחלו לפעול בתחילת שנת 2000 כדי ליצור לפולאר בסיס רחב של השקעות הון סיכון, הפכו כאמור לאבן ריחיים כבדה על תוצאותיה העסקיות ו"שרפו" מאות מיליוני שקלים בגין ירידת ערך השקעות שביצעו. בין השקעותיה העיקריות של קונרס, נמנות החברות ניפסון מערכות דפוס דיגיטלי (80%), נייס מערכות (3.8%), סימטרון (32.2%), קומפיוג'ן (2%), סמרטלינק (16%) ועוד.

במחצית הראשונה של השנה הציגה קונרס הכנסות של כ-118 מיליון שקל, שנבעו בעיקר מפעילות החברה-הבת הצרפתית ניפסון, שהוקמה באפריל אשתקד ועוסקת בייצור, מכירה ושיווק של מדפסות דיגיטליות להדפסות מסחריות בשחור לבן.

קונרס סיימה את המחצית הראשונה בהפסד של כ-13 מיליון שקל, עיקרו בשל הפחתות להתאמת ערך השקעות וביניהם בחברת אם.טי.אר.אי (כ-9.7 מיליון שקל) וגידול בהוצאות המימון, שהסתכמו בכ-10.5 מיליון שקל. הללו קוזזו בחלקן על ידי מימוש והחלטה על מימוש של יתרת מניות קונרס בקומפיוג'ן (כ-7.8 מיליון שקל). יתרת השקעותיה של קונרס לזמן ארוך עמדו בסוף יוני על כ-163 מיליון שקל והונה העצמי על כ-90.3 מיליון שקל.

בן-שאול, העומד כיום בראש קונרס, הצטרף לקבוצת פולאר השקעות בינואר 2001, כשבאמתחתו רקורד הצלחות מרשים כמנכ"ל כלל תעשיות. חוזה ההעסקה של בן-שאול כלל, מלבד שכר נדיב, גם הקצאת 7.5% ממניות קונרס וכן 50% ממניות חברה הפועלת לביצוע רכישות ממונפות, שאת פעילותה מממנת פולאר השקעות (בעלת יתרת המניות).