ההסתדרות מקימה ועדת חריגים שתבחן פריקת והעמסת סחורות בנמלים

מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות: מהלכי הממשלה נגד הנמלים אינם ישימים

"איומי הממשלה להסיט סחורות מנמלי הארץ לנמלי ירדן ומצרים הם איומי סרק בלתי ישימים"; כך אומר מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות, חיים שייב. לדבריו, נמל עקבה הוא נמל מיושן, שאינו מסוגל לקלוט את הסחורות מישראל, וכל המהלך נועד לאיים על עובדי הנמלים.

השביתה המוחלטת בנמלים, אשר נכנסה היום ליומה השני, גרמה כבר לנזקים כבדים ליצואנים ויבואנים ועשרות אוניות ממתינות לפריקה וטעינה. בהסתדרות התקבלו עשרות בקשות לשחרר סחורות מסוגים שונים, בהן תוצרת חקלאית טרייה, שלגביה משמעות העיכוב היא ירידת התוצרת לטמיון.

בעקבות הבקשות והלחצים המופעלים על ההסתדרות הוחלט להקים ועדת חריגים, אשר תבחן כל בקשה לשחרר סחורות מסוימות לייצוא ותאפשר פריקת סחורות ייבוא.

היום אמורה להתחיל עונת הייצוא של האפרסמון לאירופה, לצפון אמריקה ולמזרח הרחוק. היצואן המוביל בענף, יאיר קפלן, הבעלים של חברת "מור-פירות השרון", חושש, כי עיכוב הייצוא יביא לביטול ההסכמים שיש לו עם רשתות שיווק, אשר יחפשו מקורות אחרים לתוצרת.

שייב אומר: "הממשלה צריכה להבין שכל מעשה חריג מצידה וכל שבירת כלים ייתקלו בשבירת כלים מצדנו. אם הממשלה תבצע את איומיה, אני מניח שנצטרך לשיטות פעולה חדשות מצדנו".

ההסתדרות וועדי הנמלים דורשים משר התחבורה לחזור למו"מ על בסיס ההסכם משנת 2001, שבו סוכם שהנמלים יהפכו לחברות בנות של הרשות.

"אני עדיין מקווה ששר התחבורה מבין שגם ההסכם משנת 2001 היה מבחינתנו פשרה כואבת. להערכתי, השר ליברמן מעוניין לפתור את המשבר ולכן הוא צריך להיכנס עמנו למו"מ על הסיכום המקורי. לא נסכים בשום אופן לתוכנית החדשה של האוצר".