כלכלני הבינלאומי: האינפלציה בשנת 2003 צפויה להסתכם ב-0.3% בלבד

"הסיכון הפיננסי של ישראל ירד משמעותית בחצי שנה האחרונה בעקבות המלחמה בעיראק, קבלת הערבויות והמדיניות הפיסקאלית המרסנת"

התייצבות שער החליפין, החלשותו של הדולר בעולם וההוזלה הניכרת של מחירי האנרגיה בראשית אוקטובר מורידים במעט את תחזיות עליית המדד ב-3 החודשים הקרובים, כך כותב חזי גוטמן, הכלכלן הראשי של הבנק הבינלאומי הראשון, בסקירתו הכלכלית.

להלן התחזית המעודכנת: ספטמבר 0.5% (ללא שינוי לעומת תחזית קודמת), אוקטובר 0.4% (0.6% בתחזית הקודמת), נובמבר 0.3% (ללא שינוי). האינפלציה בשנת 2003 צפויה להסתכם ב-0.3% בלבד, ואילו האינפלציה הצפויה ל-12 החודשים הקרובים עומדת עתה על 2.1% (2.3% בתחזית הקודמת). ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון לשנה הקרובה נמוכות עדו יותר כ-1.5% בלבד.

גוטמן סבור, כי על רקע הרגיעה בשוק המט"ח והחלשותו הניכרת של הדולר, תימשך המגמה של הפחתת הריבית על ידי בנק ישראל, אך בקצב מתון יותר לעומת הקצב המואץ של החודשים האחרונים. בסוף חודש אוקטובר לא צפויה הפחתה של הריבית, אך לפני סוף השנה תהיה הפחתה מתונה ב-0.2 נקודות האחוז. בעוד כשנה צפויה ריבית בנק ישראל לעמוד על כ-5% לעומת 6.1% היום. ריבית זו תשקף בעוד שנה רמת ריבית ריאלית של כ-3% בלבד.

הסיכון הפיננסי של המשק הישראלי, אומר גוטמן, ירד משמעותית בחצי שנה האחרונה בעקבות המלחמה בעיראק, קבלת הערבויות מממשלת ארה"ב והמדיניות הפיסקאלית המרסנת של הממשלה. אי הוודאות, שנוצרה לאחרונה לגבי המשך "מפת הדרכים", לא הביאה לשינוי ברמת הסיכון הפיננסי של ישראל. השווקים ממשיכים להעריך שבסך הכל צפויה רגיעה בתחום הבטחוני בתקופה הקרובה וגם המדיניות הכלכלית של הממשלה תמשיך להיות נחרצת, במגמה להוריד את רמת הגרעון בתקציב. בתנאים אלו צפויה רגיעה בשווקים הפיננסיים בחודשים הקרובים. המגמה הכללית היא של שיעור פיחות מתון של השקל בשיעור שנתי של כ-3% ללא תנודות חריפות בשער החליפין.

גוטמן מציין, כי האומדן של הלמ"ס לצמיחה בתמ"ג בשנת 2003 עומד על 1.1%, קרוב מאוד לתחזית הצמיחה בשבועות האחרונים, שעמדה על 1.2%. משמעות נתונים אלו היא יציאה בקצב מתון מהמיתון החריף במשק. תחזית הצמיחה בתמ"ג בשנת 2004 ממשיכה לעמוד על 2%. כלומר, גם בשנה הבאה צפויה האטה בפעילות הכלכלית עם שיעורי אבטלה גבוהים. מצב זה משמעותו שיפור לעומת המיתון החריף בשנים 2001 2002, אך זו עדיין לא חזרה לתקופה של צמיחה.