לפיד בדק אם רייכמן מעוניין להיות יועמ"ש; רייכמן השיב: לא, תודה

במשרד המשפטים חוששים, כי ראש הממשלה שרון שומר קרוב לחזה שם של מועמד משלו לתפקיד היועץ המשפטי

לפיד הציע לרייכמן את תפקיד היועמ"ש

מאז הטילה לשכת ראש הממשלה וטו על כהונתו של דן מרידור בוועדה לבחינת כשירותם של מועמדים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, מצוי משרד המשפטים כולו בלחץ. הפרשנות המקומית למהלך של אריאל שרון גורסת כי ראש הממשלה שומר קרוב לחזה שם של מועמד משלו לתפקיד היועץ המשפטי.

בשבוע האחרון רווחו השמועות לפיהן מדובר בפרופ' אריאל רייכמן. פרסום ברוח זו ב'הארץ' עורר גל פאניקה של ממש. המציאות, מסתבר, קצת שונה: כי מיד אחרי הקמת הממשלה הנוכחית פנה שר המשפטים יוסף לפיד, לרייכמן ובדק איתו אפשרות כזו. אלא שרייכמן אמר לא תודה: "בשל מחויבותו המלאה למרכז הבינתחומי הרצליה". שר המשפטים, באמצעות דוברו, מאשר את העובדות, אך מציין כי ההצעה לרייכמן "לא היתה קונקרטית אלא בבחינת גישוש כללי לקראת היום שבו יצטרך השר לחפש יועץ חדש". הפרקליטות תעבור אפוא לנוח.

ברלינר מכינה שיעורים

שר המשפטים, יוסף לפיד, נפגש בבוקר יום שלישי בשבוע שעבר עם שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב. כולם דיברו על העומס אבל סגנית הנשיא, השופטת דבורה ברלינר, היתה היחידה שעשתה שיעורי בית. ברלינר הפתיעה עם רשימה כתובה של עניינים שיכולים, לדעתה, להפוך לעניינים הנדונים בפני דן יחיד במקום הרכב של שלושה שופטים, מה שיחסוך זמן שיפוטי יקר. היא הבהירה לשר שבמרבית המקרים מדובר רק בשינוי התקנות. לפיד לקח את הנייר והבטיח לבחון בתשומת לב.

שר המשפטים או שר המשפט

אחרי ברלינר דיבר סגן הנשיא, השופט יהושע גרוס. גרוס שאל את לפיד אם הוא מודע לעובדה שבעוד שאר השרים ממונים על תחום המוגדר בלשון יחיד (האוצר, החינוך, הביטחון) הוא בין היחידים הממונה על תחום המוגדר ברבים (משפטים ולא משפט). לגרוס היה גם הסבר שקישר בין העובדה הזו לבין העומס שאיתו נאלצת המערכת להתמודד. בסופו של דיון, בשתים עשרה ומשהו, אחרי שקיטרו מרות על העומס, התפזרה הישיבה. 'עם כל העומס מעניין כמה שופטים נשארים בבניין אחרי שתיים בצהריים', שאל מישהו מפמליית השר בקול רם. אחד השופטים ששמע את השאלה הגיב מיד: הגזמתם, אנחנו כבר ממילא באיחור ניכר הביתה.