כשאור ובייניש נתקלים במסדרון

או: איך גובש בתיק גלעד שרון הרכב פרו תביעתי

בית המשפט העליון החליט בראשית השבוע לקבל את בקשת הפרקליטות לערער על החלטת המחוזי שלא לחייב את גלעד שרון למסור למשטרה מסמכים הדרושים לה לצורך חקירתו. ההרכב שדן בבקשת הרשות לערער כלל את המשנה לנשיא תאודור אור, השופט מישאל חשין והשופטת דורית בייניש. זה איננו הרכב שיגרתי: שלושת השופטים הללו הם שופטים ותיקים דיים כדי לכהן בראשות הרכב ולכן המחשב של בית המשפט העליון, האחראי על שיבוץ היומן, לא היה מחבר ביניהם להרכב אחד. מכיוון שמדובר בתיק כל כך שנוי במחלוקת, כשהפרקליטות הנסערת מהחלטת המחוזי זוכה להרכב פרו תביעתי במובהק, מתבקשת מיד השאלה כיצד גובש ההרכב החריג.

הבן של נאור מתמחה אצל קלגסבלד מסתבר שבמקור נקבע על ידי המחשב הרכב אחר לתיק הזה: תאודור אור, מישאל חשין ומרים נאור. כשהגיעו הצדדים לבית המשפט הם גילו שאת נאור החליפה בייניש. לצדדים נמסר שנאור לא תשב בתיק מסיבות אישיות. מה מנע מנאור לשבת בתיק? מסתבר שנאור ג'וניור מתמ חה אצל עו"ד אביגדור קלגסבלד, המייצג את שרון האבא בפרשת העמותות. הבן מסיים בקרוב את ההתמחות ועתיד להמשיך לעבוד אצל קלגסבלד. נאור ביקשה אפוא להשתחרר מהתיק.

אור פונה לבייניש מכיוון שנאור ירדה מהפרק צריך היה לשבץ מישהו במקומה. תיק גלעד שרון, כך מסתבר, לא הוחזר אל יחידת ניהול היומן שתשבץ מחליף על פי המחשב. השופט אור, שכיהן כראש ההרכב, הוא שהחליט שבייניש שתצטרף לתיק. על פי יומן בית המשפט זו לא היתה החלטה מובנת מאליה: בייניש תוכננה במקור לשבת בהרכב אחר בראשות הנשיא ברק. ארבעה תיקים תוכננו להרכב הזה, שנדחה. דוברת בתי המשפט, עו"ד תמר פול כהן אומרת כי אין לקשר בין הדברים: "ההרכב המקורי של ברק נדחה הרבה קודם וללא שום קשר, היומן כנראה לא עודכן. בית המשפט אינו מבטל הרכב אחד למען תיק אחר. דבר כזה לא קיים. כשהשופטת בייניש צורפה להרכב של אור, היומן שלה היה פנוי".

איך בכל זאת צוותה דווקא בייניש לתיק, למרות שבאותו היום ממש היו בבית המשפט העליון שבעה שופטים פנויים שלא ישבו בשום הרכב? גורם במערכת המשפט אמר השבוע, כי אין לייחס לבייניש שום יוזמה עצמאית. על פי אותו הגורם, השופט אור יצא אל מסדרון השופטים כדי למצוא מחליף לנאור ופשוט נתקל בבייניש. הוא שאל אם היא פנויה ביום שני, היא אמרה כן ורק אחר כך התברר באיזה תיק מדובר. במילים אחרות: הכל מזל בחיים.

ומה עם הבת של בייניש נימוק הפסילה של השופטת נאור מזמין עיון במקבילה הביינישית. לדורית בייניש יש בת המשמשת כפרקליטה במחלקה הפלילית של פרקליטות המדינה. על הרקע הזה, במיוחד כשלוקחים בחשבון כשמדובר בתיק המסעיר את הפרקליטות כולה, כשהפרקליטה עדנה ארבל, חברתה של בייניש, מזמנת דיון מיוחד שעניינו צמצום זכות השתיקה; כשהבוסית של המחלקה הפלילית, אפרת ברזילי, מופיעה בעצמה בבית המשפט, עולה השאלה האם היה זה נבון לשבץ לדיון דווקא את השופטת בייניש?

גורם בכיר במערכת המשפט דחה בכעס את ההשוואה בין הבן של נאור לבת של בייניש. הבן של נאור עובד על תיק שרון, הוא אמר, הבת של בייניש היא פרקליטה צעירה במחלקה גדולה והיא עצמה לא נגעה בתיק שרון. טיעון יפה רק שצריך לזכור שהכללים של בית המשפט עצמו קובעים כי שופט לא ישמע תיק בו מופיעים עורכי דין ממשרד שבו עובד קרוב משפחה בדרגה ראשונה גם אם הקרוב אינו קשור לתיק. במילים אחרות: קלגסבלד, למשל, לא יכול להופיע בפני השופטת נאור גם אם הוא משאיר את הבן שלה במשרד וגם אם הבן לא התקרב אל התיק ולא נגע בו. אז למה מה שאסור לקלגסבלד מותר לאפרת ברזילי? כנראה בגלל שהוא עורך דין פרטי והיא פרקליטה בפרקליטות ובית המשפט העליון, עמוק בלב, באמת מאמין שזה עושה הבדל גדול.