ביהמ"ש דחה את ערעורו של בני איינהורן על הרשעתו בפרשת צברי

הקל מאוד בעונשם של מנכ"ל קומברס וגיסו דוד באן - אך השניים לא יוכלו לשמש כדירקטורים

שופטי בית המשפט המחוזי בתל-אביב דבורה ברלינר, זאב המר, ונורית אחיטוב, דחו את ערעוריהם של מנכ"ל קומברס, בני אינהורן ושל גיסו, דוד באן, על הרשעתם בשיבוש מהלכי משפט בפרשת צברי. משמעות הדבר היא איסור על השניים לכהן במשך חמש שנים כדירקטורים בחברות ציבוריות.

יחד עם זאת, הקלו השופטים בחומרת העונש: הם ביטלו את עונשי מאסר על תנאי שהוטלו עליהם והפחיתו את הקנסות לגובה של 45 אלף שקל. על באן הוטל קנס של 925 אלף שקל בבית משפט השלום, ועל איינהורן - קנס של 420 אלף שקל.

השניים הורשעו בפרשה הקשורה ליורם נגלר, שהורשע בעבירות ניירות ערך בפרשת צברי. באן הוא גיסו של נגלר, ואיינהורן היה חברו הטוב. לבקשתו של נגלר, פתחו השניים מספר חשבונות בנק ששימשו כחשבונות כיסוי עבור נגלר, לפעילותו הבלתי חוקית בניירות ערך.

על-פי כתב האישום, עם פתיחת חקירת רשות ניירות ערך בפרשת צברי, ביקש מהם נגלר לתאם גירסה עם קובי רמות, שלימים הפך לעד מדינה בפרשה, לפיה החשבונות הם חשבונותיהם שלהם. השניים מסרו את הגירסה הכוזבת בחקירתם ברשות ני"ע.

באן ואיינהורן טענו, כי מדובר בחשבונות עצמאיים שלהם. לדבריהם, לא היו ערים לכך שהרווחים שנצברו בחשבונות אינם סבירים, בהתחשב בהשקעות ספקולטיביות בבורסה גואה. לטענתם, לא הוכח שהרווחים חרגו משיעור הרווחים הסבירים באותה תקופה.

בית משפט השלום הרשיעם, אך קבע, כי לא הוכח שהם היו מודעים לקשר הפלילי שנרקם בין צברי, חיים רגב, יורם נגלר, קובי רמות ורונן בן-דוד.

בית משפט השלום לא קיבל את גירסתו של באן, כי הכיר את רמות באקראי ברחוב וכי נגלר לא היה מודע לכלל לפתיחת החשבון. גם לדברי שופטי המחוזי, הגירסה אינה נשמעת משכנעת ואינה אמינה.

לגבי גירסת איינהורן העירו השופטים, כי קשה לקבל כצירוף מקרים גרידא את פתיחת החשבון על ידו מיוזמתו שלו, ממש באותם ימים בהם נגלר היה צריך לפתוח חשבון כיסוי. כמו כן, חל שינוי של ממש בין גירסאותיו בבית המשפט ובמשטרה.

באשר לגזר הדין ציינו השופטים, כי איינהורן ובאן לא הורשעו בשל עצם פתיחת החשבונות שהיא שאיפשרה את המסחר והשגת הרווחים. לפיכך אין להטיל עליהם קנס בשל טובת הנאה שהתכוונו להפיק על ידי שיבוש החקירה.

התובעת בתיק היא עו"ד אורלי דורון מפרקליטות מיסוי וכלכלה; באן יוצג בידי עוה"ד נבות תל-צור ודפנה וינברג; איינהורן יוצג בידי עו"ד ירון פירדי ממשרד וינרוט.