מועצת הכבלים תוריד את סף הפרסומות המותר בערוצים זרים ל-15%-10%

(עדכון) - ערוץ RTVI: "כניעה לתביעות ישראל פלוס תוביל להשתלטות של מונופול על עיצוב דעת הקהל של הרוסים"

המועצה לשידורי כבלים ולויין מתכוונת לשנות את הכללים שמתירים פרסום ישראלי בערוצים הזרים. לפי הכללים החדשים, יותר לפרסם רק עד 15% או 10% מזמן הפרסום פרסומות שמיועדות לישראל. עד היום, עמד סף הפרסום הישראלי בערוצים הזרים על 25% מזמן הפרסום. עוד יבחן היקף המנויים של הערוץ הזר בחו"ל, והשאלה האם הוא משלם לפלטפורמה על העברתו. כך הוחלט היום (ה`) בישיבת מועצת הכבלים. ההחלטה התקבלה פה אחד.

על תיקון כללי הפרסומות בערוצים הזרים יפורסם הערב (ה`) שימוע שנוסחו יופץ לכל הגורמים הרלוונטים. עמדות הצדדים יועברו בתוך שבועיים בפני המועצה, שתקבע סופית את הכללים החדשים.

במועצה הבהירו כי מדובר בחידוד של הכללים הקיימים והרחבה של סל המבחנים שקבועים את `זרותו` של ערוץ לצורך ההיתר לשדר פרסומות ישראליות.

לפי הכללים, תהיה אופציה של הורדת אחוז הפרסומות הישראליות שהיה אחד המבחנים לקביעה אם מדובר בערוץ זר או לא, לרף נמוך של 10% או 15%, עם אופציה מדורגת של 25% עם מדרגה של 15% ו-10%. עוד נקבע מבחן האם הערוץ משלם לפלטפורמה כדי להיות משודר במקום להיפך כמקובל.

יצויין כי על המועצה מופעלים לחצים קשים של הערוצים הרוסיים הזרים RTV1ו- ORTשמפרסמים פרסומות ישראליות, ומולם ערוץ ישראל פלוס, הערוץ הרוסי הייעודי, שטוען כי פעילותם פוגעת בסיכוייו לשרוד.

הבוקר פנה היועץ המשפטי של RTV1, פרופ` דוד ליבאי אל המועצה בטענה כי "כניעה לתביעות של ערוץ ישראל פלוס תביא להשתלטות של מונופול על עיצוב דעת הקהל של מיליון אזרחים דוברי רוסית בישראל".

ליבאי טען עוד כי מנכ"ל אפריקה-ישראל (בעלת ערוץ ישראל פלוס), פנחס כהן צודק בטענתו שהערוצים הרוסיים משדרים בישראל בשוק שלא מתקיימת בו תחרות שוויונית, אלא שהוא מטעה את הציבור בהציגו את ישראל פלוס כערוץ מקופח. .. תמיכה בטענות של ישראל פלוס", טוען ליבאי, "תוביל לחיסול התחרות כליל".

יו"ר מועצת הכבלים, עו"ד דורית ענבר, אמרה בתגובה כי המועצה מקבלת החלטותיה לפי הדין ולא לפי לחצים כאלה ואחרים. "המועצה צריכה לצקת תוכן בהוראה העקרונית של חוק התקשורת לפיו לא יכללו פרסומות בשידוריו של בעל רשיון, וזה מה שהיא עושה בתוקף סמוכתה. בלי קשר ללחצים. כמובן, שהיא משווה לנגד עיניה את כל השוק והשחקנים. יחד עם זאת, מדינת ישראל כמו כל מדינה שמכבדת את עצמה מגינה על התעשייה המקומית שלה", אמרה ענבר.