פרקליטת המדינה עדנה ארבל ביטלה במפתיע הופעתה בישיבת ועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת

ארבל נכנעה ללחצים מצידם של היועמ"ש אליקים רובינשטיין ושר המשפטים יוסף לפיד

ישיבה נוספת שלא מן המניין, של ועדת חוקה חוק ומשפט, שנועדה למחר (א') לבירור המלצת היועץ המשפטי לממשלה להדיח את ניצב משה מזרחי בעקבות פרשת האזנות הסתר בוטלה במפתיע בסוף השבוע החולף. הישיבה נועדה לשמוע את הטענות של פרקליטת המדינה עדנה ארבל ופרקליטת מחוז הדרום גב' ליבוביץ נגד הדו"ח של אליקים רובינשטיין, בהמשך להופעת היועץ בוועדה בשבוע שעבר.

יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל איתן (ליכוד) ביטל את הישיבה לאחר שארבל הודיעה לו בפקס ערב שבת כי היא וליבוביץ לא יגיעו לישיבה בלחצו של רובינשטיין, שגם הפעיל למטרה זו את שר המשפטים יוסף לפיד. רובינשטיין אף שלח לאיתן עותק ממכתבו ללפיד נגד הופעת הפרקליטות. איתן הודיע הערב (מוצ"ש) כי סיכם עם השר שיופיע בוועדה במקום שתי הפרקליטות במועד שיתואם מחר (א').

ארבל ביטלה את הופעתה יום אחד בלבד לאחר שחזרה ואישרה אותה. איתן מגולל את הפרשה במכתב ששלח לחברי הוועדה עם צאת השבת. הוא אומר כי התמונה שהתקבלה בעיניו, על פי המכתבים שהוחלפו, היתה שרובינשטיין פעל אצל לפיד למנוע את הופעתה של פרקליטת המדינה בועדה החוקה, משום שלדעתו "הופעה זו נראית שגויה וסותרת בנסיבות הקיימות כללי מנהל תקין ואת ההירארכיה של קבלת ההחלטות".

נוכח עמדה זו של היועץ, נאלצה ארבל לבטל את הופעתה שלה ושל פרקליטת מחוז הדרום, באומרה לאיתן: "הגם שיש מי שיכול לחלוק על גישה זו, אנו רואות לנכון לכבד את עמדתו ולמנוע ויכוח נוסף".

איתן מגיב באומרו: "אני מברך על הרצון המשותף לצנן את הויכוח הלוהט בין היועץ לפרקליטות שגלש לפסים אישיים שלא לצורך; אולם עם כל הכבוד לשר המשפטים, ליועץ המשפטי ולפרקליטת המדינה ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת אינה זירת עימות להשכרה המופעלת על פי רצונו של מאן דהוא, וההופעה של עובדי מדינה בפני חבריה אינה עניין להסדרים בין היועץ המשפטי לפרקליטת המדינה".

איתן מוסיף ותוקף: "שגה היועץ המשפטי לממשלה כשקבע כי הופעת הפרקליטה ו/או נציגתה הם מעשה שגוי ונוגד כללי מנהל תקין. נהפוך הוא. דווקא פעולתו שנועדה למנוע הופעה זו היא המנוגדת לעקרון ריבונות הכנסת, פוגעת בעבודתה ובתפקידי הביקורת שלה על הרשות המבצעת, ומנוגדת לחוק יסוד הכנסת ולתקנון הכנסת, שכידוע גם הוא דבר חוק שיש לציית לו".

איתן מצטט את החקיקה הנוגעת לעניין זה, המחייבת עובדי מדינה להיענות להזמנה של ועדות הכנסת, או לפחות שהשר הממונה יופיע במקומם. הוא מציין שבפנייתו לשר המשפטים הוא הציג הלכה זו והבהיר כי הוא עומד על כך שהועדה תשמע את דעתה של פרקליטת המדינה ו/או נציגתה פרקליטת מחוז הדרום, וכי בפני חברי הועדה שדרשו זאת תוצג חוות הדעת שנכתבה בהקשר זה" (כנגד עמדת רובינשטיין צ"ל).

איתן אומר כי הבירור עם השר נערך ברוח טובה ועניינית, והשר אכן הודיע כי יגיע לישיבת הועדה במקום הפרקליטות. כאמור, המועד יתואם מחר. איתן אומר כי לקראת הישיבה יגיש לשר שאלות שעליהן יתבקש להשיב. הוא גם הזמין את חברי הוועדה המעונינים בהצגה מקדימה של שאלותיהם, להעלותן על הכתב ולהגישן בהקדם למזכירות הועדה.