גם אנשים ממעמד הביניים נזקקים לסיוע משפטי חינם

מסקר שערכה האוניברסיטה העברית בירושלים עולה, כי למעלה מ-40% העונים לפרופיל של נזקקים לייעוץ משפטי בחינם, שייכים למעמד הבינוני, בעלי הכנסה שבין 10,000 ל-14,000 שקל

אנשים ממעמד הביניים, נזקקים אף הם לסיוע משפטי חינם. כך עולה מסקר שביצע המרכז לחינוך משפטי קליני לזכויות אדם ולאחריות חברתיות, בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים.

המרכז, בראשותו של עו"ד יובל אלבשן, ערך סקר צרכים חברתיים בעיר ירושלים, במסגרת ההיערכות לפתיחת רשת של קליניקות משפטיות ברחבי העיר שיספקו סיוע משפטי איכותי לתושבי ירושלים.

מהסקר עלה, כי פרופיל הנזקק לסיוע משפטי השתנה, וכי הוא כולל כיום אזרחים המשתייכים לעשירונים האמצעיים. מהסקר עולה כי למעלה מ-40% העונים לפרופיל של נזקקים לייעוץ משפטי בחינם, שייכים למעמד הבינוני, בעלי הכנסה שבין 10,000 ל-14,000 שקל.

מימצא נוסף שעלה, הוא שהנזקק לסיוע משפטי אינו מתגורר רק באיזורים המוכרים כשכונות מצוקה דווקא אלא גם בשכונות הידועות כשכונות מבוססות בירושלים, כמו רמות, המושבה היוונית, הגבעה הצרפתית. בעקבות הסקר החליטה הפקולטה לפתוח מרכז גם בשכונות אלה.

המסקנה העולה מנתונים אלה, לדעת אלבשן, היא שהמשפט הפך להיות יקר מדי אפילו למעמד הביניים. לדבירו, זו סכנה של ממש לשלטון החוק ולמערכת המשפט בישראל, שעלולה להפוך למערכת לעשירים בלבד.