טייקון אנרגיה, נדל"ניסט, קמעונאי ועכשיו גם מממן

דודי ויסמן, מבעלי חברת הדלק אלון ורשת הרבוע הכחול השקיע 21.7 מיליון שקל ברכישת 0.6% ממניות בנק דיסקונט במסגרת עסקת מימון לצד ג'

אחרי העסקה בה רכש דודי ויסמן את השליטה ברבוע הכחול בשותפות עם קבוצת ברונפמן, הודיעה בסוף השבוע (ה') חברת רוזבאד שבשליטתו על עסקה נוספת: רכישת 0.6% ממניות בנק דיסקונט תמורת 21.7 מיליון שקל.

המניות נרכשו אתמול, לפי שער מניה של 3.59 שקלים, שבוע בלבד לאחר שחברת הברוקרים לידר ושות' הפיצה בשוק חבילת מניות של הבנק בהיקף 103 מיליון שקל ולפי שער מניה של 3.57 שקלים. מניות אלו נמכרו על ידי אי.די.בי אחזקות, שבעקבות העסקה אינה נחשבת עוד לבעלת עניין בבנק.

על פי הודעתה של רוזבאד, נראה שהרכישה נועדה בעצם לממן את רכישת המניות לטובת צד שלישי. העסקה קובעת שרוזבאד רוכשת את המניות ומממנת את המהלך, ואותו צד ג' מתחייב שאם המניות הללו יימכרו בהפסד, הוא יכסה את ההפסדים והעלויות שיגרמו לחברה. מנגד, אם המניות יימכרו ברווח, זה יחולק באופן שווה בין שני הצדדים.

הפירוש המעשי הוא שוויסמן מכר מעין "אופציה" על מניות הבנק לצד שלישי, שרצה לרכוש את המניות, אך לא היו בידיו מספיק מזומנים לצורך העסקה. האופציה הזו, שתוקפה עד ה-4 בפברואר, תאפשר לאותו גוף שלישי ליהנות מהרווחים, אם שווי המניות יעלה עד אותו מועד (הוא יקבל מחצית מהרווח), כשהסיכון שלו הוא במקרה של ירידת שווי המניות.

הסיכון שלוקח על עצמו ויסמן מינורי יחסית והוא יתממש רק אם הגורם השלישי בעסקה לא ירכוש את המניות, מכל סיבה שהיא, ואז, בהנחה ששער המניה ירד, ויסמן יסיים את העסקה בהפסד. מכיוון שבסך הכל מדובר במניות יציבות למדי, מסתכן ויסמן בהפסד של כמה אחוזים לכל היותר.

על פי ההערכות בשוק, העסקה עליה חתם ויסמן נועדה לחלץ גוף שרכש חבילה גדולה באותה הפצה של מניות דיסקונט, בשבוע שעבר. על פי ההערכות, באותה הפצה רכש אותו גוף את המניות, אולם לא הצליח להשיג מימון לעסקה, עד שוויסמן נחלץ לעזרתו. ההסכם נותן לאותו גורם ארכה של שלושה חודשים להשגת מימון ארוך טווח לעסקה, בה הוא כאמור רכש 0.6% ממניות הבנק.

כזכור, לידר ושות' הפיצו את המניות בשבוע שעבר, במהלך מימושים נוסף של נוחי דנקנר בקבוצת אי.די.בי. לאחר ההפצה התרוצצו בשוק ההון שמועות, לפיהן חברת הברוקרים "נתקעה" עם חבילת מניות גדולה, מבלי שנמצא להן רוכש. גורמים בלידר ובכלל חיתום (שהשתתפה כגורם משני בהפצה) הכחישו בתוקף את השמועות וטענו שכל המניות נמכרו לגורמים בשוק. אותם גורמים הוסיפו שבין הרוכשים בעסקה בלטו גם גופים זרים.

העסקה הנוכחית ממשיכה לחזק את מעמדו של ויסמן כגורם עולה בשוק ההון. עד כה בלט ויסמן בתחומי הדלקים (דור אלון) והנדל"ן המניב בחו"ל, אבל גולת הכותרת של פעילותו היא רכישת השליטה ברבוע הכחול. השליטה ברשת נרכשה על ידי קבוצת ברונפמן אלון, לאחר מכרז שבו הציעה מחיר גבוה משמעותית מיתר המתמודדים, ביניהם צדיק בינו. ברונפמן אלון הציעה 1.36 מיליארד שקל תמורת מניות השליטה, 78%, סכום ששולם לחברי האגודה השיתופית שהחזיקו בהן קודם לכן.

הרכישה מציבה את ויסמן כבעליה של רשת הקמעונאות השניה בגדולה בישראל, שבשנתיים האחרונות מצליחה לעקוף בתוצאותיה את המתחרה הגדולה שופרסל. לאחרונה החלה הרשת לנצל את הסינרגיות עם שאר חברות הקבוצה, ובעיקר עם רשת תחנות הדלק. ההערכה היא שהמהלכים ימשיכו למצב את ויסמן כאחד הטייקונים הגדולים במשק הישראלי בשנים הבאות, מעמד שזוכה לחיזוק בעסקת המימון הנוכחית של רכישת מניות דיסקונט.

לרוזבאד עצמה (דרכה ביצע ויסמן את העסקה) אין בעיות נזילות. נכון לתום הרבעון השני, לחברה קופת מזומנים עם 27.8 מיליון שקל, והון עצמי של 91.5 מיליון שקל המממן מאזן של 134.4 מיליון שקל. ויסמן עצמו אמר היום ל"גלובס": "מדובר בעסקה פיננסית ולא מעבר לכך. אין לנו שום כוונה להשקיע בבנק דיסקונט. לחברה יש מזומנים בקופה ומצאנו להם שימוש בעסקה הזו".

אגב, רוזבאד כבר מורווחת "על הנייר" בעסקה. מניית דיסקונט נסחרת כיום בשער של 3.72 שקלים, 3.7% מעל לשער העסקה, או רווח של כ-803 אלף שקל ביחס למחיר הרכישה. את הרווח הזה צריך לחלק בין רוזבאד לגורם השלישי מה שמשאיר בקופתה, על הנייר, רווח של כ-400 אלף שקל.