קבוצת דלק ממשיכה ליהנות מרווחי דלק רכב: רווח של 50 מ' ש' ברבעון השלישי

דלק רכב תרמה לרווח 41 מיליון שקל * מגזר הדלקים תרם 5 מיליון שקל, הנדל"ן תרם 26 מיליון שקל ואילו מגזר האנרגיה גרע מהרווח 18 מיליון שקל

קבוצת דלק , בשליטתו של איש העסקים יצחק תשובה, נהנתה גם ברבעון השלישי מהצלחתה המסחררת של דלק רכב ורשמה רווח נקי של 50 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 32 מיליון שקל ברבעון המקביל ולעומת רווח נקי של 45 מיליון שקל ברבעון הקודם. בסך הכל ייצרה קבוצת דלק רווח של 134 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, רווח אשר משקף גידול של 17.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

רווחי הקבוצה הושפעו בעיקר מהגידול ברווחי חברת דלק רכב, שתרמה 41 מיליון שקל לרווח הנקי ברבעון השלישי ומתרומה של 26 מיליון שקל במגזר הנדל"ן. מגזר מוצרי הדלק תרם ברבעון השלישי כ-5 מיליון שקל לרווחי החברה ומגזר האנרגיה גרע מהרווח הנקי כ-18 מיליון שקל. חברת דלק השקעות גרעה מהרווח הנקי 3 מיליון שקלים ומיליון שקל נוספים יוחסו להפסדי חברות בנות נוספות.

מחזור ההכנסות המצרפי של הקבוצה הסתכם ברבעון השלישי ב-3.15 מיליארד שקל והוא משקף גידול של 17.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עלייה שמיוחסת בעיקר לגידול בהכנסות מגזר הרכב וענף הדלקים. הרווח התפעולי של הקבוצה הסתכם ברבעון השלישי של השנה בכ-190 מיליון שקל, לעומת רווח של 145 מילין שקל ברבעון המקביל.

הוצאות המימון של הקבוצה הסתכמו ברבעון השלישי של השנה בכ-72 מיליון שקל לעומת 63 מיליון שקל ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו הוצאות המימון של הקבוצה בכ-142 מיליון שקל לעומת 109 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בהוצאות המימון נובע בעיקר מגידול בהוצאות אלו במגזר הדלקים והנדל"ן. בנוסף גדלו הוצאות המימון של החברה בשל המדד השלילי ברבעון השלישי של השנה.

המגזר שמניב לקבוצת דלק את מחזור המכירות הגבוה ביותר הוא מגזר הדלקים. ברבעון השלישי הסתכמו מכירות מגזר הדלקים בכ-2.2 מיליארד שקל והן משקפות גידול של 18.1% לעומת הרבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו הכנסות מגזר הדלקים בכ-6.164 מיליארד שקל והן משקפות גידול של 17.2% לעומת התקופה המקבילה. בקבוצת דלק ציינו שעיקר הגידול נובע ממכירות ללקוח מוסדי גדול, עליית מחירי הדלקים וגידול במכירות דלק USA אשר קוזזו מירידה כמותית.

מכירות הדלקים בארץ בשלושת הרבעונים הראשונים היוו 67% מסך המכירות ואילו המכירות לארה"ב היוו 33% מסך מכירות מגזר הדלקים. בחברה ציינו שבשלושת הרבעונים הראשונים של השנה עלו מחירי הדלקים בישראל בכ-15% וברבעון בשיעור של 2%. עלייה זו פיצתה על ירידה של 6% במכירות כמותיות של דלקים בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה.

בחברה הדגישו שהירידה בכמויות המכירה הינה לאור מגמת הקיטון הכללית של ענף מכירת הדלקים והשמנים, כך שנתח השוק של החברה לא קטן. מכירות דלק USA הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה בכ-2.02 מיליארד שקל לעומת 2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי גדלו הכנסות דלק USA ב-8.2% לרמה של 770 מיליון שקל.

על תוצאות מגזר הרכב אין הרבה מה להוסיף, עם זאת נדגיש שהרווח הנקי של דלק רכב הסתכם ברבעון השלישי ב-61 מיליון שקל לעומת 36 מיליון שקל ברבעון המקביל ובתשעת החודשים הראשונים זינק הרווח הנקי של החברה מרמה של 89 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנת 2002 לרמה של 167 מיליון שקל.

הזרוע השלישית של קבוצת דלק הינה זרוע הנדל"ן. פעילות זו מרוכזת תחת חברת דלק נדל"ן אשר פועלת בצורה ישירה בשוק הנדל"ן או באמצעות החברה הבת דלק בינלאומי. הכנסות דלק נדל"ן מהשכרת נכסים הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים בכ-243 מיליון שקל לעומת 215 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

הזרוע הרביעית של הקבוצה הנה בתחום האנרגיה וחיפושי הנפט. קבוצת דלק מחזיקה בשליטה בחברת דלק אנרגיה ואף כשלה בניסיון למחוק אותה מהמסחר בבורסה השנה. דלק אנרגיה מחזיקה ב-62% מדלק קידוחים וב-39% מחברת אבנר ובנוסף מחזיקה דלק השקעות, חברה בת נוספת בקבוצה, בכ-7% מדלק קידוחים וב-13% מאבנר.

מגזר הנפט עדיין מייצר לחברה הפסדים כבדים בשל חיפושי הנפט והגז הכושלים, שהביאו להוצאות אדירות ולהפסדים כבדים, אך נראה שהחל מינואר 2004 נראה תמונה שונה במגזר זה. בתאריך זה אמורות חברות דלק קידוחים ואבנר להתחיל לקבל הכנסות מפרויקט ים תטיס בו הן שותפות ובמסגרתו הן אמורות לספק גז טבעי לחברת החשמל. ההכנסות מהפרויקט מסתכמות בכ-1.5 מיליארד דולר והן ייתפרסו על פני 11 שנים.

הזרוע החמישית של קבוצת דלק הינה זרוע התשתיות. זרוע זו מעורבת בהשקעות במתקן להתפלת מים באמצעות חברת I.D.E, אשר מוחזקת על ידי דלק השקעות בשיעור של 50%. עלות הפרויקט עומדת על 760 מיליון שקל. פעילות נוספת של הקבוצה בתחום התשתיות הנה באמצעות הקמת מתקן לייצור חשמל, שיוקם בחצר מפעל ההתפלה באשקלון. היקף המימון של פרויקט זה עומד על 260 מיליון שקל. בעוד פרויקטים אלו עדין אינם מניבים הכנסות ורווחים הרי שחברת גדות תעשיות ביוכימיה, שמוחזקת בשיעור של 71% על ידי קבוצת דלק, כבר עושה כן. החברה העוסקת בייצור חומצות לימון ומלחי לימון שמשמשים לתעשיות המזון ובייצור פרוקטוזה (סוג של סוכר).

בקבוצת דלק מציינם שלאחר סיום הרצה ממושכת להפעלת מתקן לייצור פרוקטוזה, הגיעה גדות לרווחיות נאה וברבעון השלישי כבר תרמה 5 מיליון שקל לרווח הנקי של החברה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמה תרומתה של גדות לרווחי החברה בכ-15 מיליון שקל.