תעשיות מלח מופסדת "על הנייר" על השקעתה בפועלים רק 339 מיליון שקל

חובה לבנקים - לאומי והמזרחי - על ההשקעה 1.557 מיליארד שקל; אתמול קיבלה מלח מנת חמצן נוספת מבנק הפועלים בדמות דיבידנד בסך 54 מיליון שקל, שישמש לתשלומי הריבית לבנקים

הגיאות בשוק ההון משחקת לידי משפחת דנקנר, כפי שניתן ללמוד מדו"חות תעשיות מלח ודנקנר השקעות שפורסמו ביומיים האחרונים.

ההשפעה הבולטת ביותר היא של האחזקה בבנק הפועלים על ידי תעשיות מלח. העלייה החדה בשווי הבנק בחודשים האחרונים, צמצם מאוד את ההפסדים של מלח על הנייר בגין ההשקעה. על פי הדו"חות, בתום הרבעון השלישי עמד השווי המאזני של ההשקעה ב-11.3% ממניות בנק הפועלים על 1.819 מיליארד שקל, כ-12% מעל להון העצמי של הבנק.

בתום הרבעון עמד שווי המניות בבורסה על 1.235 מיליארד שקל, כלומר הפסד של 584 מיליון שקל "על הנייר". כיום צומצם הפער במידה משמעותית, כששווי המניות בבורסה עלה ל-1.48 מיליארד שקל, מה שמצמצם את ההפסד "על הנייר" ל-339 מיליון שקל בלבד. הבנק, נזכיר, נסחר כיום לפי שווי שוק הנמוך ב-7.7% מהונו העצמי, אחרי שכבר נסחר בפער של כמעט 40% מתחת להונו רק לפני כחצי שנה.

מול השקעת הענק בבנק הפועלים, לקחה מלח הלוואות ענק מבנק לאומי, שהיקפן עומד כיום על 1.466 מיליארד שקל, והלוואות מבנק המזרחי, בהיקף של 91 מיליון שקל. סך כל החוב של החברה עומד נכון לתאריך המאזן על 1.557 מיליארד שקל. בשנתיים האחרונות נקלעה החברה לקושי לשרת את החוב, שכן על פי הסכמי המימון, תשלומי הריבית אמורים היו להיות משולמים מדיבידנדים שיחלק בנק הפועלים.

בשנתיים האחרונות היה בנק הפועלים מנוע מלחלק דיבידנדים במזומן על רקע ההרעה בתוצאותיו הכספיות. במקום זאת, כדי לשרת את החוב של בעלי השליטה בבנק, הוחלט לחלק בנובמבר אשתקד את אחזקותיו בכור כדיבידנד בעין. תעשיות מלח קיבלה כ-370 אלף מניות כור, אותן היא מכרה בחודשים מאי-יוני תמורת 33 מיליון שקל, ששימשו לתשלומי הריבית לבל"ל ולמזרחי.

אגב, מכירת מניות יצרה אומנם למלח רווח הון של 15.2 מיליון שקל, אלא שהחברה יכלה לרשום רווח נאה הרבה יותר לו יכלה לחכות עם המכירה. על פי תנאי השוק הנוכחיים, גבוה כיום מחירה של כור בכ-67% לעומת המחיר הממוצע בו נמכרה על ידי מלח. כלומר, לו מכרה אותן כיום, הייתה מקבל מלח 55.1 מיליון שקל תמורת אחזקותיה בכור.

אתמול קיבלה מלח מנת חמצן נוספת מבנק הפועלים, לאחר שזה הכריז על חלוקת דיבידנד ראשון במזומן מאז יולי 2001. הבנק יחלק 474 מיליון שקל, מהם יוזרמו למלח 54 מיליון שקל, שישמשו גם כן לתשלומי הריבית לבנקים.

בסך הכל, מסיימת מלח את הרבעון השלישי ברווח נקי של 13.7 מיליון שקל, לעומת 167 אלף שקל בלבד ברבעון המקביל אשתקד. עיקר השיפור נובע כמובן מהשיפור בבנק הפועלים, שתרם לה הכנסה של 35.3 מיליון שקל ברבעון. מתחילת השנה הרוויחה מלח 34.7 מיליון שקל - ירידה של 27% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

בפעילות התעשייתית של מלח, המתמקדת בעיקר בייצור, עיבוד ושיווק של מלח לסוגיו, רשמה החברה נסיגה בתשעת החודשים הראשונים של השנה, עם רווח נקי של 8.6 מיליון שקל, לעומת 9.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

החברה רשמה גם גידול בהוצאות המימון הכבדות שלה, שנובעות בעיקרן מההלוואות למימון רכישת בנק הפועלים. אלו הסתכמו ב-73.4 מיליון שקל מתחילת השנה - גידול של כ-40 מיליון שקל ביחס לתקופה המקבילה. זאת בעיקר בשל גידול חד בשווי הריאלי של ההלוואות השקליות שלה, שתרם לגידול של 30.7 מיליון שקל (אשתקד, בשל האינפלציה הגבוהה, חלה שחיקה ביתרה הריאלית של ההלוואות).

גורם נוסף שתרם לגידול בהוצאות המימון הוא הפרשי מדד בגין/ידוע, שתרמו כ-9.1 מיליון שקל להוצאות המימון של החברה.

נכון לתום הרבעון השלישי עומד ההון העצמי של מלח על 310.6 מיליון שקל, לעומת 332.6 מיליון שקל בתום הרבעון המקביל ו-245.7 מיליון שקל בתום 2002 (בגין ההפחתה החדה בבנק הפועלים). זאת כשלחברה מאזן כולל של 1.92 מיליארד שקל, בדומה לרבעון המקביל, ולעומת 1.86 מיליארד שקל בתום 2002.