גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד גלאט-ברקוביץ מואשמת במירמה לאחר שהדליפה את מסמך סיריל קרן

המדינה: בעת חקירת ההדלפה, ניסתה גלאט-ברקוביץ להטעות את הצוות ולהפנותו לכיוונים שגויים

עו"ד ליאורה גלאט-ברקוביץ הואשמה היום (ה') בבית משפט השלום בת"א בעבירות של מירמה והפרת אמונים וגילוי בהפרת חובה, בגין הדלפת מסמך חיקור הדין של סיריל קרן לעיתון "הארץ".

בתקופה הרלבנטית לכתב האישום, עבדה גלאט-ברקוביץ במחוז מרכז בפרקליטות ונשאה את התואר "סגנית בכירה א' וממונה בפרקליטות המחוז".

באוקטובר 2001 החליט היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה, אריאל שרון, שעניינה מימון הפריימריס של שרון בליכוד. בשל מורכבות החקירה ורגישותה, הוחלט למנות פרקליט מלווה לצוות החקירה.

במארס 2002 מונתה גלאט-ברקוביץ לתפקיד זה. היא קיבלה לידיה את כל חומר החקירה שנאסף עד רגע הצטרפותה, ומשלב זה היתה מעורבת באופן מלא בהליכי קבלת ההחלטות בחקירה ובניהולה.

הנסיעה לארה"ב

במהלך החקירה התלוותה גלאט-ברקוביץ לחיקור דין שנערך בארה"ב באוקטובר-נובמבר 2002. החקירה נוהלה באופן דיסקרטי, ופרטיה נחשפו למספר מצומצם מאוד של בכירים במשטרה ובמשרד המשפטים.

בספטמבר 2002 הורה רובינשטיין לבצע חיקור דין לסיריל קרן המתגורר בדרום אפריקה, ואשר על-פי חומר הראיות העביר לחשבונו של גלעד שרון 1.5 מיליון דולר.

הבקשה לחיקור הדין, שנערכה במחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, הועברה בפקס לעיונה של גלאט-ברקוביץ, וזו מסרה את הערותיה בטלפון באותו יום. בבקשה צויין, כי פרטי החקירה הם סודיים. עותק הבקשה נותר בחזקתה של גלאט-ברקוביץ, ועליו מספר הערות שרשמה לעצמה בכתב ידה.

שלושה שבועות לפני הבחירות לכנסת ה-16 החליטה גלאט-ברקוביץ, ממניעים אישיים, לחשוף בפני הציבור את פרטי החקירה בנוגע להעברת הכספים מקרן ומידע בנוגע לחיקור הדין בארה"ב.

התובעות, יעל כוכבי וסילביה פריימן, טוענות, כי חשיפת הפרטים נועדה בין היתר להכפיש את שמו של שרון ולנסות להשפיע על אופן הבחירה של ציבור הבוחרים.

למימוש מטרתה, יזמה גלאט-ברקוביץ קשר עם ברוך קרא, עיתונאי מעיתון "הארץ". ב-5.1.2003 בשעות הצהריים נפגשו השניים בבית החולים איכילוב בת"א.

למפגש זה הביאה עימה גלאט-ברקוביץ את עותק הבקשה לחיקור הדין של קרן, צילמה מהעותק שהיה בידה שלושה עמודים שעליהם לא הופיעו הערות בכתב ידה, וכן את חלקו העליון של עמוד נוסף. את הדפים המצולמים מסרה לקרא והתירה לו לפרסם את תוכנם.

הדפים המצולמים

בעמודים אלה הופיעה סקירה של מהות החשדות המתבררים נגד שרון, וכן פרטים בדבר ההודעות והראיות שנאספו בחקירה עד לאותו שלב. בנוסף, מופיע על גבי הדפים ניתוח של הראיות שנאספו כפי שנמסר לעורך הבקשה מפי צוות החקירה, וכן המניע לחיקור הדין המתבקש וכיוון החקירה המסתמן של קרן.

בנוסף לדפים המצולמים מהבקשה, העבירה גלאט-ברקוביץ לקרא צילום של מכתב שכתבה לפרקליטת המדינה, עדנה ארבל, ב-12.11.2003 הנוגע לחיקור הדין בארה"ב.

גלאט-ברקוביץ ציינה את שמותיהם של חלק מהנחקרים, מידת שיתוף הפעולה שלהם בחקירה ואת עיקרי גירסאותיהם. כמו כן דיווחה, כי הנחקר הישראלי הגיע לחקירה בליווי שני עורכי דין שהורו לו לשמור על זכות השתיקה.

במכתב זה שיקפה ברקוביץ את הלך הרוחות בקרב חברי צוות החקירה, החששות שקדמו לחיקור הדין והתחושה הקשה של עורכי הדין שנכחו בחקירתו של האזרח מישראל.

הבהרות טלפוניות

לאחר הפגישה ביניהם, יצר קרא עם גלאט-ברקוביץ מספר פעמים קשר טלפוני בינואר השנה, וקיבל ממנה הבהרות בנוגע לחומר שהעבירה לו. גלאט-ברקוביץ מסרה לקרא, כי חומר הראיות שנאסף בחקירה ואשר חייב את חקירתו של קרן, העלה חשד לביצוע עבירות של שוחד, מירמה, והפרת אמונים בידי שרון.

ב-7.1.2003 פירסם קרא כתבה בעיתון "הארץ" שכותרתה: "המשטרה חוקרת: איך ולמה הגיעו 1.5 מיליון דולר מדרום אפריקה לחשבון של גלעד ועומרי שרון".

בכתבה פורסמו החשדות שהועלו נגד שרון באשר לביצוע עבירות השוחד, המירמה והפרת האמונים. כמו כן פורסם דבר הבקשה לעריכת חיקור הדין של קרן בדרום אפריקה, תוכנה, ועיקרי גירסאות הנחקרים, חומר ראיות שנאסף ומטרת חקירתו של קרן.

למחרת פירסם קרא כתבת המשך באותו נושא שכותרתה: "חשד: ישראלי מימנו עורך דין לנחקר כדי שישתוק". כתבה זו התבססה על המכתב שהעבירה גלאט-ברקוביץ לקרא בנוגע לחיקור הדין בארה"ב.

בכתבה זו פורסמו פרטים רבים מהמכתב לרבות שמות הנחקרים, גרסאותיהם, מידת שיתוף הפעולה שלהם והחשד, כי עורכי הדין שהתלוו לנחקר הישראלי נשכרו ומומנו על-ידי נחקרים ישראלים אחרים בפרשה.

בפועל, נאמר בכתב האישום, הביאו מעשיה של גלאט-ברקוביץ לפגיעה בהליכי החקירה. כאשר נחקרה תחילה גלאט-ברקוביץ בעקבות הפרסומים, מסרה לחוקרים מסמך שכתבה ביוזמתה וכותרתו "הדלפת מסמך חיקור דין לעיתון הארץ".

גם העיתונאי יעיד

במסמך זה טענה גלאט-ברקוביץ, כי אין לה כל מעורבות בהדלפה וציינה מספר כיווני חקירה למציאת המדליף, וזאת בכוונה להטעות את צוותל החקירה. בשלבים מאוחרים יותר נחקרה גלאט-ברקוביץ באופן רשמי, ובחקירתה העלתה מספר שמות של מדליפים פוטנציאליים, לרבות בכירים במשרד המשפטים.

בכתב האישום נאמר: "במעשים המפורטים שבכתב האישום, מסרה הנאשמת שהיא עובדת ציבור ללא סמכות כדין מידע פנימי מחקירה רגישה וסודית, שהגיעה אליה בתוקף תפקידה כפרקליטה מלווה בחקירה, לאדם שהוא עיתונאי שלא היה מוסמך לקבלו. כמו כן הפרה הנאשמת את האמון שניתן בה כפרקליטה בכירה בשירות המדינה, ופגעה בציבור ובאמון שהוא רוחש למערכת השלטונית".

רשימת עדי התביעה כוללת 12 עדים, ביניהם: תת-ניצב מירי גולן, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה; ערן שנדר, מנהל מח"ש היוצא בפרקליטות המדינה; נצ"מ אלינוער מזוז, המשנה ליועץ המשפטי במשטרת ישראל; שלומי איילון, נציג משטרת ישראל בגרמניה; יצחק בלום וטל ורנר קלינג מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה; וברוך קרא.

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?