ועדת הכספים של הכנסת אישרה את הצעת התקציב ל-2004

התקציב, בסך 255 מיליארד ש', אושר ברוב של 9 תומכים מול 7 מתנגדים; המליאה החלה כבר בקריאה שנייה, וביום ד' תתקיים קריאה שלישית

תקציב המדינה בסך 255 מיליארד שקל אושר הערב (א') בוועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית ברוב קולות של 9 תומכים ו-7 מתנגדים. האישור כולל גם את תקציב הביטחון בסך 32.4 מיליארד שקל, למרות שפרטי התקציב לא אושרו כחוק בוועדה המשותפת לתקציב הביטחון.

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד אנה שניידר, אמרה בחוו"ד כי יספיק אישור מסגרת התקציב אולם ח"כ אברהם שוחט (עבודה) חזר וטען כי אישור ועדת הכספים איננו מספיק וכי בפועל אין תקציב ביטחון כל זמן שחלוקתו איננה מאושרת.

שוחט אמר, כי כל האישים הבכירים שהופיעו לפני ועדת תקציב הביטחון אמרו שהסכום שקצב האוצר איננו התקציב והסכום הריאלי ייקבע במהלך השנה, ומאחר שהרזרבה התרוקנה לא יהיה מנוס מהגשת תקציב נוסף.

גם לדעת חברים אחרים בקואליציה לא יהיה מנוס מהגשת תקציב נוסף כבר בחודשים הקרובים בשיעור שבין 3-6 מיליארד שקל לפחות, כדי לכסות את החסר בתקציב הביטחון שמגיע עד 4 מיליארד שקל ואת החסר בתקציב הרשויות המקומיות שמגיע עד 2 מיליארד שקל.

שוחט הוסיף, כי מערכת הביטחון לא תעמוד מול האיומים אבל לא ראוי להצביע בעד המתכונת שהקציבה לה הממשלה, אם נציגי הממשלה הבכירים שהופיעו לפני ועדת תקציב הביטחון אמרו שהתקציב הזה איננו מקובל על הממשלה. "בל נגיע ליום שבו ישאלו מי הרים יד בכנסת לאישור הטעות הזאת", אמר שוחט.

לפני ההצבעה הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם הירשזון על שורת תיקונים שהוכנסו ברגע האחרון לתקציב: הקמת קרן מיוחדת בסך 100 מיליון שקל שתסייע לראשי רשויות מקומיות אשר נבחרו לאחרונה וקיבלו עיריות ומועצות מקומיות במצוקה תקציבית. כמו כן הוא הודיע על תקצוב מיוחד של 5 מיליון שקל לכל אחת מרשויות הפיתוח של הנגב והגליל לאחר שהוחלט על המשך קיומן בניגוד להצעת האוצר בחוק ההסדרים לחסל אותן, ולכן לא תוקצבו.

עוד מסר על סיכום עם משרד הבריאות לפיו יימצא פתרון להמשך אשפוזם של חולי הנפש ניצולי השואה, השוהים היום בבית החולים אברבנאל לפני שבית החולים ייסגר בפועל. הוא גם ביקש מהאוצר להשלים את תקציב השילוב של תלמידי החינוך המיוחד במסגרות החינוך הרגילות בהתאם לפסיקת בג"ץ בגובה התקציב הקודם בסך של עד 120 מיליון שקל.

מאחר שהאוצר תקציב אותן בחסר של 35 מיליון שקל, הודיעה נציגת האוצר מיד כי התוספת, בסך 85 מיליון שקל, תילקח זמנית מתקציב החינוך היסודי והכיסוי להשאלה זו יימצא במהלך השנה.

הירשזון אמר בסיכום כי עמד בדיבורו והתקציב וחוק ההסדרים לא יצאו מהוועדה כמו שנכנסו אליה אלא עברו שינויים רציניים. הוא מסר כי בדעתו להכניס שינויים בדיוני הוועדה על התקציב ובכלל ואף אימץ את הצעת ח"כ איוב קרא (ליכוד) לקבוע בתקנון הכנסת, שישיבות הוועדה לא יימשכו ברציפות יותר מ-8 שעות.

בינתיים החלה מליאת הכנסת בקריאה השנייה של חוקי התקציב שבמהלכם מנמקים חברי הכנסת את הסתייגויותיהם מהסעיפים השונים. הדיון מתוכנן להימשך סביב השעון והקריאה השלישית המסכמת אמורה להתקיים ביום ד'.