ברק רוצה לתת ארכה נוספת לשופטים האיטיים; השאלה - האם לפיד יסכים

נציבת תלונות הציבור על שופטים, טובה שטרסברג-כהן, גילתה אתמול, במהלך ביקור של השניים, כי 13% מהתלונות המוגשות נגדם, נוגעות לעיכוב במתן פס"ד

שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, ונשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, ביקרו אתמול במשרדה של נציבת תלונות הציבור על שופטים, שופטת בית המשפט העליון לשעבר, טובה שטרסברג-כהן. שטרסברג-כהן גילתה, כי 13% מהתלונות המוגשות כנגד שופטים, נוגעות לעיכוב במתן פסקי דין.

לפיד אמור להיפגש השבוע עם ברק, ולקבל ממנו דיווח על התקדמות חיסול הפיגורים, אצל השופטים שנכללו ברשימת המעכבים פסקי דין. הטיפול בשופטים אלה, היה אחד הדגלים הראשונים שהניף לפיד, עם כניסתו לתפקיד. לפיד אף אמר בזמנו, כי לא יהסס להעמיד את אותם שופטים לדין משמעתי.

הנושא הזה, מתן פסקי דין תוך זמן סביר, הוא מבחינתו של לפיד אחד העניינים היותר חשובים. "אם יש צדק, יופע נא מיד", הוא נהג לצטט בכל הזדמנות, משירו של ח.נ ביאליק, ואף לתלות כרזות עם הציטוט, על קירות משרד המשפטים. הוא הצהיר שהוא מתכוון להילחם עד חורמה בעינויי הדין, שמבחינתו הוא דבר בלתי נסבל.

כשגובשה רשימת השופטים המעכבים, לפי מבחנים סטטיסטיים מובהקים, הוחלט לתת לשופטים הזדמנות. השופטים קיבלו "דד ליין", שעד אליו היו צריכים להראות התקדמות ניכרת. ואכן, רוב השופטים הצליחו להתגבר על הפיגורים, ולעלות על המסלול. למעט שני שופטים.

ברק מתכוון לתת להם עוד הארכה. מבחינתו, הדחתם כלל לא עומדת על הפרק. השאלה, מה ירצה לפיד. האם יסכים לתת ארכה נוספת, כפי שרוצה ברק או שיעמוד על העמדתם לדין משמעתי.

לפיד וברק עשויים גם להגיע לפשרה, לפיה השופטים יפרשו בשקט, ללא הליך משמעתי. כך נעשה עם שופטים לא מעטים בעבר. בעיקר בתקופת הנשיא, מאיר שמגר.

מבחינתו של לפיד, מה שחשוב, הוא קידום מתן פסקי דין, ואם יש שופט שלא מדביק את הפער, יש להניח שלפיד יעמוד על פרישתו מהמערכת. בעניין הזה הרצונות של ברק ולפיד יכולים להתנגש. *