גרמניה: עיר נמל המתפרנסת גם ממכוניות

נמל ברמרהאפן מסוגל לקלוט גם אוניות גדולות ויש לידו שטחי יבשה רבים לאיחסון זמני של מכוניות וסחורות אחרות

נמלים ממלאים תפקיד חשוב במסחר הבינלאומי במכוניות, לא רק כתחנות מעבר בין דרכי היבשה ונתיבי הים, אלא גם כמקום שנותנים בו שירותים למכוניות: איחסון, בקרה טכנית ראשונה ואף התקנת ציוד ארינדיבידואלי לפי בקשות הלקוחות.

כזה הוא נמל ברמרהאפן הגרמני, לחוף הים הצפוני בשפך הנהר וזר, שמבחינה מדינית הוא חלק מעיר המדינה ברמן. ב-1966, כאשר המכולה הראשונה הגיעה לאירופה, ביקשו מנהלי הנמל של ברמן, לנצל את יתרונותיו של נמל ברמרהאפן, המסוגל לקלוט גם אוניות גדולות ויש לידו שטחי יבשה למכביר לאיחסון זמני של מכוניות וסחורות אחרות.

תפקידו החשוב של ברמרהאפן כנמל לשינוע מכוניות החל בפועל ב-1978, כאשר חברת איחסון וחברות הובלה גרמניות חתמו הסכם עם טויוטה. יצרן המכוניות היפאני השתכנע בכדאיות של ריכוז הפריקה מן האוניות, האיחסון, המכס, הפיקוח, שירות התיקונים והתובלה היבשתית במקום אחד. ברמרהאפן מצידה הפיקה תועלת מרובה ממסע הניצחון של המכוניות היפאניות בעולם. כיום היא משרתת כמעט את כל יצרני המכוניות הגדולים בעולם.

היום, שלא כמו בשנות ה-60 וה-70, כאשר עגורנים היו מעמיסים כל מכונית ומכונית על אוניית משא רגילה, "מתגלגלות" המכוניות על גלגליהן לאוניית משא מיוחדת על גבי שני כבשים, אחד בחרטום האוניה ושני בירכתיה, ובאופן זה עצמו הן גם נפרקות גם על היבשה. הגדולות באוניות מיוחדות אלה יכולות להכיל עד 6,500 מכוניות.

שטח של 1,600 דונם בנמל ברמרהאפן, עם מקום ל-90 אלף מכוניות, מוקצה לאיחסון הזמני של המכוניות. בששת החניונים המקורים יש מקום ל-40 אלף נוספות.

עבודות השירות במכוניות המיובאות מכניסות יותר כסף מן היצוא. בהגיען באוניה לנמל מחלקים אותן לשלוש קבוצות: מכוניות המיועדות למכירה מיידית, לאיחסון ביניים או להמשך ההפלגה, על אוניות קטנות יותר, למדינות אחרות באירופה. המכוניות מהסוג הראשון מופנות במישרין למרכזי הטיפול של מובילי הסחורות המיובאות, שם מבוצעות בהן עבודות שונות: התקנת פנסים חדשים, התאמת מערכת החשמל לסטנדרטים הנהוגים במדינה המייבאת, התקנת מושבים של עור, גגות הזזה, מזגנים, מערכות של ניווט לוויינים וכיו"ב תוספות, לפי משאלות מיוחדות של הסוחרים או הלקוחות. היצרנים היפאניים נוהגים לצייד את מכוניותיהם המיועדות למכירה באירופה לתקנים ולדרישות ביבשת הישנה, בעוד עבודות ההתאמה במכוניות אמריקאיות מרובות יותר. אולם כל המכוניות, ללא יוצא מן הכלל, נרחצות ומוסרת מהן שיכבת השעווה, המיועדת להגן עליהן בזמן ההובלה והאיחסון. בשעת הצורך גם מתקנים בנמל נזקים שנגרמו למכונית בזמן התובלה.

כמיליון מכוניות עוברות מדי שנה בנמל ברמרהאפן, בשני הכיוונים, ומספקות פרנסה לכ-4,000 עובדים