משפחת לבנת וכלל תעשיות יממנו הלוואות בעלים לתעבורה בהנפקת אג"ח

בכוונת החברה לגייס 130-200 מיליון שקל * אגרות החוב דורגו על-ידי מעלות ב-AA מינוס

משפחת לבנת, שותפתו של נוחי דנקנר בקונצרן אי.די.בי , רוצה לנצל גם היא את הגאות בשוקי ההון ואת ריבוי ההנפקות הפרטיות והציבוריות. קבוצת תעבורה, שבשליטת משפחת לבנת וחברת משאב (הנשלטת על ידי כלל תעשיות וחברת CRH האירית), יוצאת לגיוס הון פרטי בהיקף של 200-130 מיליון שקל.

חברת דירוג האשראי מעלות העניקה לאיגרות החוב שיונפקו על ידי החברה דירוג של AA מינוס שיהיה תקף עד להיקף של 200 מיליון שקל. תמורת ההנפקה מיועדת לפירעון שטרי הון נושאי ריבית של בעלי המניות בחברה (משפחת לבנת וכלל תעשיות בחלקים שווים) בהיקף כולל של 133 מיליון שקל. אם הגיוס יוגדל, הרי שייתרת התמורה מההנפקה תיועד להחלפת חובות בנקאיים של הקבוצה.

הלוואות הבעלים שניתנו לתעבורה בצורה של שטרי הון הועמדו לה בשנת 1996, בעת כניסתה של חברת משאב לשותפות בחברה. משאב נכנסה לשותפות בחברה תמורת השקעה של 110 מיליון שקל, דהיינו לפי שווי חברה של 220 מיליון שקל. בשנת 2002 הוערכה החברה על ידי פרופ' סוארי לפי שווי של 540 מיליון שקל, וכעת לאחר שההשקעה בשלה מבקשים בעלי השליטה בה להקטין את החשיפה האישית שלהם אליה ולהחזיר לעצמם את הלוואות הבעלים שניתנה בשנת 1996.

תעבורה היא קבוצת ההובלה והלוגיסטיקה הגדולה ביותר בארץ ולה ניסיון רב בתחומי ההובלה היבשתית ועבודות התשתית, כך נכתב בדירוג מעלות. זו העריכה, כי רמת הסיכון המשוקללת הכרוכה בענפי הפעילות של הקבוצה היא נמוכה מהממוצע. להערכת מעלות, ענפי הפעילות של חברות הקבוצה השונות מושפעים באופן ישיר מרמת הפעילות במשק ומהמגמות המשפיעות עליו.

להערכת מעלות, ההאטה באה לידי ביטוי בכל ענפי הפעילות של חברות הקבוצה, בתחרותיות הגוברת וברמה הנמוכה יחסית של ביקושים שגרמו לשחיקת מחירים ולשחיקת הרווחיות. השפעה זו מתקזזת בחלקה, על פי מעלות, בשל התחרות המוגבלת בתחום התעבורה, שמהווים את ענף הפעילות העיקרי של הקבוצה, וחסמי הכניסה הגבוהים יחסית ברוב ענפי פעילותה, וזאת עקב הצורך בהשקעות הוניות גבוהות ויתרונות לגודל.

מעלות מעריכה, כי הסיכון העסקי המשוקלל של פעילויות קבוצת תעבורה הוא נמוך מהממוצע. ההערכה זו מתבססת על כך שמרבית חברות הקבוצה הן בעלות מימד תחרותי מוביל בתחומן ואף בחלק מהתחומים הן בעלות מונופול. למרות זאת מעריכה מעלות, כי בטווח הקצר עשויה התחרות להתגבר ברוב ענפי הפעילות של הקבוצה, לאור המיתון במשק העשוי לדרבן התרחבות של מתחרים פוטנציאלים לתחומי הפעילות של הקבוצה.

עוד ציינה מעלות, כי הפיזור למספר תחומי פעילות שאינם תלויים זה בזה מקטינים את הסיכוי העסקי של הקבוצה כולה. נקודת זכות נוספת שמעניקה מעלות לתעבורה מיוחסת לאיכות הניהול בקבוצה. במעלות סבורים, כי רמת הניהול בקבוצה מתאפיינת ברמה גבוה המתבטאת בידע, בניסיון, בוותק ובמוניטין רב בתחומי הפעילות השונים של הקבוצה.

מעלות מעריכה את הסיכון הפיננסי הכולל של הקבוצה כנמוך מהממוצע, כפי שמתבטא לאורך זמן באיתנות פיננסית גבוהה מהממוצע, רווחיות גבוהה, תזרימי מזומנים גבוהים ובעלי ודאות גבוה, יחס כיסוי חוב וכיסוי הוצאות מימון טובים מהממוצע.