עלייה ביבוא חומרי גלם לתעשייה המהווה אינדיקציה להאצה עתידית בפעילות המפעלים

קצב גידול יבוא התשומות לייצור הואץ הדרגתית במהלך השנה, מ-1% ברבעון השני, ל-2.1% בשלישי ו-2.5% ברבעון האחרון

ברבעון האחרון של 2003 נרשם גידול של 2.5% בייבוא חומרי גלם לתעשייה, להיקף 3.5 מיליארד דולר, המהווה אינדיקציה להאצה עתידית בפעילות המפעלים. כך העריכה היום (ד) מנהלת המחלקה למחקר כלכלי ואסטרטגיה בהתאחדות התעשיינים, דפנה אבירם-ניצן, על סמך ניתוח רבעוני של יבוא הסחורות.

קצב גידול יבוא התשומות לייצור הואץ הדרגתית במהלך השנה, מ-1% ברבעון השני, ל-2.1% בשלישי ו-2.5%, כאמור, ברבעון האחרון.

גידול זה התרחש במקביל לנסיגה ריאלית של כ-4.5%, בהשוואה לרבעון לפני כן, בייבוא מכונות וציוד לתעשייה, להיקף כ-1.1 מיליארד דולר. בהשוואה לרבעון המקביל ב-2002, זוהי נסיגה של 11%.

מהניתוח עולה עוד, כי הגידול ביבוא חומרי גלם ברבעון האחרון, נגזר בעיקר, (כ-85%) מגידול של 14% ביבוא ברזל ופלדה, גידול של 2.5% ביבוא כימיקלים, של 4% ביבוא גומי ופלסטיק וגידול של 10% ביבוא מתכות יקרות.

בייבוא חומרי גלם לתעשיות הנייר, המכונות והאלקטרוניקה וכן ביבוא בדים וחוטים, נרשם קיפאון. יבוא חומרי הגלם ירד ב-5% בתחום עץ ומוצריו, ב-9.5% במתכות אל-ברזליות וירידה של 1% ביבוא גלם לתעשיית המזון.

בשנת 2003 כולה ירד ריאלית ייבוא חומרי הגלם לתעשייה ב-4.5% והסתכם ב-13.15 מיליארד דולר. זאת, לאחר ירידות ביבוא מרבית חומרי הגלם, למעט גומי ופלסטיקה ומתכות אל-ברזליות, אשר גדלו בכ-6% - 7%.

הנסיגה ביבוא חומרי גלם לתעשייה אשתקד מוסברת בעיקרה, כ-70%, בירידה של 8% בייבוא חומרי גלם לתעשיות המכונות והאלקטרוניקה, וכן בירידה של 34% ביבוא מתכות יקרות ושל 2%, ביבוא כימיקלים.

אבירם ניצן ציינה כי גם ביבוא מוצרי צריכה נרשמה ברבעון האחרון אשתקד נסיגה של 1%, לאחר גידול של 6.5% ברבעון השלישי ושל 6% ברבעון השני. הנסיגה משקפת ירידה של 4% ביבוא מוצרים בני-קיימא לצד גידול מתון, של 1%, בייבוא מוצרים לצריכה שוטפת.