נדחתה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד בנק המזרחי בטענה לגביית עמלות שלא כדין

בימ"ש: "בנק אינו גוף אלטרואיסטי, והעובדה שהוא מרוויח מפעולותיו אינה מחייבת את המסקנה שפעל שלא כיאות"

"בנק אינו גוף אלטרואיסטי, והעובדה שהוא מרוויח מפעולותיו אינה מחייבת את המסקנה שפעל שלא כיאות. ובלבד שהתנהגותו עולה בקנה אחד עם הנאמנות שבה הוא מחויב כלפי לקוחותיו". כך קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בהחלטתו לדחות בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד בנק המזרחי, בהיקף של 26.5 מיליון שקל.

עילת התביעה והבקשה לאישורה כייצוגית, אשר הוגשה על-ידי חברת ת.ב.ד שיפוץ מכללים לרכב, היתה טענה לפיה הבנק גובה עמלה שלא כדין, בגין רישום פירעונו של כל צ`ק מעותד (דחוי) אשר נרשם במועד פירעונו בשורה נפרדת של דף החשבון. זאת, בנוסף לעמלה שגובה הבנק בגין הפעולה המהותית של הפקדת כל צ`ק מעותד.

החברה טענה לגבי צ`קים מעותדים שפירעונם חל באותו יום, כי חובה על הבנק לכל הפחות לרשום אותם בסכומם המצטבר בשורה אחת בחשבון, ולא במספר שורות כמספר הצ`קים. לדברי החברה, לו נהג כך, היתה נחסכת ללקוח עמלה הכרוכה ברישום כל צ`ק בשורה נפרדת.

השופטת ענת ברון ציינה, כי החברה לא הוכיחה לכאורה, כי טובים הסיכויים שתביעתה האישית תתקבל. לדבריה, הבנק גילה באופן ברור ובהתאם למחויבותו על-פי הדין את עובדת גביית עמלה בגין רישום צ`ק מעותד בדף החשבון במועד פירעונו, בנוסף לגביית עמלה בעת הפקדת הצ`ק המעותד.

עם זאת, ציינה ברון, כי נראה ש"דרך המלך" היא רישום של צ`ק מעותד בעת פירעונו בשורה נפרדת, ולא הרישום במרוכז כטענת החברה. לדבריה, לא הונחה במקרה הנדון תשתית עובדתית ולא לכאורה, לכך שהבנק לא מילא אחר מחויבות הנאמנות כלפי לקוחותיו.

בהחלטתה ציינה ברון, כי בעת הגשת התביעה והבקשה לאישורה כייצוגית, היתה תלויה ועומדת נגד החברה תביעה כספית שהגיש נגדה הבנק לפירעון חוב ונראה, כי התביעה של הבנק היתה הזרז, אם לא המניע, להגשת התביעה והבקשה לאישורה כייצוגית. לדבריה, גם אם זה המצב - אין בכך בלבד משום טעם לפגם אם מתברר שמדובר בתביעה ראויה.

החברה חויבה לשלם לבנק הוצאות בסך 15 אלף שקל.

(ת.א. 1125/02).