הערכות בירושלים: הזינוק במדד נאסד"ק יביא את הצמיחה בישראל בשנת 2004 ליותר מ-3%

האוצר בעדכון תחזית הצמיחה שיתפרסם בקרוב: "נמשכת ההתאוששות ברמת הפעילות הריאלית"

העליות החדות בחצי השנה האחרונה בבורסות בארה"ב ובמניות נאסד"ק במיוחד, יתרמו לגידול נוסף של לפחות 0.5% בצמיחת התוצר בישראל בשנת 2004. וזאת, גם על רקע העלייה הנוספת הצפויה בייצוא ובהשקעות הזרות.

כל עלייה של 10% במניות נאסד"ק שקולה לתוספת של 0.2% בצמיחת התוצר בישראל. בורסת נאסד"ק עלתה מאז אוגוסט 2003 ב-21.5%, בממוצע. בהנחה שנאסד"ק תחזור לרמתה הגבוהה לפני המשבר בהיי-טק, באוגוסט 2000, תסתכם התוספת לצמיחת התוצר הישראלי ב-0.8%. לכן גדלה הסבירות שהצמיחה בישראל בשנת 2004 תהיה גבוהה מ-3%, לעומת אומדן זהיר של 2.5% בלבד בתקציב המדינה.

בתחילת מארס יפרסם האוצר עדכון ראשון לתחזית הצמיחה ל-2004, שתיקח בחשבון את השיפור שנרשם באינדיקטורים הכלכליים המובילים בסוף 2003 וברבעון הראשון של השנה הנוכחית, המצביעים על המשך ההתאוששות ברמת הפעילות הריאלית.

גורמים פיננסים בכירים במשרדים הכלכליים בירושלים מעריכים, כי אפשר להגיע לשיעור צמיחה של 3% ב-2004. הבכירים מדגישים, כי גידול תוצר של 2.5%, שנקבע בתקציב המדינה, הוא גבול הצמיחה התחתון השנה, ואילו צמיחת התוצר ב-3% היא סבירה, ולא הרף העליון של הצמיחה.

לדבריהם, כדי להגיע לצמיחה מואצת יותר משנקבע באומדן המקורי, צריך להמשיך בתמהיל המדיניות הכלכלית: משמעות פיסקאלית והיצמדות ליעד גירעון של 4% תוצר; הרחבת הורדות המיסים; המשך הורדת הריבית בקצב חודשי של 0.5%-0.3%; יצירת תנאים לפיחות השקל.

הבכירים מציינים, כי צמיחת התוצר ב-2004 בקצב מהיר יותר, נתמכת גם בגורמים הבאים: שיפור המשתנים הכלכליים החיצוניים, לרבות העליות בבורסות בארה"ב ובמניות נאסד"ק; סיום המלחמה בעיראק; קבלת הערבויות האמריקניות; תחזיות צמיחה עולמיות משופרות ל-2004; גידול בהיקף הסחר העולמי; המשך הפיחות הריאלי, על רקע הורדות הריבית וירידת המחירים.

הבכירים מזהירים עם זאת, כי יש עדיין להישמר, לא להגדיל את הוצאות הממשלה ולא לפרוץ את מסגרת התקציב. זאת, משום שהכנסות המדינה ממיסים ב-2004 יהיו גבוהות אך במעט מהאומדן המקורי.

האנליסטים ובתי ההשקעות המובילים בעולם עדיין חלוקים לגבי שיעור הצמיחה הצפוי בישראל ב-2004. השבועון הכלכלי הבריטי "אקונומיסט", המחמיר ביותר, צופה, כי כלכלת ישראל תצמח השנה ב-2.3% בלבד. מנגד, בנק ההשקעות מורגן סטנלי צופה צמיחה מהירה יותר, של 3.2%.

אומדן הצמיחה המתוקן של בנק ישראל, בשיעור של 2.4%, קרוב יותר לרף התחתון ול"אקונומיסט", ואילו אומדן הצמיחה המשופר של האוצר, בשיעור של 3%, קרוב לרף העליון ולמורגן סטנלי.