אולמרט אישר את הרפורמה ליצירת "מסלול ירוק" למיזוגים בין חברות

הרפורמה אמורה לפטור יותר מ-90% מהמיזוגים מהצורך באישור הממונה על הגבלים עסקיים

שר התמ"ת, אהוד אולמרט, חתם על אישור הרפורמה במיזוגים, שהציע הממונה על הגבלים עסקיים, דרור שטרום. הרפורמה תפטור יותר מ-90% מהמיזוגים מהצורך באישור הממונה ("המסלול הירוק"). הפטור יינתן במקרה שהחברות המתמזגות יחזיקו יחד עד 30% מהשוק הרלוונטי. בכך תיכנס לתוקף הרפורמה, הכוללת גם פטור אוטומטי להסכמי אי-תחרות ואספקה הקשורים למיזוג.

הרפורמה מיועדת ליצור קיצור דרך משמעותי שיחסוך בנהלים ובדיקות מיזוגים, שעל פניו אין בהם סכנה לתחרות במשק. כך תוכל הרשות לזרז את הטיפול במיזוגים בעייתיים ב"מסלול האדום".

במסגרת הליך המיזוג המקוצר, במסלול הירוק, ידווחו הצדדים על נתח השוק הצפוי מהמיזוג. אם יחליט הממונה, כי ההודעה אינה מבוססת - הוא יהיה חייב להודיע על כך לצדדים תוך 15 יום, וכן יחויב לנמק את החלטתו. כל עסקה שלא תידחה, תקבל אישור מהיר בתוך שבועיים.

במסלול הירוק יהיו החברות גם פטורות מדיווח חוזר ונשנה של פרטי החזקותיהן.

במקביל עומד שטרום לאמץ נוהל פנימי, אשר יאפשר לצדדים המעורבים במיזוג שהוכרז "אדום", לערער על הנתונים שדורשת מהם רשות ההגבלים. כן הם יוכלו לקבל בשלב מוקדם הודעה בכתב על מהות החשש והבעייתיות שרואה הרשות במיזוג.

היבט נוסף של הרפורמה, של כללי "פטור סוג" (כבילות נלוות למיזוגים), מבטל את הצורך באישור הסכמים הקשורים לעסקאות מיזוג. כך יינתן פטור אוטומטי להסכמי אי-תחרות, הנעשים אגב עסקת מיזוג, בהם מתחייב המוכר לא להתחרות בעסק אותו הוא מוכר, בעצמו או באמצעות תאגיד שלו.

עד כה היו עסקאות כאלה מחויבות באישור של הממונה ושל הוועדה לפטורים, דבר שהאריך את הליכי האישור ואת העומס על רשות ההגבלים. מניסיון הרשות עולה, כי הסכמים אלה אינם יוצרים בעיות תחרות משמעותיות.

פטור אוטומטי יינתן גם להסכמי המשך אספקה, בהם מתחייב העסק הנמכר להמשיך לרכוש מוצרים או שירותים מהמוכר או שהמוכר מתחייב להמשיך לרכוש מהעסק שמכר. הסכמים אלה יהיו מקובלים אם יוגבלו למקסימום של שלוש שנים.

במסגרת הרפורמה ישונו תקנות המיזוגים מ-1989, כך שיחייבו את החברות בשינוי הדיווח על עסקאות מיזוג.

ההודעה הניתנת כיום קצרה מאוד ומכילה בעיקר פרטים מזהים על החברה המתמזגת. במקומה יחויבו החברות לדווח על כלל השווקים בהם פועלים הצדדים למיזוג, שבהם יש להם נוכחות ממשית. כן יצטרכו לדווח על נתחי השוק שלהם בשווקים אלה ועל חסמי הכניסה אליהם.