על מה ומתי תחול הפחתת המע"מ?

ככלל חיוב בשיעור של 17% יחול על כל עיסקה שמועד החיוב במס לגביה יחול החל מ-1 במארס

אגף המכס והמע"מ פרסם היום (ה') מספר הבהרות ודוגמאות לגבי המועד המדויק שבו תשפיע ירידת שיעור המע"מ מ-18% ל-17%. בחוזר מיוחד שהופץ ליועצי המס, לרואי החשבון ולעוסקים נאמר, כי ככלל חיוב המע"מ בשיעור של 17% יחול על כל עיסקה שמועד החיוב במס לגביה יחול החל מ-1 במארס.

בהקשר זה פרסמה הנהלת אגף המכס והמע"מ מספר דוגמאות, שאמורות לשמש את העוסקים השונים:

* אזרח רכש ספה ב-10 בינואר ב-6,000 שקל, בשלושה מועדי תשלום: 2,000 שקל במועד ההזמנה, 2,000 שקל ב-10 בפברואר ו-2,000 שקל עם המסירה, שתבוצע בפועל ב-10 במארס. מאחר שמועד החיוב במס הוא 10 במארס, יחול על מלוא מחירי העיסקה מע"מ בשיעור של 17%.

* אדם רכש דירת מגורים מקבלן ב-1 באוקטובר 2003, במחיר כולל של 200 אלף דולר בתוספת מע"מ. אותו אדם שילם במועד החתימה 40 אלף דולר בתוספת המע"מ, עוד 60 אלף דולר בתוספת מע"מ ב-1 בפברואר, ויתרת הסכום תשולם ב-1 באוקטובר 2004, עם מסירת המפתחות לדירה. במקרה הזה, על כל הסכומים ששולמו לפני 1 במארס יחול מע"מ בשיעור של 18%. מע"מ בשיעור של 17% יחול אך ורק על יתרת הסכום, 100 אלף הדולרים הנותרים, אם שולמו לאחר 1 במארס.

* אזרח הזמין רכב, ושילם את מלוא התמורה, בסך 100 אלף שקל בתוספת מע"מ, ב-1 בפברואר. אולם, הרכב יסופק בפועל רק ב-1 באפריל השנה. במקרה הזה שיעור המס שיחול על מלוא העיסקה יהיה 17%.

* משפחה סיכמה ב-6 בינואר השנה עם בעל אולם לעריכת חתונה ב-15 במארס. בזמן ההזמנה שולם סך של 10,000 שקל, כשהיתרה תשולם בסמוך למועד האירוע. במקרה הנ"ל, מאחר שמדובר בעסקאות של מתן שירותים שהמס בגינם אינו מותר על בסיס מזומן, יחול על מלוא מחיר העיסקה מע"מ של 17%.

* אזרח רכש מינוי שנתי לעיתון, בתשלום חודשי של 80 שקל. מאחר ובעיסקה של מכירת דמי מנוי חל מע"מ על בסיס מזומן, כלומר במועד התשלום, על כל הסכום ששולם לפני 1 במארס יחול מע"מ של 18%. רק על סכום ששולם לאחר 1 במארס יחול מע"מ של 17%.

* אזרח ביצע במהלך חודש ינואר טיפול שיניים, שהתשלום לרופא השיניים שולם בשלושה צ'קים דחויים, שמועד פירעונם 2 פברואר, 2 במארס ו-2 באפריל, שכל הצ'קים הדחויים נמסרו לרופא השיניים ב-1 בפברואר. בעסקאות שמועד החיוב במס חל על בסיס מזומן, כולל שירותים הניתנים על-ידי רופא שיניים, יחול על העיסקה שיעור המס שהיה בתוקף במועד פירעון הצ'ק. לפיכך, במקרה זה על כל הצ'קים הדחויים שייפרעו לאחר 1 במארס יחול מע"מ של 17%.

* עו"ד מטפל בתביעה שהגיש אזרח לפני כשנה בבית הדין לעבודה. במועד הגשת התביעה סוכם על תשלום שכר טרחה בסך 2,000 דולר, אשר טרם שולם לעו"ד. במקרה הנ"ל על השירותים הניתנים בידי עו"ד (לצורך זה גם רואה חשבון או כל בעל מקצוע חופשי אחר), ככל שהתשלום יבוצע לאחר 1 במארס יחול מע"מ בשיעור של 17%. במקום שלא נקבע בין הצדדים אם סכום התשלום כולל מע"מ או לא, יש להתייחס לסכום העיסקה כמי שכוללת מע"מ, וזאת בהתאם לפסק דין שניתן בעניין זה בעליון.