מנת הערבויות השנייה: משלחת אמריקנית תבדוק אם ישראל עמדה בתנאים

מושב קבוצת העבודה הכלכלית הישראלית-אמריקנית: ישראל עמדה לבקש ביטול האזהרה מביקורים

במושב קבוצת העבודה הכלכלית הישראלית-אמריקנית (JEDG), שייערך מחר (ב`) בירושלים, תבחן המשלחת מארה"ב אם ישראל עמדה בתנאים לקבלת הערבויות, בסך תשעה מיליארד דולר.

המשלחת האמריקנית, בראשות תת-שר האוצר לעניינים כלכליים, אל לארסון, הגיעה אמש (מוצ"ש) לישראל. בראש המשלחת הישראלית יעמוד מנכ"ל משרד האוצר, יוסי בכר. ישתתפו בה ראשי האגפים במשרד, הציר הכלכלי של ישראל בארה"ב, בועז רדי, ושגריר ארה"ב בישראל, דן קרצר.

הערבויות הותנו ביישום התוכנית הכלכלית של האוצר. האמריקנים יבקשו לבחון דו"חות על הקטנת הגירעון התקציבי, צמצום ההוצאות הממשלתיות והאצת ההפרטות.

הערבויות ניתנות לישראל במנות של שלושה מיליארד דולר בשנה, לשלוש שנים. מתן כל מנה מותנה בהתקדמות ישראל ביישום התוכנית הכלכלית והרפורמות. מנת הערבויות הראשונה ניתנה אשתקד.

הדיון מחר נועד לאשר את מתן מנת הערבויות השנייה. ההערכות הן, שהאישור יינתן. קרצר אמר לפני שבועיים, כי המשלחת האמריקנית "תראה כלכלה שנעשתה יותר בריאה מאז הוצעו הערבויות בראשונה".

המשלחת מארה"ב תתלונן על הגירעון המתרחב בסחר עם ישראל. מאז 2000, נרשמת ירידה בייצוא האמריקני לישראל, בעוד שהייצוא של ישראל לארה"ב עלה. שווי הייצוא האמריקני לישראל ב-2000 היה 7.7 מיליארד דולר, וב-2003 - 6.7 מיליארד דולר. המשלחת תדרוש מישראל לתת לחברות אמריקניות הזדמנויות שוות בהתמודדות על מכרזים, ולהגן עוד על זכויות יוצרים.

ישראל תבקש להחיש את הצטרפותה לארגון לפיתוח ושת"פ כלכלי (OECD). ארה"ב תומכת בהצטרפות, אך להצטרפות דרושה הסכמת כל מדינות הארגון. ישראל תצטרך להמתין לגיבוש קבוצת מדינות, שתצורף לארגון.

לא ברור אם ישראל תדרוש, כמתוכנן, את ביטול אזהרת הסטייט דיפרטמנט מפני נסיעות ישראל, בעקבות הפיגוע באוטובוס קו 14 בירושלים, הבוקר (א`). ישראל עמדה להעלות את הנושא נוכח נזקים במאות מיליוני דולרים שנגרמים לישראל בגלל ירידה בביקורי תיירים מארה"ב מאז תחילת האינתיפאדה השנייה, ופרסום האזהרה בעקבותיה.

היום נפגשו חברי המשחת האמריקנית עם בכירים ברשות הפלשתינית, בראשות שר האוצר של הרשות, סאלם פיאד. הפגישה היא סימן להפשרה ביחסי ארה"ב עם הרשות. האמריקנים ביקשו מפיאד את הגברת השקיפות הכספית ברשות.