זליכה: להדיח גזברי בתי חולים ממשלתיים שהוציאו התחייבויות בלי כיסוי תקציבי

חובות בתיה"ח נאמדים ב-400-500 מיליון שקל, והפיגור בתשלומים נמשך 8 חודשים

החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, מבקש להדיח גזברים של בתי חולים ממשלתיים שהוציאו התחייבויות בלי כיסוי תקציבי, ולהחליף אותם באנשיו, כדי לפתור את בעיית החובות הכבדים של מערכת הבריאות למגזר העסקי.

חובות בתי החולים נאמדים ב-400-500 מיליון שקל, והפיגור בתשלומים נמשך כ-8 חודשים מעבר ל-90 הימים המקובלים. שר הבריאות, דני נווה, מתנגד להחלפת הגזברים, והסדר החובות מתעכב בינתיים.

פרטים אלה נמסרו אתמול (ג`) לוועדת המשנה של ועדת הכספים לעניין מוסר התשלומים של המדינה, מפי הסגן הבכיר של החשב הכללי, צבי חלמיש, ונציגי הענף הרפואי באיגוד לשכות המסחר, יהודה גיל ומשה ראובני. לדברי חלמיש, זליכה הורה לשלם עד סוף 2003 את כל החובות של משרדי הממשלה על-פי חוזים שנחתמו כדין.

הדיון בוועדה התקיים ביוזמת ח"כ יצחק הרצוג (עבודה). מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יהודה שגב, אמר, כי פירעון חובות משרדי הממשלה לקבלנים בסך 900 מיליון שקל עד סוף 2003 אכן הקל על הענף, אולם עדיין מכביד לחץ החובות של הרשויות המקומיות, אשר הצטברו לכ-400 מיליון שקל.

אחד מבעלי החוב, אברהם ליבר, בעל חברה הנדסית, אמר לוועדה: "הפכנו להיות אפריקה, ואני אומר זאת מניסיון אישי. הנורמות של מוסר התשלומים נשברו מלמעלה, והנושים נזקקים לעזרת מאכערים ולוביסטים כדי לזכות בעדיפות בתשלום". לדבריו, הוא המליץ לחבריו להגיש תביעות משפטיות נגד כל גוף חייב, אולם ניסיון זה נכשל מול איום נגדי של החייבים לנתק את קשרי העבודה.

מוטי שפירא, מנכ"ל לשכת העצמאים, וישראלה מני, מנהלת המחלקה הכלכלית באיגוד לשכות המסחר, התלוננו כי מוסר התשלומים הירוד פוגע בעיקר בעסקים הקטנים והבינוניים. הם נתנו דוגמה של חוב בסך 1.5 מיליון שקל לספק, שמתוכו נפרעו עד כה רק 36 אלף שקל. הם הציעו לעכב את תשלומי המע"מ של העוסקים אשר צברו חובות מיחידות הסמך הממשלתיות והרשויות המקומיות, ולשלם את המס רק על בסיס תשלום מזומן.