תחזית התאחדות המלאכה: הצמיחה במשק ב-2004 תסתכם ב-2.2%

צופים האצת הפעילות הכלכלית ע"י התרחבות בצריכה וגידול בקצב ההשקעות והייצוא

שיעור הצמיחה הצפוי במשק השנה, לפי התחזית השנתית של התאחדות המלאכה והתעשייה הזעירה, יהיה 2.2%, בעוד התוצר העסקי צפוי לגדול ב-3%. הגידול בהשקעה הגולמית המקומית במשק יסתכם, עפ"י תחזית זו, ב-7.5%.

בתחזית שפורסמה היום (א`) מעריך נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יהודה אלחדיף, כי "המשק ימשיך במגמת הצמיחה השנה, אולם בקצב שעדיין רחוק מפוטנציאל ההתרחבות הנגזר מגורמי הייצור".

לדברי אלחדיף, האצת הפעילות הכלכלית תונע בעיקר על-ידי התרחבות בביקושים לצריכה וגידול בקצב ההשקעות והייצוא. המחלקה הכלכלית של התאחדות המלאכה והתעשייה מעריכה, כי מגמת הדפלציה השוררת עתה במשק היא זמנית, ותסתיים בסוף הרבעון הנוכחי. התרחבות הביקושים המקומיים לצריכה פרטית ולהשקעות תביא השנה לאינפלציה חיובית ומתונה, של 1.7%.

התחזית מעריכה אף כי הריבית הבסיסית במשק תרד באורח עקבי, במינונים הולכים וקטנים, עד לרמה של 4.2% באפריל. זאת, נוכח המשך קיומה של סביבת אינפלציה שלילית, יציבות שער החליפין ומדיניות פיסקלית מרסנת.

בעקבות העלאת הריבית הצפויה בארה"ב במחצית השנייה של 2004, צופים כלכלני ההתאחדות חידושה של אינפלציה חיובית ומתונה בישראל, אשר תחייב התאמה הדרגתית של הריבית ל-4.5%, בסוף שנה זו.

התמורות בשער החליפין השנה יושפעו מצמצום פערי הריבית בין ישראל לחו"ל, קיומו של עודף שוטף במאזן התשלומים, גידול בהשקעות ויציבות יחסית במצב הבטחוני. אלחדיף אמר, כי "תחת הנחות אלה, נראה שהשקל ישמור על יציבות, ירשם פיחות מתון של 4.5% ויגיע בסוף 2004 ל-4.60 שקל".

התחזית צופה גידול של 3% בהשקעות בבנייה למגורים, אשר תתרחש "עם תום תהליך התאמת הפעילות לירידה בביקושים, כאשר הירידה במלאי הדירות תהווה זרז לגידול הפעילות בענף בשנה הנוכחית".