מנכ"ל אלקטרה צריכה: "אנחנו בצמיחה, ונצטרך לאתר מנועי צמיחה נוספים"

הפרשה חד פעמית העבירה את החברה להפסד של 12.1 מ' ש' ברבעון האחרון של 2003; ללא ההפרשה רשמה החברה רווח של 3 מ' ש', כפול מהרבעון המקביל ב-2002

אלקטרה מוצרי צריכה , שפועלת בתחום מיזוג האוויר ומבצעת פעילות משלימה של יבוא ושיווק בארץ של מוצרי צריכה חשמליים אחרים, דיווחה היום על תוצאות הרבעון האחרון של 2003.

בשורה התחתונה הפסידה החברה כ-12.1 מיליון שקל, על הכנסות של כ-684.8 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-1.5 מיליון שקל, על הכנסות של כ-524.9 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2002. עם זאת, בנטרול הוצאות חד פעמיות, 15.1 מיליון שקל הפרשה להסדר עם המכס, הרוויחה החברה ברבעון האחרון של 2003 כ-3 מיליון שקל, פי שתיים מהרבעון המקביל. ברמה התפעולית השיפור בולט עוד יותר: רווח של כ-10 מיליון שקל, לעומת הפסד של 900 אלף שקל ברבעון המקביל ב-2002.

בשנת 2003 כולה הרוויחה החברה תפעולית כ-152.6 מיליון שקל, על הכנסות של כ-2.77 מיליארד שקל, לעומת כ-134.6 מיליון שקל, על הכנסות של כ-2.33 מיליארד שקל בשנת 2002. בשורה התחתונה הרוויחה החברה, לאחר הוצאות חד פעמיות של 36.3 מיליון שקל, כ-52.1 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-68.9 מיליון שקל ב-2002, אחרי הוצאות חד פעמיות של כ-8.1 מיליון שקל.

"הרבעון היה רבעון טוב מאוד מבחינתנו", אומר אודי לוריא, מנכ"ל החברה, "דיווחנו על צמיחה נאה ולמרות הגידול בהוצאות המימון הצלחנו להציג תוצאות טובות. גם התזרים שלנו היה פנטסטי, וכל זה למרות שהתחרות השנה בשווקים הייתה קשה מאוד".

אלקטרה צריכה, מקבוצת אלקו, מייצרת ומשווקת מזגנים ביתיים וכן מערכות מיזוג מרכזיים. בנוסף מייבאת החברה לארץ מוצרי צריכה חשמליים ומפעילה רשתות לשיווק מוצרי חשמל: סנסור ושקם אלקטריק. "אנחנו נמצאים בצמיחה, אין ספק בכך, ונצטרך לאתר מנועי צמיחה נוספים", אומר לוריא, "זאת אסטרטגיה של צמיחה דרך רכישות וזה משהו שאנחנו שוקדים עליו. אנחנו מחפשים הזדמנויות. אנחנו בודקים הרבה והרבה דברים לא מתאימים לנו. לאחרונה דיווחנו על הרכישה של פעילות מיזוג אוויר ברוסיה. השוק הרוסי הוא שוק שהתפתח בצורה הכי אינטנסיבית בשנה האחרונה. הוא צמח בעשרות אחוזים, בעוד אירופה כולה צמחה בשיעור של כ-15%.

"חוץ מזה, יש גם מנועי צמיחה בישראל. השקם יעבור השנה לרווחיות. אחרי שהשקענו בו, אנחנו מקבלים עכשיו את הפירות. הפעילות השיווקית בארץ משמעותית מבחינתנו. הפעילות הזו עברה לאחרונה רה-ארגון כשכל הפעילויות השיווקיות ומתן השירותים רוכזו תחת חברה אחת".

בשנה שעברה חתמה חברה בת של אלקטרה צריכה בסין עם חברת אלקטרולוקס בארה"ב, על הסכם לייצור ואספקת מזגנים לתקופה של שלוש שנים, החל מ-2004, עם אפשרות לחידוש החוזה בתום התקופה. ההיקף הכספי של ההסכם מוערך בכ-75 מיליון דולר והמזגנים שתספק אלקטרה מיועדים לשוק הצפון אמריקני: ארה"ב קנדה ומקסיקו. "אנחנו מתכוונים להגדיל את הפעילויות מהסוג הזה", אומר לוריא, "אנחנו מצפים להרחיב השנה את פעילות ה-OEM. יש לנו כבר כמה עסקאות בצפון אמריקה, כל אחת יחסית קטנה, אבל זה יגדל בצורה משמעותית".

- באיזה שווקים אתם מחפשים פעילות לרכישה?

"אנחנו נמצאים כבר בשווקים המרכזיים באירופה. ביפן קשה לראות איך אנחנו חודרים. נמשיך בעיקר להתרחב בסין וצפון אמריקה".

- מה התוכניות ל-2004?

"אנחנו מתכננים להמשיך לצמוח ולהתייעל. יש כמה דברים שנעשה בנוגע להתייעלות וזה יהיה בכל מקום שצריך, למרות שזאת לא תהיה התייעלות דרמטית".