להרוג את השולח

אם חייבים לחסל, אז חיסול יאסין הוא המוסרי שבחיסולים. כי הוא האדם שהסית, הדיח ושלח את מחבליו להרוג וליהרג

אחד הביטויים המככבים במבול המלל שאחרי חיסול אחמד יאסין הוא "לטווח הקצר ולטווח הארוך". יש אומרים: בטווח הקצר הפלשתינים יגבירו את הטרור. ויש אומרים: ממתי הפלשתינים זקוקים לסיבה כדי להגביר את הטרור.

העובדות: אכן, הפלשתינים באמת לא זקוקים למוטיבציה מאיתנו. כלומר, זו עובדה שמי שמתעלם ממנה אינו בהכרח שמאלן, אלא פשוט עיוור מרצון, שלא לומר יותר מכך. מאיפה מגיע העיוורון הזה? בעיקר, כמובן, מהאופי של הישראלי הממוצע שאינו משנה את דעותיו, ללא קשר לעובדות. אבל, יש סיבה נוספת, שלא כל כך שמים לב אליה.

הכוונה היא להתייחסות אל הפיגועים שאינם יוצאים אל הפועל. בצד מעשי הרצח של מתאבדים ואחרים, שכן מקבלים סיקור והתייחסות נרחבים, יש כל יום סיכולים של פיגועים שיצאו לדרך, אבל נמנעו. עשרות, מאות של סיכולים. כבר מזמן נכתב בטור זה, כי ההתעלמות היחסית מנסיונות אלה, מעוותת את מציאות הטרור.

הגישה אל הפיגועים שנמנעו, היתה חייבת להיות כמו אל פיגועים שיצאו אל הפועל. העובדה שלא נפגעו אנשים, אינה משנה את העובדה שהיה רצון לפגוע באנשים. לכן, נסיון פיגוע כמותו כפיגוע. לו כך היינו מתייחסים אל הטרור, היינו מבינים שכמעט אין אפשרות להגביר אותו, בין בעקבות חיסול יאסין ובין מכל סיבה אחרת. הוא כבר מוגבר דיו.

יש אומרים: בטווח הארוך יהיה הרבה יותר קשה להגיע להסדר מדיני. יש המביעים עמדה הפוכה. מאוד קשה להתייחס אל הטיעון הזה, כי לא ברור על איזה הסדר מדיני מדובר, ואיזה קידום קיים בשטח שאפשר להקשות עליו. הרי כבר עשרות שנים אנחנו בסיפור הזה, ואין באופק שום דבר שיכול להצביע על שינוי, בטח לא לטובה.

היה הסכם אוסלו. היו הצעותיו המרחיקות לכת של אהוד ברק. כלום. ברגע שמסתמנת אפשרות כלשהי לפריצת דרך, מיד לאחר שישראל עושה את מירב הוויתורים, הפלשתינים קופצים עם זכות השיבה. כאשר הם יודעים שהנושא הזה הוא פיגוע מדיני המפוצץ כל אפשרות של הסכם.

יהיו תהלוכות, צעקות, איומים, וכן, גם פיגועים. אפילו אם יהיה מגה-פיגוע, זה לא יקרה בגלל יאסין, אלא בגלל שהם רוצים לפגוע בנו. כלומר, שום שינוי. רק בלי יאסין. עד שיקום יאסין חדש.

חיסול מוסרי

אם חייבים לחסל, אז חיסול יאסין הוא המוסרי שבחיסולים. כי הוא האדם שהסית, הדיח ושלח את מחבליו להרוג וליהרג. הרבה יותר מוסרי להרוג את השולח מאשר את שליחו.

תזכורת

זוכרים שאחמד יאסין היה פעם בידינו? בתוך כלא ישראלי? ושאנחנו שיחררנו אותו? ושאם לא היינו משחררים, גם לא הייינו צריכים לחסל? ושמי ששחררה אותו היתה ממשלת הימין של בנימין נתניהו? שהיום טוען שבתקופת כהונתו לא היה טרור? נו, אז עכשיו יש.