זעם ערבי וביקורת אירופית חוללו שינוי חד בעמדת ארה"ב בסוגיית חיסול יאסין

פקידים אמריקניים חוששים שהחיסול ידרדר שתי יזמות חשובות במושב הבא של הליגה הערבית: רפורמות כלכליות ופוליטיות במזה"ת ותכנית שלום עם ישראל

זעם ערבי וביקורת אירופית חוללו שינוי חד בעמדת ממשל בוש בסוגיית חיסול שייח אחמד יאסין בתוך כמה שעות, בעיצומן של השיחות שקיים אתמול (ב') שר החוץ, סילבן שלום, בבית הלבן ובסטייט דיפרטמנט.

המהפך בעמדת הממשל היה כה החלטי עד שניו יורק טיימס מגדיר אותו הבוקר (ג') כ"שרשרת מדהימה של אירועים יוצאי דופן אפילו בהשוואה למעלות ולמורדות של ההתפתחויות המדיניות במזה"ת".

עוד לפני ששלום הגיע לבית הלבן, לפגישתו הראשונה עם סגן הנשיא, דיק צ'ייני, הספיקה היועצת לביטחון לאומי להתראיין בשתי תכניות בוקר ומדבריה היה אפשר להבין שהממשל תומך במשתמע בחיסולו של יאסין.

"בואו נזכור שהחמאס הוא ארגן טרור ושהשייח יאסין עצמו, באופן אישי, לדעתנו, היה מעורב בתכנון פעולות טרור", אמרה רייס בתכנית "היום" ברשת אן.בי.סי. בראיון אחר הדגישה רייס את זכות ישראל להגנה עצמית. היא קראה לשני הצדדים לנהוג איפוק, אך לא השמיעה אפילו מילת ביקורת אחת על חיסול השייח.

אולם בשעות הצוהריים, לאחר פגישת שלום עם צ'ייני, ולפני פגישותיו עם רייס ועם שר החוץ קולין פאואל השתנה הטון בוושינגטון. דובר משרד החוץ האמריקני, ריצ'ארד באוצ'ר, אמר: "ארה"ב מודאגת עמוקות, מוטרדת עמוקות, מהפעולות שהיו הבוקר (חיסול יאסין)... האירוע, לדעתנו, מחריף את המתיחות ואינו מסייע למאמצינו לחדש את ההתקדמות לקראת שלום".

דובר הבית הלבן, סקוט מקללאן, הסתפק בביקורת מרומזת על ישראל: קריאה לכל הצדדים לעשות "כל מה שאפשר כדי להימנע מפעולות נוספות שמקשות על המאמצים להשכנת רגיעה באזור". שני הדוברים ניסו להפריד בין ארה"ב לבין פעולת החיסול והדגישו כי לא היה בידיה שום מידע מוקדם על הפעולה.

הדוברים ציינו אומנם את זכותה של ישראל לנקוט פעולות להגנה עצמית. כך, למשל, אמר באוצ'ר: "אין שום ספק בזכותה של ישראל להגנה עצמית מפני השימוש הברוטאלי שעושים החמאס וארגונים אחרים בטרור". צריך גם להדגיש, כי הביקורת האמריקנית עדיין רחוקה מהזעם המפעפע שמאפיין את גידופי העולם הערבי וחלק מגינויי אירופה. מקור דיפלומטי ישראלי בכיר אמר אמש לגלובס, כי התגובות בארה"ב, מהממשל ומהתקשורת, היו "הוגנות".

בכל זאת, בעוד שלום מסתובב במסדרונות הממשל, יצאה ישראל חבולה משוטי הביקורת של וושינגטון שאך לפני כמה שעות הצטיירה כמי שמעניקה תמיכה, לפחות מרומזת, למדיניות החיסולים שלה.

מה קרה? פקיד ממשל, שמצוטט היום בטיימס, אמר כי על השינוי בנימת ההתבטאויות הוחלט רק לאחר גל הביקורות ששטף את כל העולם הערבי ומטח הגינויים שהגיע ממדינות האיחוד האירופי ומבריטניה.

לפי הטיימס, חיסול יאסין זעזע את וושינגטון הרשמית, בדיוק כאשר פקידי ממשל החלו להאיץ את ההכנות לקראת ביקור המתוכנן של ראש הממשלה בוושינגטון, באפריל. וושינגטון פוסט מרחיק לכת עוד יותר ומציין שממשל בוש נאבק עתה לצמצם את השלכות חיסול יאסין על מטרות של מדיניות החוץ האמריקנית, לרבות המלחמה בטרור, שיקום עיראק, הנהגת רפורמות בעולם הערבי ותהליך השלום.

העיתון אומר, כי בכירים בממשל, דהיינו צ'ייני, רייס ופאואל, הזהירו את שלום מפני ההשלכות האפשריות של חיסול השייח. אבל מקורות המודעים לשיחות אמרו אמש ל"גלובס", כי שלום לא שמע שום ביקורת על הפעולה ובני שיחו העדיפו לשמוע מאשר להשמיע.

פקידי ממשל ומומחים למזה"ת, המצוטטים בפוסט מודאגים מאפשרות של היווצרות זיקה בין שני נושאים שעד עתה היה נפרדים שיקום עיראק והסכסוך הישראלי-פלשתיני. הם מציינים כי האייתאללה עלי סיסטאני, ממנהיגי השיעים בעיראק, אמר שחיסול השייח היה "פשע מכוער" וקרא למוסלמים להתאחד בתגובה נגד ישראל.

הממשל אף חושש, כי ההתנקשות ביאסין תסיט לשוליים שתי יוזמות שאמורות להידון במושב הליגה הערבית בטוניס בשבוע הבא: הבעת תמיכה בתכנית אמריקנית להנהגת רפורמות כלכליות ופוליטיות במזה"ת והחייאת מחווה שלום ערבי כלפי ישראל. יש אף חששות שארה"ב תיהפך למטרה של הטרור הפלשתיני, שעד עתה הקפיד, למעט כמה מקרים, מתקיפת מטרות אמריקניות.

מקור בפמליית שלום אמר אתמול, לאחר הפגישה עם צ'ייני, כי ראה"מ אריאל שרון יגיע לוושינגטון לפגישת פסגה עם בוש ב-14 באפריל. לדבריו, טרם הוחלט מה יהיה היקף הנסיגה הישראלית מהרצועה ו/או מהגדה, אך כגודל התמורה המדינית שתקבל ישראל מארה"ב, עומק הנסיגה.

דב וייסגלס, מנהל לשכת ראה"מ, צפוי להיפגש היום (ג') עם רייס וצוות המועצה לביטחון לאומי. להמשך הדיונים על התמורה המדינית שמצפה ישראל לקבל מארה"ב תמורת נסיגה מעזה.