דו"ח: מעורבות פוליטית במחקר האקדמי פוגעת במעמד המדעי של ישראל בעולם

עמותת בשער ומוסד שמואל נאמן: תקציב כל האוניברסיטאות בארץ - כשל אוניברסיטה אחת בארה"ב

בשנים האחרונות מתגברים הלחצים הפוליטיים, המתבטאים במעורבות ממשלתית ובחקיקה, הפוגעים באוניברסיטאות ובהשכלה הגבוהה, ומסכנים את הגדרת ישראל כמדינה מתקדמת. כך קובע דו"ח שפירסמו עמותת בשער - קהילה אקדמית למען החברה, בראשות פרופ' יהושע יורטנר, ומוסד שמואל נאמן בטכניון.

הדו"ח קובע, כי יש להבטיח חופש מפוליטיזציה חיצונית המבוססת את אי-תלות האוניברסיטאות במערכת הפוליטית; יש צורך בתמיכה ציבורית הכוללת את יהודי התפוצות; יש לשמור על מעמדו המרכזי של הסגל האקדמי בנושאים אקדמיים, שיבטיח חופש מחקרי.

בדו"ח נמתחת ביקורת על מסקנות ועדת מלץ שפורסמה ב-2000, והחלטת הממשלה מספטמבר 2003, שלדעת כותבי הדו"ח מהווה התערבות של המערכת הפוליטית בקהילה האקדמית-מחקרית ומרחיקה את ידידי האוניברסיטאות בעולם היהודי.

ועדות אלה המליצו על שינוי מבני של האוניברסיטאות ועל הגברת יעילותן. חברי הוועדה רואים בכך התערבות בענייניהן הפנימיים, ואיום על עצמאותן.

עורכי הדו"ח דורשים להבטיח את מעמדה הבלעדי של המועצה להשכלה גבוהה, ולבסס את עצמאותה של הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת). זאת, כי לשני מוסדות אלה תפקיד חיוני בשמירה על איתנות מערכת ההשכלה הגבוהה.

לדעת הוועדה, תפקיד גופים אלה הוא לשמור על עצמאות המערכת ממעורבות פוליטית, בהיותה חיץ בין הממשלה לבין המערכת האקדמית בתקצוב המוסדות השונים.

חברי הוועדה מתריעים מפני הידרדרות החינוך המדעי-הטכנולוגי בבתי הספר בארץ; פיצול מערכת החינוך הישראלית לרשתות אידאולוגיות; תת-ייצוג של מגזרים שונים של החברה הישראלית בהשכלה הגבוהה; משבר תעשיית ההיי-טק וסכנת ההגירה של כוחות מדעיים-טכנולוגיים; הקטנת המעורבות של אנשי מחקר באוניברסיטאות במחקר ופיתוח בטחוני; ערעור יחסי הגומלין בין מערכת המדע וההשכלה הגבוהה לבין המנהיגות הלאומית, ושחיקה קיצונית במימון המערכת.

עורכי הדו"ח מתריעים, שהקיצוץ הדרסטי בהקצבות להשכלה הגבוהה באמצעות ות"ת הגיע ל-18% בארבע השנים האחרונות. קיצוצים אלה גורמים לצמצום חריף במימון המחקר, המתבטא בהגבלות על קליטת סגל צעיר מצטיין ובצמצום המקורות התקציביים למחקר איכותי.

לדעת מחברי הדו"ח, הפגיעה החמורה במערכת ההשכלה הגבוהה ובאוניברסיטאות מהווה סכנה חמורה לא רק למשק, לחברה ולביטחון, אלא גם לקיומה של המדינה.

לדברי עורכי הדו"ח, תקציב כל האוניברסיטאות בארץ הוא כתקציבה של אוניברסיטה אמריקנית אחת.