הברקה של שרון: משאל חברי הליכוד בדבר ההתנתקות יחייב את כלל חברי המפלגה

בעקבות סקרי דעת קהל שניבאו תמיכה של רוב מתפקדי הליכוד בתוכנית ההתנתקות; במהלך הישיבה קיבלה הוועידה במפתיע מספר החלטות שלא היו על סדר היום

ראש הממשלה אריאל שרון הודיע היום בוועידת הליכוד על החלטתו להביא את תוכנית ההתנתקות מעזה למשאל מוקדם בין חברי הליכוד, לפני שיעלה אותה להצבעה בממשלה. שרון הודיע לבאי ועידת הליכוד, שהוא קיבל בכך את הצעת שר החקלאות, ישראל כץ, שחליתה לשמור על אחדות הליכוד. שרון הודיע כי תוצאות המשאל יחייבו את כלל חברי הליכוד ובראש ובראשונה אותו ואת שרי הליכוד. הוא הדגיש כי זו הדרך הדמוקרטית ביותר להעביר את ההחלטה בין נבחרי העם ושליחיו. שרון אמר כי חילוקי דעות יהיו מותרים לפני קבלת ההחלטה אולם לאחר שתיפול ההכרעה תצטרך כל התנועה להיות מאוחדת מאחוריה. במהלך הישיבה קיבלה ועידת הליכוד במפתיע מספר החלטות שלא היו על סדר היום של הישיבה כגון שינויים בחוקת הליכוד ונושאים עליהם תחליט ועדת החוקה כגון הארכת כהונת חברי ועידת הליכוד מארבע שנים לחמש שנים. חבר הכנסת מיכאל איתן והשר עוזי לנדאו זעמו. כאשר התקיימה ההצבעה בהנחיית יו"ר הנשיאות של הוועידה, השר ישראל כץ, קם מיכאל איתן ממקומו על הבמה וצעק.

הצעת כץ והחלטת שרון הם המהלך הפוליטי מפתיע ומבריק, בכך שלראשונה בתולדות הדמוקרטיה הישראלית תיפול החלטה מדינית בעלת חשיבות היסטורית רבה למדינה, במתכונת של משאל עם. העובדה שישראל כץ, ראש מטהו של בנימין נתהניו, הוא בעל הרעיון, עושה את נתניהו שותף מלא לשרון במהלך חשוב זה. המשאל אמור להיערך בקרב כ-200,000 מתפקדי הליכוד לוועידה השלישית. אולם, המספר המלא והסופי טרם נקבע.

נראה שהמשאל יתקיים כחודש לאחר שובו של שרון מארה"ב, על פי תוצאות שיחותיו המדיניות עם הנשיא בוש, ומידת התמיכה של ארה"ב בתוכנית ההתנתקות. נראה לפיכך שהמשאל לא יתקיים לפני סוף מאי, אם בכלל.

שרון נעתר להצעת כץ בעקבות סקרי דעת קהל שנערכו לאחרונה, אשר ניבאו תמיכה של רוב מתפקדי הליכוד בתוכנית ההתנתקות. תמיכה שתתקבל באופן רשמי במשאל תבטיח למעשה את תמיכת רוב העם גם מחוץ לליכוד בתוכנית, ומכל מקום תבטיח בראש את הרוב הדרוש בממשלת שרון הנוכחית ובחוגי הליכוד והקואליציה. מעריכים בנוסף כי יתכן שגם סיעות הימין שמתנגדות כעת לתוכנית יאלצו להתיישר עם יתברר כי קיים רוב גדול לתוכנית ההתנתקות בקרב אנשי הליכוד.

הודעת שרון התקבלה בוועידה, אף ללא הצבעה ומיד אחריה ננעלה הוועידה לצלילי תשדיר הבחירות של הליכוד והתקווה. בעת נאומו של ראש הממשלה הורמו שלטים: "הליכוד לא מתנתק". כן נשמעו לאורך כל הנאום שריקות בוז רמות בצד קריאות "אריק, אריק".

עורכי הדין קובי מצא ויריב לוין יגישו מחר בבוקר עתירה לבית הדין של הליכוד בשמו של ח"כ מיכאל איתן, נגד קבלת ההחלטות של הוועידה מהערב. איתן אמר לקומץ אוהדיו שהקיפו מיד לאחר נעילת הוועידה כי נעשה הערב מחטף לא חוקי מאחר שהוועידה כונסה לנושא אחד, לבחירת ועדת חוקה, כשבפועל התקבלו שלוש החלטות מהותיות וחשובות שעריכת המשאל היא רק אחת מהן. מדובר, לדבריו, גם בהארכת פרק הזמן בין ועידה לועידה לחמש שנים והגדלת פלח החברים הותיקים ל-7.5%. איתן אמר שהודעת שרון בעניין המשאל, אין תוקף חוקי מאחר שלא הועמדה כלל להצבעה ולא אושרה כחוק. זאת בנוסף, שלא ניתנה לחברים אחרים הזכות להעלות הצעות מנוגדות. איתן ותומכיו טענו שהגישו לראשי הוועידה את מספר החתימות הדרוש כדי לקיים הצבעה חשאית ובהיכל התרבות אף נערכו לעריכת ההצבעה החשאית, אך זו כאמור לא נתקיימה. איתן אמר במרירות: "ככה מאותתת הנהגת המדינה לעם איך היא מחוקקת חוקים".

בשעות הבוקר האשים איתן בראיון ב"קול ישראל" כי משפחת שרון השליטה משטר של עריצות ודיקטטורה בהנהגת הליכוד, שהפכה את הנשיאים המשותפים של הוועידה, ישראל כץ ואורי שני, לחותמת גומי.

עם זאת, מספר התומכים שהתגודדו סביב איתן היה מיעוט מבוטל בקרב באי הוועידה. איתן טען כי חברים רבים לא באו בגלל סדר היום הפורמלי וקרוב לוודאי שהיו באים לו ידעו שעריכת המשאל על ההתנתקות תועלה על סדר היום.